Friday, 22 November 2019

Kacang Pool Makanan Femes Kat Johor

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua. Apa Khabar hari ni? Di harap semuanya sihat-sihat ajer yea. Jom ikut aku ke negeri Johor....jalan-jalan cari makan! Aku nak citer tentang satu makanan nii yang sangat femes kat Negeri Johor. Kat Johor jer yang ada jual makanan nii....iaitu Kacang Pool.

Sebenarnya dah lama hinggakan bertahun-tahun aku teringin nak makan Kacang Pool nii...tetapi selalu tak berkesempatan. Alhamdulillah pada tahun nii aku berjaya juga merasanya di kedai yang paling femes menjual Kacang Pool nii di negeri Johor.




Kedai Pak Haji ni terletak di No 3, Medan Selera Larkin Bomba, Susur 5, Jalan Tun Abdul Razak, JB. Resepi nii adalah ilham dari Pak Haji sendiri. Kacang pool ni dihidangkan dengan satu set lengkap roti bakar yang lembut, telur mata lembu dan kuah kacang pool.


Sebelum aku bagi resepi Kacang Pool nii...korang tahu tak macam mana wujudnya nama kacang pool nii? kacang pool nii...bukan maksudnya kacang kolam yea....atau swimming pool... Kacang pool nii wujud adalah dari nama kacang Foul. Ejaan sebenarnya adalah Foul...bukannya Pool. Tetapi bila disebut...dah jadi macam Pool.




Resepi Kacang Pool
Bahan-bahan

1 tin kacang pool - kacang parang dalam tin Medammas Foul kimball
1 kg daging - dikisar
1 kg bawang merah - dikisar
2 labu bawang putih
1 sudu teh jintan manis - di goreng tampa minyak dan dikisar
1 sudu kecil jintan putih - di goreng tampa minyak dan dikisar
1 sudu kecil ketumbar - di goreng tampa minyak dan dikisar
1 inc halia - dikisar
1 cawan air
Sedikit minyak atau planta untuk menumis
garam dan gula secukup rasa



Cara Membuat

1. Tumiskan bahan yang dikisar hingga naik bau.
2. Kemudian masukkan daging dan kacau hingga masak dan empuk. Bila daging dah empuk, masukkan semua kacang foul
3. Tambahkan sedikit air dan masak hingga kuah sedikit pekat.
4. Rasakan garam dan gula secukup rasa




Bahan Dimakan Bersama
Lada hijau - dihiris
Bawang besar - di hiris dadu
Roti - di bakar dengan sedikit planta
Telur mata lembu
Limau nipis

Kacang Pool nii…merupakan makanan ringan yang simple tetapi mengenyangkan. Sesuai dimakan diwaktu pagi dan juga petang.

Sekian.

Monday, 18 November 2019

Barongko Kuih Tradisional Masyarakat Bugis, Johor

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua. Ceria-ceriakan diri hari nii yea. Hari nii aku nak citer bab-bab makanan lagi. Iaitu kuih tradisional masyarakat Bugis, Johor. Kuih nii agak sukar jugak nak jumpa kalau hari biasa. Kalau di bulan puasa...memang boleh dijumpai di bazar-bazar Ramadhan. Kuih ini selalunya akan disimpan dalam peti sejuk agar ia lebih menyelerakan apabila dimakan. 


Bagi masyarakat Bugis, memang sudah tahu akan kelazatan kuih ini. Selalunya kuih ini disajikan pada majlis-majis tertentu untuk dihidangkan kepada para tetamu yang datang. Aku 1 st time tahu pasal kuih nii. Yang menariknya kuih nii menggunakan pisang...lebih kurang macam lepat pisang....Kuih nii diberi nama Kuih Barongko. Sapa-sapa yang ingin cuba membuatnya boleh laa try resepi kat bawah nii...



Bahan-bahan:
500 gram pisang
7 biji telur
250 gram gula pasir
1000 liter Santan



















Cara membuat:

1. Buangkan bahagian tengah pisang. Kemudian blender pisang, telur, gula pasir dan santan hingga hancur.
2. Tuang adunan tadi ke dalam bungkusan daun pisang dan kemaskan menggunakan lidi atau stepler. (lihat gambar)
3. Kemudian kukus lebih kurang 30 minit dengan api perlahan.
4. Bila dah masak..biarkan ianya seketika untuk sejuk dan kemudian barulah dihidangkan.



