Thursday, 26 December 2019

Kuih Gandus...Kuih Tradisional Yang Enak Dimakan Tetapi Sukar Dijumpai

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua apa khabar hari nii…? Aku doakan semoga korang semua sihat-sihat ajer yea hendaknya. Aku kat sini sihat Alhamdulillah. Hari nii aku nak citer lagi tentang makanan tradisional. Makanan ini femes kat Johor sebab aku jumpanya banyak kat Johor. Kuih yang aku nak citer nii namanya kuih Gandus. Aku pun baru pertama kali mencubanya.


Resipi Kuih Gandus ni nampak macam mudah jer nak membuatnya tapi aku belum mencuba untuk membuatnya. Kalau korang berminat boleh lah mencuba resepi kat bawah nii...

Bahan-bahan
600 gm tepung beras
200 gm tepung gandum
2 sudu makan tapai nasi
500 gm kelapa muda parut putih
1200 ml santan dari 1 biji kelapa putih
1 bungkus yeast kering
garam secukup rasa
gula merah (gula tanjung) secukupnya
acuan gandus


Cara Membuat
1. Tepung beras, tepung gandum, tapai nasi, separuh bahagian kelapa muda, yeast kering, garam, serta santan digaul rata dan dikisar sedikit.
2. Masukkan separuh bahagian lagi kelapa, gaul rata dan perap selama kira-kira satu jam atau hingga adunan naik berbuih.
3. Panaskan acuan diatas dapur gas dan sapu sedikit minyak, kemudian tuangkanlah adunan tadi kedalam acuan anggaran tiga suku bahagian, lalu dibakar kira-kira 10 minit atau hingga masak.
4. Keluarkan dari acuan ketika masih panas dan hidangkan dengan gula merah.



Kuih nii memang sedap dimakan...aku memang suka. Rasanya yang lembut, lemak-lemak manis. Cicah pulak dengan sambal. Peerrrggghhh terangat aku cakap. Hingga menjilat jari tau... Selain sambal korang boleh jugak cicah dengan gula pasir atau gula Melaka kalau korang tak tahan rasa pedas.

Ada dua jenis bentuk yang aku jumpa untuk kuih Gandus nii...iaitu berbentuk separuh bulat atau berbentuk bulat. Ada juga kuih gandus yang terdapat inti di bahagian dalamnya. Apa pun yang pastinya kuih tradisional memang sedap. Hanya dijumpai pada bulan puasa di bazar-bazar Ramadhan. Kuih Gandus yang paling femes dijual di pasar Keramat, Kuala Lumpur...berbentuk bulat, berintikan jem nenas buatan sendiri...dijual dengan harga RM 0.40 sen sebiji.
Sekian.

No comments:

Post a comment