Monday, 29 July 2019

Masjid Peringgit Unik Kerana Menggunakan Batu Bata Era Belanda Dan Terdapatnya Jam Matahari

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang apa khabar semuanya....Aku sentiasa doakan korang semua berada dalam keadaan sihat walafiat. Don't worry..just be happy ok!! Seperti biasa...hari nii aku nak citer tentang sebuah lagi masjid yang pupular di Negeri Melaka. Masjid ini diberi nama Masjid An Nur Peringgit kerana terletak di Bukit Peringgit.


















Peringgit mendapat namanya apabila Pemerintah Portugis di Melaka (1511 - 1641) membina pos kawalan dipuncak bukit itu. Ianya bertujuan mengawal pergerakan serangan orang-orang Naning, daerah kecil yang merdeka. Lantas bukit ini disebut sebagai Bukit Peringgit dan kemudiannya disebut Peringgit kekal hingga hari ini. (Peringgi adalah gelaran orang-orang Melaka terhadap orang Portugis).




Masjid asal Peringgit yang dibina pada tahun 1726 telah pun musnah. Tetapi aku tak pasti...masjid ini musnah sebab terbakar atau sebab dirobohkan. Masjid Peringgit yang ada sekarang...telah dibina pada tahun 1868. Berbentuk empat segi, bahan binaan terdiri daripada batu laterite dan batu bata era Belanda sebagai asas dan dinding. 


Lantai masjid diperbuat daripada susunan terracotta. Loteng, perabung, kekisi tingkap dan pintu dibuat dari kayu. Tiga lapisan bumbung adalah ciri utama masjid di Melaka. Gentingnya terdiri daripada genting china pada bahagian verandah dan genting Belanda pada bumbung tengah dan bumbung utama. Bahagian kubah / puncak dibuat dari batu karang berukir seperti yang dapat dilihat. 


Pada tahun 1978/1979 kerajaan Negeri Melaka telah menambah besar bahagian belakang masjid ini dengan binaan konkrit yang melenyapkan tangga utama, perigi, kolah, susunan terracotta dan batu bata era Belanda di bahagian lantai terracotta di verandah ditukar kepada jubin moden. Di bahagian sisi sebelah kanan telah dibina binaan tambahan yang digunakan sebagai kelas Fardu Ain untuk kanak-kanak setempat. 



Apabila Masjid Negeri siap dibina pada tahun 1988, Masjid Peringgit tidak lagi digunakan untuk solat Jumaat kerana kedudukannya yang berhampiran dan kariah masjid berpindah ke Masjid Negeri. Masjid Peringgit digunakan oleh penduduk setempat untuk solat harian sahaja. Lama kelamaan banyak dari kerja kayunya yang rosak disebabkan anai-anai dan air hujan sehingga ianya tidak lagi selamat untuk digunakan.


Pada tahun 2002, Jabatan Muzium dan Antikuiti telah melaksanakan kerja-kerja konservasi dengan mengembalikan bentuk asal Masjid Peringgit.

Setelah meningkatnya bilangan ahli jemaah, masjid ini telah diubahsuai lagi dengan tiada perancangan yang betul menyebabkan rekabentuk masjid ini hilang dari pandangan kerana terlalu banyak penambahan di bahagian hadapannya. Kalau korang ambik gambar...korang dah tak nampak senibina yang asli masjid ini. Kecantikkan masjid ini telah terhalang. Aku rasa sangat sedih kerana tidak dapat merakam gambar senibina yang cantik pada masjid ini untuk dijadikan simpanan koleksi peribadi aku.


Banyak ahli masjid sekarang yang terlalu ghairah untuk melakukan kerja-kerja mengubahsuai tanpa memikirkan keaslian dan kecantikkan bangunan tersebut. Ada juga yang suka meniru (copy paste) ciri-ciri masjid lain untuk dibina di masjid mereka. Sayang seribu kali sayang sebab orang dahulu sangat kreatif dan pandai dalam ilmu pertukangan tetapi telah dirosakkan di tangan generasi zaman sekarang.


Bagi aku masjid-masjid di Negeri Melaka ini yang paling cantik senibinanya (tradisional) dan masih banyak yang teguh berdiri jika dibandingkan dengan negeri-negeri yang lain. Masjid di Negeri Melaka ini banyak menerima pengaruh dari luar menyebabkan ianya bertambah unik terutama pada bahagian tangga dan juga bumbung. Aku harap masjid ini akan terus kekal berdiri dengan semoga rekabentuknya yang asli tidak terus dirosakkan hingga hilang identitinya yang sebenar.



Sebelum aku menutup citer aku nii...aku nak bagitau kat korang akan keistimewaan Masjid Peringgit nii yang mungkin ramai tak tahu... Di perkarangan masjid ini terdapat alat pengukur masa. Meskipun zaman sudah moden dan tidak sukar untuk mengetahui masa, jam matahari tetap menjadi pilihan terutama dalam menentukan waktu solat penduduk di sini. Jam itu memudahkan penduduk yang mengukur pergerakan masa berdasarkan bayang yang terhasil pada permukaan. Usia jam matahari ini telah melebihi 100 tahun kalau korang nak tahu. Kalau korang nak tengok akan kebenaran jam matahari ini....datanglah ke Masjid Peringgit ni....


Sekian.

No comments:

Post a comment