Rasanya memang sangat enak… tetapi korang kena tunggu kuih nii sejuk dulu baru boleh dimakan. Kuih nii...bila panas atau baru masak, ianya lembik (cair). Bila dah sejuk...kuih ini menjadi seperti lepat pisang (berbentuk)...dan mudah untuk dimakan. Kuih nii nampak macam mudah dibuat tetapi yang sebenarnya cara melipat bungkusan daun pisang tuu kena betul supaya aduanan kuih tadi tidak melimpah keluar ketika mengukus.

Semoga kuih tradisional yang enak ini terus diwarisi generasi seterusnya...

Sekian.

Wednesday, 13 November 2019

Wajik Sirat Makanan Tradisional Yang Semakin Dilupai

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua apa khabar hari nii…? Aku doakan semoga korang semua sihat-sihat ajer yea hendaknya. Aku kat sini sihat Alhamdulillah. Lama gak aku tak menulis tentang makanan…so hari nii aku rasa nak citer tentang satu makanan tradisional yang aku jumpa kat negeri Melaka.....iaitu wajik sirat. Di negeri Johor ianya dikenali dengan nama Wajik Kasirat. Mungkin ada yang dah biasa dengan makanan nii... Bagi aku... nii merupakan kali pertama mendengarnya. Aku biasa dengan wajik, pulut manis, pulut kacau dan juga nasi manis. Sebenarnya ianya adalah benda yang sama cuma ada perbezaan olahan sedikit.


Wajik Sirat ini juga diperbuat menggunakan beras pulut.... tetapi beras pulut nii terlebih dahulu ditumbuk dan disangai. Kalau wajik biasa atau pulut manis.... beras pulut ini tidak ditumbuk dan disangai. Itu kelainannya wajik sirat ini.... bahan untuk membuatnya pun tak banyak...5 jenis jer...


Resepi Wajik Sirat 
Bahan-bahan
280 g Beras Pulut

115 g Gula Caster / Gula Pasir
100 g Gula Merah
55 g Gula Melaka
500 ml Santan Pekat 
125 ml Air
Sedikit Garam 
1 - 2 helai Daun Pandan 



Cara Membuatnya
1) Cuci beras pulut dan toskan. Biarkan seketika lebih kurang dalam 10 minit.
2) Sangai beras pulut tanpa minyak sehingga keperangan dan garing, lebih kurang 20 minit - 30 minit diatas api yang kecil.
3) Setelah disejukkan lebih kurang 30 minit ke 1 jam, kisar halus beras pulut tersebut.
4) Panaskan air dalam kuali, masukkan gula merah , gula melaka dan gula caster, kacau rata hingga semuanya larut dan mendidih. * letak daun pandan
5) Masukkan santan pekat dan kacau pelahan-lahan. Tambahkan sedikit garam.
6) Kacau sehingga gula dan santan menjadi pekat dan likat lebih kurang 20 minit - 30 minit. Siap untuk dituang ke dalam loyang dan dibiarkan sejuk.
 


Mudah jer kan nak buat Wajik Sirat nii.... Rasanya sangat sedap...lebih kurang manis dodol. Kalau korang rasa malas nak membuatnya...yealah nak makan sorang jer kan! jangan risau... kat Melaka nii memang mudah untuk mencarinya kerana banyak kedai yang menjual Wajik Sirat nii terutama di Bandar Hilir.


Orang muda mungkin tidak berapa suka makanan yang manis macam nii...tetapi orang lama-lama memang suka. Kalau di Perak...wajik ini hanya akan dijumpai pada majlis perkahwinan untuk dijadikan hantaran pada zaman dahulu. Yang menariknya ianya akan digubah menarik berbentuk bunga dan sebagainya... kerana aku pernah melihat mak saudara aku membuatnya semasa aku kanak-kanak....tetapi sekarang tiada lagi gubahan seperti itu.

Sekian.

