Thursday, 23 April 2020

Aktiviti Aku Semasa Perintah Kawalan Pergerakan 1 hingga 3 di Musim Covid 19

Assalammualaikum dan Salam sejahtera,

Hai korang semua… Apa khabar hari ini? Jaga kesihatan tau. Hari nii aku nak citer tentang aktiviti aku semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 1 hingga 3 nii... Aku memang mempunyai pelbagai hobi yang agak terbatas untuk aku buat bila waktu kerja. Jadi PKP ini aku gunakan peluang keemasan ini sebaik mungkin untuk aku lakukan hobi aku tuu.

Pada PKP 1....aku mulakan dengan mengemas dan membersih rumah...dan seperti kebiasaannya memang aku la yang kena buat semuanya. Bab-bab mengemas dan membersih dalaman rumah memang husband aku serahkan kat aku. Ini aku lakukan pada minggu pertama PKP 1....mengemas almari baju...mengemas dapur...mencuci bilik air...mengemas bilik...dan sebagainya.

Reben nii untuk diikat pada langsir rumah

Pada minggu ke dua PKP....aku otter langsir rumah (slaiding door) yang dahulunya aku jahit dalam keadaan yang agak kelam kabut sikit. Selain itu aku juga menjahit face mask sebab susah nak cari kat kedai asyik sold out jer. Face mask nii untuk kegunaan aku sendiri dan famili jer...aku tak buat untuk jual.

Face Mask  untuk kegunaan sendiri

Pada PKP 2...aku mulakan dengan mengait sarung botol air, sarung haging pot dan juga sarung bekas pen/pensil. Aku juga menjahit 2 helai alas meja. Selain itu aku juga sempat menyiapkan tiga artwork yang dah lama jugak terbengkalai disebabkan kengkangan masa terluang.

Sarung haging pot yang telah siap dikait

Yang bestnya aku dapat juga menyiapkan sarung haging pot aku tuu yang dah lama aku teringin nak buat. Dalam dua hari aku dapat siapkan 3 sarung haging pot ini. Aku juga bercadang untuk membuat chairback dan juga alas meja rumah aku tetapi malangnya benang kait telah habis dalam koleksi...terpaksa order baru.

Cadangan untuk membuat chairback dan juga alas meja

Untuk projek mengait nii... terpaksalah aku stop dahulu untuk sementara waktu sehingga benang baru sampai tetapi aku boleh meneruskan projek artwork aku yang masih banyak terbengkalai cuma...aku tengah tunggu mood baik untuk membuatnya semula.

Projek artwork

Pada PKP 3 pula...aku dapat menyiapkan alas meja (mengait) yang hampir dua tahun terbengkalai..tak sempat nak buat. Selain itu aku juga sempat untuk mengecat sedikit dinding ruang tamu dan juga ruang makan rumah sewa aku supaya lebih berseri dan tidak membosankan. Aku dah menyewa setahun setengah di rumah ini.


Alas meja yang siap dikait setelah 2 tahun terbengkalai

Kalau korang memang jenis tak de kerja-kerja berseni macam aku nii...mungkin korang boleh try memasak...buat kuih..kek dan sebagainya. Bila dah banyak kali cuba dan dah terror..korang boleh buat jual dan mendatangkan duit income.  Masa PKP nii aku telah mencuba beberapa resepi antaranya kuih cara manis, kuih karipap, pajeri nenas, pajeri terung dan lempeng. Next resepi aku nak try buat donut pulak...inshaAllah.


Mengecat Picture Wall untuk menaikkan seri ruang tamu

PKP 3 nii jugak... aku dapat layan citer Drama Korea...antara yang aku sempat tengok ialah Doctor Room (Doctor John) dan The World Of Married Couple. Ada beberapa citer yang dalam target aku untuk ditonton...antaranya Cinderella And Four Knights (Korea), Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck (Indonesia), Miracle In Cell No. 7 (Korea), Ayla: The Daughter Of War (Korea), The King : Eternal Monarch (Korea), Ajari Aku Islam (Indonesia),Mardaani 1 (Hindi), Mardaani 2 (Hindi), The Crown Princess (Thailand) dan banyak lagi.

Kalau ada sambungan ke PKP 4 nanti...aku bercadang untuk membaca beberapa buah buku dan juga novel yang banyak aku beli tapi tak sempat untuk dibaca....antaranya Doktor Umum Memoir Tun Dr. Mahathir Mohamad yang aku baru baca separuh buku.


Apa pun...carilah aktiviti yang dapat menghilangkan kebosanan korang kat rumah tuu...Bagi yang suka bermakeup...boleh jer korang buat tutorial bermakeup atau tutorial tudung dan sebagainya...yang penting korang dok kat rumah/ stay at home.

Sekian.

No comments:

Post a comment