Thursday, 26 September 2019

Oden Di Family Mart...Menjadi Kegilaan Masyarakat Malaysia. Jom Buat Sendiri...

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Korang semua apa khabar hari nii. Moga-moga sihat sentiasa hendaknya yea. Hari nii aku nak citer tentang makanan. Mesti korang suka kan! Ianya merupakan makanan jalanan atau "street food" di Jepun. Tahun lepas ianya mula memasuki pasaran Malaysia dan dijual di Family Mart dan pada dua bulan yang lepas ianya mula berkembang di Melaka iaitu di Jonker Street. Memang ramai orang berbaris hendak membeli Oden nii....kalau korang beli di waktu puncak memang korang kena tunggu lama la sikit.


Masa aku dok kat KL...memang kecoh dan hot orang bercerita tentang makanan nii...housemate aku pun sama. Waktu rehat hari Jumaat untuk kakitangan awam kan panjang...so aku bersama kengkawan ofis... kami pergi menikmatinya di Nu Sentral KL. Ianya adalah makanan tradisi masyarakat Jepun yang dikenali sebagai Oden. Oden nii...terdiri daripada pelbagai jenis bebola, Fish tofu, seafood tofu, isi jejari ketam, fishcake, cendawan, mee dan lain-lain. Lebih kurang ala-ala steamboat laa...


Oden nii dimakan oleh masyarakat Jepun pada musim sejuk bagi memanaskan badan. Yang sedapnya Oden nii sebab ianya merupakan gabungan tomyam dan jugak assam pedas...sebab tu ianya popular kat Malaysia. Ianya makanan ringan yang tidak memberatkan...dan aku pulak memang jenis suka makanan yang berkuah.


Oden nii boleh tahan jugak harganya...lebih kurang dalam RM 5.00 - 10.00 jika korang tak ambik bahannya banyak sangat. Untuk lebih puas makan...korang boleh jer buatnya di rumah. Aku buat kat ofis dengan kengkawan ofis...waktu lunch. Tak susah pun nak membuatnya...korang hanya memerlukan pes asam pedas dan pes tom yam. Bahan-bahan  Oden nii korang boleh dapat dengan harga yang murah kat Mydin. Boleh pilih sendiri apa bahan Oden yang korang nak sebab kat Mydin ada yang jenis pakai timbang.


Bahan-bahan untuk membuat Oden
  • Perencah Asam Pedas adabi - 2 paket
  • Perencah Tomyam – 4 sudu besar/ 1paket
  • 1 kiub perencah tomyam
  • Air ikut kepada kepekatan yang korang suka

Mula-mula...tumis perencah asam pedas kemudian masukkan air ikut kepada kepekatan yang kodang nak. Kalau korang nak pekat dan pedas...korang tambah sikit jer air tapi kalau korang jenis yang tak berapa tahan makan pedas...korang tambah air banyak sikit. Setelah itu...masukkan perencah tomyam dan akhir sekali masukkan bahan Oden tersebut. Aku cucuk bahan-bahan Oden tu dengan lidi...nak bagi nampak macam ala-ala macam beli kat Family Mart gitu. Bila dah mendidih...boleh la dimakan.


Oh ya... lagi satu yang femes kat Family Mart nii ialah aiskrim green tea (ramai yang giler makan aiskrim nii)...tapi aku tak pernah rasa lagi sebab masa aku nak pergi beli...barisan panjang sangat so aku malas laa nak beratur. Selain tu kat sini juga menjual pelbagai produk makanan Jepun yang korang boleh try...tapi harganya agak mahal sikit. jangan lupa yea try Oden nii...memang sedap. Lebih sedap kalau dimakan beramai-ramai dengan famili atau kengkawan. Selamat Mencuba yea...

Sekian.

