Tuesday, 17 December 2019

Bubur Harissa Makanan Timur Tengah Untuk Menambah Stamina

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua apa khabar hari nii…? Aku doakan semoga korang semua sihat-sihat ajer yea hendaknya. Positifkan diri selalu supaya aura positif sentiasa ada di sekeliling kita. hari nii aku nak citer tentang makanan lagi tetapi makanan ini agak special sikit sebab semakin pupus dan sekin sukar dijumpai. Yang bagusnya makanan ini sangat sesuai untuk korang yang hendak berdiet dan jaga pemakanan. Ia ala-ala bubur...nama makanan ini ialah Harissa...sesedap namanya begitu jugak sedap rasanya.



Bubur Harisah adalah makanan khas timur tengah yang cukup terkenal sesuai untuk menambah stamina. Pada zaman dahulu bubur ini dimasak menggunakan gandum tetapi disebabkan kat Malaysia nii gandum susah sikit nak dapat...jadi bahannya telah ditukar menggunakan oat. Memang bagus untuk kesihatan.



BAHAN-BAHAN :
2 ketul dada ayam
1/2 paket kecil Quaker Oat
1 sudu besar minyak sapi
2 labu bawang merah (besar) - belah 4
6 ulas bawang putih         
Besar ibu jari halia           
2 senduk susu cair
2 sudu kecil garam
4-5 biji buah pelaga


CARA-CARA :
1. Rebus ayam bersama bawang merah, bawang putih dan halia dalam kuali atau periuk.
2. kemudian tapis semua bahan, masuk dalam pengisar, campur dengan air rebusan dan kisar hancur. Masukkan semula semua bahan yang telah dikisar tadi ke dalam kuali dan panaskan.
3. Bila bahan dah mula mendidih…masukkan oat dan buah pelaga. Biarkan ianya sebati dan menjadi pekat. 
4. Kemudian masukkan susu cair dan garam. 
5. Akhir sekali masukkan minyak sapi. Biarkan ianya seketika dan bolehlah dihidang.



Keunikan kombinasi rasa manis, pedas dan masam masakan dari Arab ini dianggap sedikit pelik bagi mereka yang tidak biasa dengannya. Hanya anak jati Johor tulen pandai menikmati juadah ini yang telah dianggap sebagai hidangan khusus negeri Johor. Bagi aku ok jer masakan nii sebab ada daging / ayam dan rempah...juga ada rasa pedas-pedas..memang syok dimakan. Kalau korang terjumpa makanan nii...jangan lepaskan peluang untuk rasa sebab memang susah nak jumpa. Kalau yang rajin nak masak tuu bolehlah mencuba resepi kat atas nii yea...
Sekian.

2 comments:

  1. Sepatutnya tak jadi masam. Rasanya Berempah lebih kurang mcm bubur lambuk. Resepi ini sy perolehi dari yg pakar masak.

    ReplyDelete