Wednesday, 13 November 2019

Wajik Sirat Makanan Tradisional Yang Semakin Dilupai

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua apa khabar hari nii…? Aku doakan semoga korang semua sihat-sihat ajer yea hendaknya. Aku kat sini sihat Alhamdulillah. Lama gak aku tak menulis tentang makanan…so hari nii aku rasa nak citer tentang satu makanan tradisional yang aku jumpa kat negeri Melaka.....iaitu wajik sirat. Di negeri Johor ianya dikenali dengan nama Wajik Kasirat. Mungkin ada yang dah biasa dengan makanan nii... Bagi aku... nii merupakan kali pertama mendengarnya. Aku biasa dengan wajik, pulut manis, pulut kacau dan juga nasi manis. Sebenarnya ianya adalah benda yang sama cuma ada perbezaan olahan sedikit.


Wajik Sirat ini juga diperbuat menggunakan beras pulut.... tetapi beras pulut nii terlebih dahulu ditumbuk dan disangai. Kalau wajik biasa atau pulut manis.... beras pulut ini tidak ditumbuk dan disangai. Itu kelainannya wajik sirat ini.... bahan untuk membuatnya pun tak banyak...5 jenis jer...


Resepi Wajik Sirat 
Bahan-bahan
280 g Beras Pulut

115 g Gula Caster / Gula Pasir
100 g Gula Merah
55 g Gula Melaka
500 ml Santan Pekat 
125 ml Air
Sedikit Garam 
1 - 2 helai Daun Pandan 



Cara Membuatnya
1) Cuci beras pulut dan toskan. Biarkan seketika lebih kurang dalam 10 minit.
2) Sangai beras pulut tanpa minyak sehingga keperangan dan garing, lebih kurang 20 minit - 30 minit diatas api yang kecil.
3) Setelah disejukkan lebih kurang 30 minit ke 1 jam, kisar halus beras pulut tersebut.
4) Panaskan air dalam kuali, masukkan gula merah , gula melaka dan gula caster, kacau rata hingga semuanya larut dan mendidih. * letak daun pandan
5) Masukkan santan pekat dan kacau pelahan-lahan. Tambahkan sedikit garam.
6) Kacau sehingga gula dan santan menjadi pekat dan likat lebih kurang 20 minit - 30 minit. Siap untuk dituang ke dalam loyang dan dibiarkan sejuk.
 


Mudah jer kan nak buat Wajik Sirat nii.... Rasanya sangat sedap...lebih kurang manis dodol. Kalau korang rasa malas nak membuatnya...yealah nak makan sorang jer kan! jangan risau... kat Melaka nii memang mudah untuk mencarinya kerana banyak kedai yang menjual Wajik Sirat nii terutama di Bandar Hilir.


Orang muda mungkin tidak berapa suka makanan yang manis macam nii...tetapi orang lama-lama memang suka. Kalau di Perak...wajik ini hanya akan dijumpai pada majlis perkahwinan untuk dijadikan hantaran pada zaman dahulu. Yang menariknya ianya akan digubah menarik berbentuk bunga dan sebagainya... kerana aku pernah melihat mak saudara aku membuatnya semasa aku kanak-kanak....tetapi sekarang tiada lagi gubahan seperti itu.

Sekian.

No comments:

Post a comment