Tuesday, 17 September 2019

Kain Cindai Berusia 100 Tahun Dipamerkan Di Galeri Tenun Johor

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua...Apa kahabar mu di sana...di sana...di sana... Hari nii aku nak sambung lagi cerita di Negeri Johor. Berkaitan dengan bangunan sejarah/warisan dengan seni bina dan sejarah yang menarik untuk korang. Bangunan nii dikenali dengan nama bangunan MAWAR iaitu akronim bagi Majlis Wanita Johor. Kini bangunan ini telah diberi nafas baru sebagai Galeri Tenun Johor yang menempatkan artifak dan sejarah tekstil serta tenunan untuk tatapan umum.



Sebelum aku pergi citer lebih detail lagi...aku bagi intro dulu kat korang. Kalau korang ingin menyaksikan kaedah pembuatan pelbagai produk warisan negeri Johor... yang dihasilkan oleh nenek moyang sejak dahulu, berkunjungilah ke  Kompleks Warisan Sultan Abu Bakar di Jalan Sungai ChatKompleks Warisan Sultan Abu Bakar adalah satu usaha dan sokongan dari pihak Istana Johor dan kerajaan negeri bagi memastikan budaya serta warisan bangsa Johor dipeliharaKedudukan kompleks yang strategik, premis dan pengisiannya mempunyai nilai pakej lengkap sebagai sebuah pusat pelancongan berteraskan warisan dan budaya. 


Dalam Kompleks Warisan Sultan Abu Bakar ini terdapat beberapa unit bangunan yang mempunyai fungsi tersendiri. Antaranya Pejabat Yayasan Warisan Johor dan di sini juga terdapat Galeri Tenun yang aku ingin cerita kat korang...

Selain ibu pejabat Yayasan Warisan Johor, Kompleks Warisan Sultan Abu Bakar juga adalah pusat sehenti bagi aktiviti kebudayaan Johor yang terdiri daripada enam komponen utama iaitu galeri tenun, bengkel tenun, mini galeri menteri besar, pusat dokumentasi, galeri seni dan laman seni warisan.

Mini Galeri Seni pula mempamerkan pelbagai lukisan termasuk lukisan minyak dan arca yang dihasilkan oleh pe­ngkarya anak JohorSementara itu, Galeri Khaled Nordin mengandungi bahan-bahan yang berkaitan dengan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang merupakan Menteri Besar Johor sekarang. Bahan-bahan tersebut terma­suk buku yang ditulis beliau, teks ucapan dan dasar-dasar yang diperkenalkan seperti Gagasan Johor Berkemajuan.


Pada entri hari nii aku nak citer pasal Geleri Tenun atau dulu ianya dikenali dengan nama Bangunan MAWAR. Galeri Tenun ini diwujudkan atas titah Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar sendiri bagi memberi pengetahuan dan pendedahan kepada masyarakat mengenai pembuatan kain tenun Johor. Bangunan ini merupakan bekas kediaman rasmi Tunku Fatimah adinda kepada Sultan Ibrahim sebelum didiami anakandanya Tunku Meriam.

Di sini pengunjung dapat melihat keindahan sepuluh rekabentuk serta motif kain tenun Johor yang terdiri daripada empat kain songket yang khusus untuk Kerabat Diraja Johor antaranya kain tenun untuk Permaisuri Johor Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris Shah dan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim.


Kain tenun berusia 100 tahun bernama “Cindai” adalah antara  artifak tertua yang dipamerkan di sini. Penolong Kurator Galeri Tenun Johor.... Roslinda Mohd Rosli berkata" kain tenun itu yang dipercayai berasal dari Riau itu adalah antara yang termahal dan tertua yang diperolehi Yayasan Warisan Johor (YWJ) sebagai koleksi." Kain Cindai yang berukuran 264 cm x 89 cm ini dipercayai pernah digunakan sebagai selendang dan juga perubatan. Malah, kain ini dipercayai mempunyai azimat dan boleh digunakan untuk mempertahankan  diri.

Galeri Tenun berusaha untuk memelihara warisan serta menarik minat masyarakat terhadap seni tenun.  


