Thursday, 3 October 2019

Jom Cuba Mengait Sarung Botol Air Crocodile Pattern...

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang apa khabar semuanya... Entri aku hari ni berkaitan dengan hobi mengait…iaitu mengait sarung botol air bercirikan corak buaya (crocodile pattern). Aku bukanlah pandai sangat mengait tetapi disebabkan minat...sikit-sikit tuu boleh laa aku cuba buat...tetapi lebih kepada untuk diri sendiri.


Walau pun tempahan yang aku terima banyak tetapi aku tak mampu untuk memenuhi permintaan dan kebanyakkannya terpaksa aku tolak kerana kengkangan kerja aku yang tidak menentu. Semenjak aku pindah ke Melaka...masa aku agak terhad, selain itu untuk mencari bahan mengait juga agak terhad di sini serta harganya sedikit mahal berbanding dengan Kuala Lumpur.


Ok la...hari nii aku bukan lah nak mengajar tetapi aku tunjukkan step by step untuk mengait sarung botol air corak buaya nii...Jadi korang kena rujuk kepada gambar dan juga diagram yang aku sediakan. Korang kena mula dengan mengait tali air sebanyak 8...selepas itu korang kena kait chain sebanyak 18. 


Aku menggunakan benang berwarna kelabu untuk tapak bahagian bawah botol air ini supaya tidak nampak terlalu kotor. Kalau aku guna warna yang cerah mungkin mudah nampak kotor. Jenis benang yang aku gunakan ialah benang acrylic jenama Nona.


Aku nak ceritakan cara mengait sarung botol air ni pun aku tak pandai sangat...jadi korang tengok kat gambar yea. Sebenarnya aku tak belajar mengait dari mana-mana pun...aku selalu try and error jer. Bermulanya aku cuba mengait sarung botol air ini adalah disebabkan...apabila aku melihat hasil tangan seorang akak nii...terpegun sungguh aku akan kebolehannya mengait dan aku terus jatuh cinta kat sarung botol air yang dia kait tu....dia jual dengan harga RM 55. Bagi diri aku harga itu memang agak mahal diwaktu hujung-hujung bulan dengan poket yang dah kering nii. Aku minta akak tu ajar aku cara-cara mengait sarung botol air nii tetapi dia memang tak nak ajar kecuali aku masuk kelas dia di Kuala Lumpur.



Memandangkan pada masa tu aku memang agar sukar untuk berulang alik dari Melaka ke Kuala Lumpur untuk mengikuti kelas mengait akak tuu...Jadi aku mengambil keputusan untuk cuba belajar sendiri...try and error. Setelah beberapa kali mencuba...hampir 3 bulan, akhirnya aku berjaya jugak menyiapkan sarung botol air yang pertama...corak buaya. Terasa sangat seronok dan puas. 


Untuk menghasilkan sarung botol air nii korang memerlukan kesabaran yang agak tinggi dan mood yang baik kerana agak rumit sikit serta pengiraannya kena betul. Selain itu warna yang korang pilih juga memainkan peranan yang sangat penting untuk mendapatkan hasil warna yang menarik selain dari kekemasan hasil kerja.


Sarung botol air yang aku buat ni untuk botol air jenama Tupperware 1 litter....korang kena kait 18 baris corak buaya. Untuk talinya pula...korang kena buat chain sebanyak 40 baris (tali pendek). Untuk tali panjang...aku belum lagi cuba membuatnya tetapi korang boleh ejuz sendiri ikut kesesuaian korang.


Satu sarung botol air corak buaya ini aku hanya dapat menyiapkannya dalam tempoh seminggu disebabkan aku bekerja pada siang harinya. Aku hanya meluangkan masa dalam dua hingga tiga jam sahaja di sebelah malam untuk menyiapkan sarung botol air ini. Sekiranya aku sibuk dengan program jabatan dan kenduri....tempoh menyiapkan sarung botol air ini akan menjadi lebih panjang dari kebiasaan.


Bagi yang ada basic mengait bolehlah mencuba membuat sarung botol air corak buaya ini. Nampak macam susah tapi bila dah tahu rentaknya...mengait akan jadi lebih mudah...cuma perlukan kesabaran yang tinggi dan mood yang baik supaya hasil kerja tu jadi lebih sempurna. Selamat Mencuba!

Sekian.

No comments:

Post a comment