Saturday, 9 November 2019

Sultan Azlan Shah....Seorang Yang Aktif Dalam Sukan Olahraga, Kriket, Bola Sepak Dan Hoki.

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua... Apa khabar hari ni? hari nii aku nak citer pasal sultan Perak yang sangat aku kagumi iaitu Sultan Azlan Shah. Aku mulai mengagumi baginda ketika aku menjejakkan kaki ke Galeri Sultan Azlan Shah di Kuala Kangsar. Di galeri ini terdapat banyak bahan dan koleksi baginda dipamerkan. Jom aku bawa korang mengenali baginda melalui biodatanya...

Raja Azlan Shah memperlihatkan sifat kesungguhan dan ketekunan yang tinggi dalam usaha menguasai ilmu pengetahuan. Baginda memulakan alam persekolahan bermula dari Sekolah Melayu Batu Gajah, disusuli di Sekolah Inggeris Batu Gajah hingga memperoleh 'School Certificate' dengan keputusan cemerlang. Baginda seterusnya meneruskan persekolahan ke Tingkatan Enam di Maktab Melayu Kuala Kangsar.






Baginda sentiasa memperlihatkan bakat kepimpinan yang tinggi sehingga dilantik menjadi ketua murid di Sekolah Inggeris Batu Gajah dalam tahun 1948. Baginda juga seorang yang aktif dalam sukan olahraga, kriket, bola sepak dan terutamanya hoki.


Raja Azlan Shah telah berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dari University of Nottingham dalam tahun 1953 dan setahun kemudian diterima sebagai 'Barriter-at-Law' di Lincoln Inn United Kingdom pada 23 November 1954.


Sekembali ke tanah air, Baginda dilantik sebagai Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Baginda memulakan perkhidmatan dalam perkhidmatan perundangan sebagai seorang mejistret. Pada 7 November 1982, Baginda dilantik sebagai Ketua Hakim Negara.


Baginda turut memainkan peranan aktif dalam dunia pendidikan negara. Baginda telah diberikan penghormatan menjadi Pengerusi Majlis Penasihat Pelajaran Tinggi dalam tahun 1974, menjadi Canselor Universiti Sains Malaysia dalam tahun 1971 hingga ke 1984. Baginda pernah berperanan sebagai pemeriksa luar bagi Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang, Universiti Malaya. Pada hari ini Baginda adalah Canselor Universiti Malaya.



Baginda adalah seorang pemimpin sukan berkaliber, memimpin Persekutuan Hoki Malaysia, sebagai Timbalan Presiden kepada Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn dan dilantik sebagai Presiden pada tahun 1981. Baginda juga adalah Presiden Persekutuan Hoki Asia dan Naib Presiden Persekutuan Hoki Antarabangsa.


Sultan Azlan Shah telah dikurniakan anugerah akademik oleh beberapa universiti dan bintang kehormat dari dalam dan luar negara.


Sekian.

Monday, 4 November 2019

Masjid Alaeddin, Selangor Pernah Menjadi Masjid Negeri Pada Suatu Ketika Dahulu

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua apa khabar hari nii...? Aku doakan semoga korang semua berada dalam keadaan yang sihat ajer hendaknya. Hari nii aku nak ajak korang pergi melihat bangunan bersejarah yang terdapat di negeri selangor. Nama bangunan ini ialah Masjid AlaeddinMasjid Diraja Sultan Alaeddin atau juga dikenali sebagai Masjid Bandar merupakan satu lagi daya tarikan menarik di daerah Kuala Langat. Terletak kira-kira 550 meter dari Istana Bandar.


Masjid Diraja Sultan Alaeddin merupakan antara masjid tertua di negeri Selangor dan masih kukuh hingga ke saat ini. Masjid ini juga pernah menjadi Masjid Negeri bagi negeri Selangor suatu ketika dahulu. Kalau korang tengok gambar kat entri aku nii.... yang warna kuning tuu adalah yang lama sebelum kerja-kerja pemuliharaan dilakukan. Semasa kerja-kerja pemuliharaan dan menambahan dilakukan, masjid ini dicat dengan warna putih.
  