Selain kain Cindai, terdapat kain Khmer dipercayai dari Thailand yang bermotifkan gajah, kain Telepuk dari Riau dan dipercayai berusia  lebih 50 tahun serta kain Berayat, yang masih dalam kajian mengenai tulisannya yang dipercayai dari tulisan Jawi atau dari bahasa Sanskrit, juga  dipercayai  digunakan dalam perubatan.


Berdasarkan kajian yang dija­lankan pihak Yayasan Warisan Johor, terdapat dua dapatan iaitu tenunan corak Muar dipercayai diilihamkan oleh orang Muar dan ditenun di Terengganu serta dihasilkan oleh penduduk yang berasal dari Terengganu tetapi telah menetap di Muar. Berbanding tenunan dari ne­geri lain, tenunan corak Muar banyak menampilkan corak beragi atau berkotak yang amat popular pada abad ke-18 dan 19. Lebih menarik, corak tersebut amat sesuai dipadankan dengan pemakai­an baju kurung Te­luk Belanga dan dijadikan kain sarung untuk golongan wanita. 

Walaupun trend fesyen berubah mengikut peredaran zaman, namun tenunan corak Muar tetap dikekalkan menerusi inovasi ya­ng dilakukan. Contohnya, diletakkan motif-motif kecil di antara ragi atau kotak, antaranya bunga melur, bunga cengkih dan buah lada hitam. 



Rekaan corak baharu yang akan dipatenkan termasuk Songket Johor Jauhar dan Medini untuk Sultan Johor, Songket Johor Maharani khas bagi Permaisuri, Songket Tunku Mahkota Johor, Tenun Johor Tanjung Piai dan Tenun Johor Bercorak Renek bagi rakyat. Usaha ini adalah antara inisiatif kerajaan negeri Johor bagi mengembalikan sejarah tenunan yang menjadi kebanggaan negeri Johor ini. Penyelidikan mengenai sejarah tenunan Johor oleh Yayasan Warisan Johor dan pakar rujuk juga telah dilakukan sejak tahun 2013 dalam usaha menghasilkan motif serta corak khusus bagi melambangkan kepelbagaian di Johor.


Selain dipamerkan kain tenun yang cantik-cantik, terdapat juga peralatan tenunan, seterika arang, barangan kemas dan perhiasan wanita, busana dan lain-lain lagi. Di bahagian belakang Galeri Tenun ini pula terdapat bengkel cara-cara pembuatan kain tenun Johor mengikut kaedah tradisional dengan mengekalkan kehalusan fabrik yang bermutu tinggi. Jangan lupa tau singgah kat sini...

Sekian.

Monday, 9 September 2019

Rumah Agam Di Bukit Senyum Johor Dijadikan Muzium Tokoh.

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai...hai...hai...apa khabar korang hari nii? Aku kat sini alhamdulillah sihat walafiat. Emmmm...apa yea aku nak tulis hari nii. Kadang-kadang idea datang mencurah-curah....kadang-kadang idea terus tak datang langsung. Ok laa hari nii aku nak tulis pasal sebuah bangunan nii yang aku rasa kagum dengan seni binanya....iaitu Muzium Tokoh.



Nak dijadikan cerita....aku tiba ke bangunan nii pun secara kebetulan dan selama ini aku tidak tahu pun akan kewujudannya. Group aku sampai kat sini sebenarnya atas tujuan untuk melihat dewan auditorium kat bahagian belakang bangunan ini kerana kami bercadang untuk mengadakan seminar. 
Bagaikan orang yang mengantuk disorong bantal...aku pun tak lepaskanlah peluang untuk menjengah sekejap ke dalam bangunan ini kerana aku seakan terpukau akan keindahan fasad dibahagian luar bangunan ini.


Bagi aku....bangunan ini  merupakan salah satu produk pelancongan yang wajar korang lawati apabila berkunjung ke Johor Bahru iaitu Muzium Tokoh yang terletak di puncak Bukit Senyum, Jalan Yahya Al – Dattar.  Ianya merupakan satu tempat destinasi yang menarik untuk dilawati kerana menyimpan banyak lipatan sejarah tentang negeri Johor serta berkaitan dengan Kesultanan Melayu Johor.


