Tuesday, 31 March 2020

Jom Buat Minum Petang Roti Jala dan Kari Ayam

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua… Apa khabar hari nii? Dah seminggu lebih terkurung kat rumah disebabkan PKP….mesti bosan kan! Aku pun macam tuu… Dah naik cemuih. Kalau ikutkan hati, macam-macam aku nak buat sebab aku nii banyak sangat hobi. Ada masa terluang jer memang aku tak buang masa…melukis laa…mengait laa…menjahit laa…memasak dan macam-macam lagi.


Hari nii aku nak kongsi dengan korang resepi untuk buat roti jala dan kuah kari ayam untuk minum petang. Tak susah sangat pun nak buatnya. Aku pun 1st time buat pundah menjadi. Disebabkan aku takde kuali leper so aku guna jer kuali biasa yang tidak melekat buatan Korea.

Jom kita mulakan dengan membuat roti jala dahulu…

Bahan-Bahan:
3 Cawan Tepung Gandum
3 Cawan Air
1 Biji Telur
1/2 Sudu Teh Serbuk Kunyit
1/2 Sudu Teh Garam


Cara-Cara:
1. Masukkan semua bahan ke dalam bekas dan kacau sebati.
2. Tapiskan adunan menggunakan penapis santan supaya tidak berketul dan halus.
3. Cuba dahulu sama ada adunan mudah keluar dari acuan botol atau tidak.
4. Jika susah keluar, tambahkan lagi sedikit air dan kacau sebati.
5. Bakar adunan di atas kuali leper hingga garing dibawahnya dan nampak tidak melekat.
6. Bila dah masak angkat dan letakkan di atas pinggan.
7. Kemudian lipat atau gulung roti jala tu mengikut kesukaan korang...nak gulung atau lipat jadi tiga segi.


Tak susah pun buat roti jala nii kan!!…Cuma korang kena rajin sikit laa. Aku pun baru pertama kali cuba...dan jadi pun roti jalanya. Untuk bancuhan ini korang akan dapat dalam 12 hingga 15 biji roti jala (boleh makan untuk 2 hingga 3 orang). Sekiranya korang mempunyai famili yang ramai...pandai-pandai laa korang ejuz yea.


Semasa korang nak menjala roti ini di atas kuali....buat dengan perlahan supaya corak jalanya dapat dibentuk cantik. Kalau korang buat laju-laju akan nampak jalanya putus-putus. Saiz roti jala ini ikut pada korang punya kehendak dan juga saiz kuali. Oh yaa...nak lipat roti jala nii kena waktu panas-panas untuk nampak lipatannya cantik dan kemas. Kalau korang lipat waktunya sejuk...lipatannya jadi tak cantik dan mungkin terkoyak.


Cara untuk melipat roti jala nii ialah...mula-mula korang lipat dahulu kiri dan kanannya...kemudian dari bahagian bawah korang gulung ke atas hingga penghujungnya. Mudah jer kan! kan! Ada juga yang buat bentuk tiga segi... dan sekarang viral roti jala bentuk bunga ros. Bagi aku yang paling mudah adalah bentuk gulung.


Untuk bahan-bahan bagi membuat Kuah Kari Ayamnya pula ialah...

Bahan-Bahan 
1/2 ekor ayam dipotong kecil
2 biji kentang potong dadu atau belah kepada dua atau 4 bahagian pun boleh
3 ulas bawang merah dihiris
3 ulas bawang putih ditumbuk halus/ kisar
4 ulas bawang merah ditumbuk halus/kisar
1 cm halia ditumbuk halus/kisar
4 sudu besar rempah kari ayam
2 sudu kecil cili kering blend
3 sudu makan serbuk ketumbar/ tumbuk ketumbar
sikit saja air asam jawa/ 1 keping kecil asam keping
1 kotak santan kara atau sebarang jenama/santan sebenar
air secukupnya untuk kuah
sikit minyak
garam & perasa secukupnya
bunga lawang, kayu manis dan biji pelaga
daun kari 3 tangkai

 

Cara-Cara 
1. Panaskan minyak, masukkan hirisan bawang merah, daun kari dan tiga sekawan kayu manis. Biarkan sehingga terbit bau.

2. Masukkan bahan yang ditumbuk dan bahan campuran rempah. Kacau dan biar hingga wangi.

3. Masukkan isi ayam dan sedikit air. Biar mendidih dan  ayam hampir masak.

4. Masukkan bahan-bahan lain spt ubi kentang, santan, garam & perasa dan masak hingga kentang empuk. 

5. Renihkan kuah dengan api yang kecil sehingga terbit minyak.

6. Biarkan secukup rasa.

7. Sedia untuk dihidangkan bersama roti jala.


Selain Kuah kari ayam...roti jala nii juga boleh dimakan dengan serawa durian dan juga kuah sardin. Ikut pada kesukaan korang. Aku lebih suka makan dengan kuah sardin.


Korang boleh la cuba resepi yang aku bagi nii kalau korang teringin nak makan roti jala. Yea laa musim PKP nii asyik rasa lapar nak makan jer kan sebab bosan dok terkurung kat dalam rumah. Husband aku pun sama jer...asyik lapar dan tiap-tiap hari suruh buat minum petang. Selamat mencuba yea..

Sekian.

No comments:

Post a comment