Masjid ini dibina pada tahun 1905, nama masjid ini diambil bersempena dengan nama Almarhum Sultan Sir Alaeddin Sulaiman Shah Ibni Almarhum Raja Muda Musa, yakni Sultan Selangor yang kelima. Pembinaan masjid ini merupakan hasil ilham dan dibiayai sepenuhnya oleh almarhum baginda. Masjid ini dikatakan mampu menampung seramai 500 jemaah dalam satu masa. Masjid Diraja Sultan Aleddin ini telah dirasmikan pada tanggal 18 Jun 1924 dalam upacara yang gilang gemilang.



Dari segi reka bentuk, Masjid Bandar mempunyai seni bina campuran antara India-Muslim dan Islam dari Timur Tengah. Ianya dikatakan mempunyai pengaruh senibina pemerintahan Deli di Medan, Sumatera Utara. Bangunan utama masjid yang berkubah ini dikelilingi dinding tinggi dan bertingkap jeriji. Tiang seri dan seni ukir dinding serta mimbarnya yang unik diperbuat daripada kayu yang bermutu tinggi dan tahan lama. Mimbar yang terdapat di Masjid ini sering digunakan oleh Sultan Alaeddin semasa baginda membaca khutbah Jumaat, khutbah Hari Raya Aidilfitri dan khutbah Hari Raya Aidil adha. Selepas kemangkatan baginda, masjid ini hanya digunakan oleh penduduk setempat.


Masjid ini telah diwartakan sebagai Monumen Lama dan Tapak Tanah Bersejarah di bawah Akta Bendapurba pada 24 Julai 1980. Akta ini melarang perbuatan-perbuatan pencerobohan seperti merobohkan sesuatu monumen lama, mengganggu, menghalang, mengubahsuai, menandakan, meruntuh atau memindahkan sesuatu monumen itu atau mana-mana bahagian daripadanya, atau membuat perubahan, tambahan atau pembaikan kepada sesuatu monumen lama, atau  mendirikan bangunan-bangunan atau dinding-dinding bersempadankan sesuatu monumen lama.



Walau bagaimanapun, pada 16 April 2002, Mesyuarat Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (Fatwa) Negeri Selangor telah bersidang dan sebulat suara memutuskan bahawa Masjid Alaeddin adalah wakaf oleh Almarhum Sultan Alaeddin Suleiman Shah. Menurut Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 1989, Pentadbir harta wakaf adalah Majlis Agama Islam Selangor. Oleh yang demikian, 'Akta Benda Purba' dalam hal ini tidak terpakai.



Semenjak keputusan Fatwa Negeri Selangor ini dikeluarkan, kerja-kerja membaik pulih serta menaik taraf Masjid Sultan Alaeddin giat dilakukan. Banyak pengubahsuaian dan  tambahan telah dijalankan, terutama sekali pada bahagian dalamannya. Keseluruhan dinding dalaman telah disolek dengan penyudah kayu beralur, manakala sebelah dalam kubah telah dilitupi dengan siling kayu dekoratif, dihiasi dengan motif Kalimah Shahadah & nama-nama Khulafa' Arrasyidin. Bentuk asal kubah dari dalam sudah tidak kelihatan lagi. 



Kawasan lapang tidak berbumbung yang pada asalnya merupakan laman terbuka tanpa lantai telah diratakan dan disudahi dengan lantai jubin sebagai ruang solat tambahan. Bangunan utama masjid yang berkubah dikelilingi oleh dinding tinggi bertingkap jeriji. Di setiap sudut terdapat menara yang sederhana tingginya. Di tengah dinding bahagian hadapan masjid pula dibina menara azan bersegi delapan yang mempunyai dua aras tinjauan, berkubah keemasan di puncaknya. Keseluruhannya ibarat kubu kota pertahanan yang mengelilingi sebuah istana raja.



Masjid ini juga telah diwartakan sebagai bangunan warisan Kebangsaan di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 [Akta 645] oleh Jabatan Warisan Negara pada tahun 2008. kalau korang datang ke sini... korang dapat juga melihat banyak lagi bangunan yang bersejarah antaranya Istana Banda, Muzium Insitu, Pejabat daerah Kuala Langat yang lama, stor peluru dan lain-lain lagi.

Sekian.