Aku ceritakan sedikit tentang latar belakang mengenai Muzium Tokoh ini.... Bangunan ini mula dikenali sebagai Bangunan Dato’ Jaafar dan merupakan kediaman rasmi Menteri Besar Johor yang pertama iaitu Dato’ Jaafar Muhammad dan merupakan bapa kepada Presiden UMNO yang pertama iaitu Datuk Onn Jaafar. 
Bangunan ini diberi nama Dato' Jaafar bagi menghormati dan menghargai atas jasa dan sumbangannya semasa berkhidmat sebagai Menteri Besar Johor pada 1886 hingga 1920.


Bangunan ini telah dibina pada tahun 1893 di atas tanah seluas 100 ekar di kawasan Bukit Senyum, di alamat JKR 514 Jalan Yahya Al Datar Johor Bahru. Tanah Bukit Senyum telah dipilih oleh Dato’ Jaafar dan dipersembahkan kepada Sultan Abu Bakar untuk pemilikan. Baginda tersenyum tanda setuju. 
Atas perkenan baginda, maka Dato’ Jaafar menamakan bukit ini sebagai “Bukit Senyum”.

Keluasan kawasan ini adalah 100 ekar. Pada masa ini, terdapat beberapa buah bangunan dan jalan yang berada di sekitar bangunan. Di antaranya ialah Depoh Polis, Sekolah Vokasional, Sekolah Menengah Dato’ Jaafar, Stor Telekom Kondominium mewah Astaka Padu. Jalan yang terdapat disekitarnya adalah Jalan Yahya Al Datar, Jalan Storey, Jalan Tebrau, Jalan Stulang Darat dan sebuah lebuh raya (Lebuh Raya Lingkaran Dalam) yang merupakan laluan utama penghubung pintu masuk Malaysia - Singapura.

Ok...tadi aku dah cerita tentang sejarah bangunan nii. Sekarang kita masuk pula pada senibinanya.....Bangunan ni berbentuk symmetrical. Bangunan 3 tingkat ini cukup unik kerana terdapat menara di setiap penjuru dan kubah berbentuk payung yang menyerupai beberapa bangunan lama DiRaja Inggeris di England seperti Hardwick Hall dan River Castle di Jajahan Derby atau Derbyshire di England.
Masuk jer ke pintu utama bangunan ini ...korang akan terpandang tangga kayu menuju ke bahagian atas.

Fungsi bangunan ini berubah mengikut peredaran zaman. Pernah juga dijadikan Maktab Perguruan Bahasa, markas tentera Jepun dan Inggeris, Pejabat Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Akhirnya bangunan ini diserahkan kepada Yayasan Warisan Johor untuk dijadikan Muzium Tokoh.



Kalau korang ke Muzium Tokoh ini...korang dapat mengenali dengan lebih dekat lagi tentang sejarah Negeri Johor serta sejarah Kesultanan Melayu Johor. Segala aktiviti penting yang melibatkan Kesultanan Melayu Johor dan rakyat di Negeri Johor seperti Kembara Mahkota Johor didokumentasikan dan diceritakan semula kepada pengunjung didalam bentuk pameran.

Bangunan ini juga menempatkan pelbagai info mengenai sejarah orang orang kenamaan, pemimpin, pembesar Negeri Johor seperti Jaafar Muhammad hinggalah Khalid Nordin. Selain itu pelbagai barangan hiasan, keperluan rumah, peralatan muzik, busana dan lain-lain juga di pamerkan di dalam Muzium Tokoh ini. Lupa pulak nak bagitahu...masuk adalah percuma tau...



Aku nak cerita ada satu lagi benda yang buat aku terpukau dan menarik hati aku di bangunan ini....Minat seseorang berbeza-beza...jadi aku tak pasti laa kalau korang rasa benda nii menarik dari sudut pandangan korang...sebab bagi aku...sapa yang ada jiwa seni jer yang boleh faham kot.... 

Semasa kerja-kerja baikpulih bangunan ini untuk dijadikan galeri....iaitu semasa kerja-kerja mengikis cat dilakukan...kontrator terjumpa lukisan umpama lukisan mural di bahagian dinding dalam bangunan ini. Lukisannya seakan-akan jubin/marble (korang boleh nampak kat dinding gambar atas tuu). Dari sudut kaca mata aku nii...memang sangat menarik dan berseni...cantik giler. Lukisan ini dibiarkan terdedah untuk ditonjolkan keunikkan serta keistimewaan bangunan ini.



Bangunan ini telah diwartakan sebagai bangunan warisan di bawah Akta Warisan Kebangsaan [Akta 645] oleh Jabatan Warisan Negara. Jadi korang tak boleh sesuka hati untuk menconteng, meroboh, membina dan sebagainya...kerana boleh didenda dan juga dipenjara atau pun kedua-duanya sekali.


Muzium Tokoh ini dibawah seliaan Yayasan Warisan JohorYayasan Warisan Johor memiliki beberapa muzium iaitu Muzium Tokoh dan Galeri Seni di Johor Baharu, Muzium Kota Tinggi serta Galeri Datuk Onn di Batu Pahat. Yayasan ini mengambil inisiatif mewujudkan program ‘Satu Daerah Satu Muzium’ sebagai usaha memelihara warisan dan budaya di negeri Johor ini.


Kalau korang datang ke Johor Bahru...jangan lupa yea singgah sebentar kat Muzium Tokoh nii...tak jauh pun...tepi jalan jer bangunannya. Dah laa masuk pun percuma...parking pulak luas tau...
Sekian.

Monday, 2 September 2019

Kedai Belacan Cencaluk Melaka Sangat Terkenal di Kawasan Klebang (Gerai No 49). Apa Yang Patut Korang Beli...

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,
Hai korang…apa khabar semua hari nii.. Seperti biasa aku harapkan korang semua berada dalam keadaan sihat hendaknya. Hujung-hujung tahun nii…macam-macam kerja yang perlu diselesaikan dengan segera. Macam-macam program perlu dirancang jugak kan!
Gerai No 49 - berhadapan dengan Klebang Beach Resort
Hari nii…entri aku agak lari sikit dari kebiasaan. Aku nak citer tentang sebuah kawasan yang banyak menjual produk industri kecil di Klebang, Melaka ni. Kalau korang ke Klebang…korang akan terlihat gerai-gerai yang menjual belacan, cencaluk, dodol, inang-inang, keropok piring, opak-opak, ikan kering, denderam, biskut bakar, biskut cakar ayam dan sebagainya di sepanjang jalan nii. 
Kat kawasan Klebang nii..banyak yang korang boleh pergi....yang paling femes adalah Coconut Shake, Kuih Keria Limbungan dan Jus Avocado. Selain itu kat sini juga terdapat Muzium Kapal Selam dan dari sini korang boleh menuju ke Pantai Puteri untuk mengambil angin sepoi-sepoi bahasa. Sebelum Sampai ke Pantai Puteri..singgah dulu kat Makam Hang Tuah.


Inang-inang

Sambung balik cerita tentang gerai kat Klebang nii....Pengusaha gerai ni kebanyakkannya merupakan generasi ke dua ataupun yang ke tiga. Kawan aku kata...gerai ni dah lama wujud...lebih 35 tahun. Gerai ini disediakan oleh pihak Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) dengan kadar sewa RM 100 sebulan.
Kuih Sagun Bakar - perisa keladi, asli, jagung, pandan dan strawberry
Walau pun kadar sewa yang diberikan boleh dikatakan murah tetapi keuntungan yang mereka terima...kadang-kadang tak sampai RM 100 sebulan. Semenjak 2 tahun kebelakangan ini, hasil jualan mereka semakin menurun apabila berlakunya kenaikan harga petrol. 
Kuih Denderam
Hasil jualan mereka ini adalah dari industri kecil kampung-kampung di sekitar Negeri Melaka. Keuntungan untuk setiap produk jualan mereka adalah antara RM 0.20 - RM 1.00. Jadi kalau korang beli produk jualan mereka...jangan la pulak terlalu menawar harga. Berpatutan laa... Bantulah mereka ini untuk mencari sedikit rezeki...


Kuih lidah jin

Pada masa dahulu kebanyakkan pengusaha gerai kat sini menghasilkan sendiri produk belacan dan cencaluk. Kini mereka terpaksa mengharapkan dari kilang-kilang kerana hasil laut yang telah berkurangan disebabkan tambakan pantai. Mereka ini memerlukan udang geragau bagi menghasilkan belacan dan jugak cencaluk.
Kuih Karas
Antara produk yang mereka jual adalah....belacan - belacan bakar, serbuk belacan, cencaluk....cencaluk nii ada tiga jenis iaitu cencaluk biasa (tutup botol warna kuning), cencaluk bercili (tutup botol warna merah) dan cencaluk sotong, dodol, inang-inang, gula Melaka, Opak-opak, sagun, kuih kelapa, gula tarik, cakar ayam, kuih lidah jin, kuih karas, candy kelapa, kuih bakar, asam, ikan kering, udang geragau kering, keropok piring dan lain-lain lagi. Kebanyakkannya barangan dijual dengan harga RM 10 untuk 3 barang. Cencaluk biasa RM 5.00...cencaluk bercili RM 7.00. Gula Melaka Asli RM 15 sekilo. Belacan antara RM 2.50 hingga RM 10 seunit.
Setiap minggu atau selang sehari akan ada lori yang menghantar barangan ini ke setiap gerai di sini. Sebab tu mereka tidak mengambil dalam kuantiti yang banyak kerana takut tidak terjual.
Kalau korang hendak membeli barangan nii korang bolehlah datang ke Gerai No 49...betul-betul berhadapan dengan Klebang Beach Resort...kerana penjualnya sangat friendly dan selalu sedekahkan kuih piring. Siap bagi penerangan lagi kalau korang nak tahu tentang pembuatan belacan ataupun geragau kerana semasa kecil penjual nii selalu mengikut datuknya mencari geragau untuk dibuat cencaluk dan juga belacan.
Gula Melaka Asli RM 15.00 sekilo
Belacan yang dijual di gerai No 49 ini masih dibuat sendiri oleh ibu si penjual nii... Gerai ini merupakan gerai milik ibu beliau tetapi disebabkan keadaan ibunya yang telah uzur, beliau mengambil alih tugas bagi membantu menjaga gerai belacan cencaluk ini.
Gula Melaka yang telah dicampur dengan gula pasir RM 7.00
Ramai yang kata..belacan Melaka memang sedap. Kalau korang nak beli belacan Melaka... dan korang tengok warnanya merah...bermakna belacan tersebut telah dicampur dengan pewarna. Belacan yang asli adalah berwarna kelabu. Rasa belacan Melaka ini adalah sama...cuma saiz dan bentuknya saja yang berbeza.


Belacan Bakar RM 5.00

Kalau korang tak tahu barangan apa yang korang patut beli dan jadikan cenderahati untuk ibu atau kengkawan korang bila singgah kat Klebang nii...aku suggestkan 8 benda korang wajib beli..
  1. Belacan - belacan bakar untuk buat sambal belacan. Jadi korang tak payah bersusah payah nak bakar dan menyebabkan satu rumah berbau belacan...karang baunya kekal kat langsir-langsir rumah korang yang cantik tuu. Beli jer yang dah siap dibakar...kan mudah! Harganya RM 5.00 satu bekas.
  2. Belacan  - belacan yang belum dibakar - untuk buat Assam pedas dan sebagainya. harganya mengikut saiz dan berat.
  3. Cencaluk - ini merupakan makanan tradisi Melaka...so korang kena try. Beli 1 jer pun dah ok untuk cuba. Kalau korang beli cencaluk biasa...korang kena perah air asam limau, hiris bawang dan cili....makan pulak dengan nasi panas...peerrrggh!! mak mertua lalu pun tak nampak weii....Cencaluk nii ada 3 jenis iaitu cencaluk biasa, cencaluk bercili dan cencaluk sotong.
  4. Dodol - dodol Melaka memang enak. Korang kena beli dodol jenama Mama...sebab dimasak menggunakan gula Melaka...sangat lembut dan sedap sehingga menjilat jari tau.. Mereka masih menggunakan ramuan tradisional iaitu campuran tepung pulut, santan, gula Melaka asli dan gula pasir untuk menghasilkan dodol. Ia memakan masa kira-kira 8 jam dari mula membancuh, memasak sehingga siap sebelum dibungkus. Dodol yang dihasilkan sangat lembut dan tidak melekit serta cair terus di dalam mulut.
  5. Gula Melaka - kalau korang nak bagi kat ibu korang...belilah yang asli. Gula Melaka yang asli nii kalau masak bubur dan buat kuih memang sedap giler. Gula Melaka yang asli harganya RM 15.00 untuk sekilo. Kalau gula yang murah sikit tuu...dah campur sikit gula pasir sebab tu keras sikit strukturnya.
  6. Inang-inang - makanan tradisi Melaka jugak. Merupakan feberet aku. Aku akan goreng banyak-banyak, bubuh dalam balang dan makan sambil layan movie. Rasanya memang tawar tapi sedap. Inang-inang nii ada 2 jenis iaitu inang-inang yang diperbuat daripada pulut dan inang-inang yang diperbuat daripada sagu yang diwarnakan dengan 3 warna iaitu merah, kuning dan hijau. 
  7. Pes Asam Pedas segera - Bagi yang tak pandai masak asam pedas tetapi suka makan asam pedas, jangan risau...korang boleh beli produk nii. Korang cuma tambah ikan, daum kesum dan bendi jer...dah siap untuk dimakan untuk 6 orang makan tau...
  8. Biskut Tongkat - orang kata.... tak sah kalau datang ke Melaka... tak beli atau tak try makan biskut tongkat. Cicah pulak dengan air kopi panas-panas..memang layan makan kalau musim hujan. Biskut tongkat nii biskut kering....kalau kat Perak panggil biskut lutut sebab bulat macam kepala lutut. hikkk...hikk....hikk... 

Harga semua barangan ni pun tak laa mahal sangat dan puas membeli. Ibu atau kawan korang pasti tersenyum riang menerima buah tangan macam nii... From Melaka With Love.... hik3x. Boleh makan bersama-sama dengan keluarga dan mengeratkan lagi hubungan....gitu...


Bagi pandangan aku..... 8 produk/barangan tu memang wajib korang beli kalau datang ke Klebang nii....kalau tak umpama korang tak jejak ke Melaka laa. Oh ya...kalau korang nak tengok rumah tradisional Melaka pun korang boleh tanya penjual nii kerana ibu beliau memiliki rumah tradisional Melaka yang sangat cantik...(gambar kat bawah - cantik kan! kan! kan!) berhampiran dengan gerai No 49 nii jer (20 langkah dah sampai). Korang boleh jugak bergambar kat rumah nii. Pemiliknya sangat baikhati.


Kalau korang pelan nak datang ke Melaka dan hendak membeli barangan ini... korang bolehlah berhubung dengan Kapt. (B) Mohd Kamarudin H/P 011 - 58642066. InshaAllah...beliau sedia membantu.
Senang jer nak cari gerai nii... kalau dari bandar hilir Melaka lebih kurang 20 - 30 minit sahaja untuk sampai ke Klebang nii menaiki kenderaan... Pengangkutan awam pun ada. Ia akan mengambil masa yang lama sikit sebab banyak traffic light dan apabila tiba musim cuti sekolah sebab jalan jadi jem.

Belacan

Jangan lupa tau singgah kat gerai No 49 nii... FB : Kedai Belacan Cencaluk No 49 

Kapal Dagang Dari Seberang, 

Sarat Muatan Kayu Meranti; 
Dari Jauh Tuan Puan Datang, 
Orang Melaka Sedia Menanti...

Sekian.