Wednesday, 24 July 2019

Kampung Kacang Putih Di Buntong, Ipoh Menjadi Lubok Kacang Putih Terbesar Di Malaysia

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua...tengah buat apa tuu. Aku doakan korang semua sihat walafiat hendaknya. Sekarang nii tengah banyak musim durian dan rambutan...jangan terlebih makan, nanti demam pulak!

Hari nii entri aku berkisahkan makanan lagi...tapi makanan ringan atau jajan... Makanan nii memang sangat popular di Perak terutama sekali di Ipoh area Buntong. Kalau korang datang ke Ipoh jangan lupa untuk singgah kat sini. Tak lengkap tau kunjungan korang kalau tak datang kat tempat nii.




Orang Ipoh gelar makanan ringan nii 'kacang putih'...tapi bukanlah bermaksud kacang tu berwarna putih. Kacang putih nii merangkumi semua jenis kacang termasuklah pelbagai jenis dan bentuk muruku, kacang tanah, kacang pea, seperti pakoda, sivel, kadalai, dhall, Aulu, poori, srilanka, omom, pakoda dan sebagainya.  Kacang putih ini bukan sahaja digemari oleh masyarakat India, malah ia turut menjadi kegemaran masyarakat Melayu dan Cina. Boleh dikatakan ia merupakan makanan ringan ‘1 Malaysia’.



Sejak aku kecik lagi dah ada kacang putih nii...Dulu kacang putih nii banyak dijual di hentian bas Ipoh. Sekarang jumlahnya dah semakin kurang kerana mereka nii sudah ada industri kecil mereka sendiri yang dibuat secara besar-besaran dan ada yang dieksport ke luar negara. Pusat perusahaan ini terletak di Buntong dan telah diberikan nama Kampung Kacang Putih sebab semakin banyaknya industri kacang putih ini di sini.


Industri kacang putih ini telah lama wujud di perak iaitu pada penghujung tahun 1940 apabila enam keluarga telah berhijrah dari India Selatan untuk menetap di Ipoh.


Ia bermula secara menjaja kecil-kecilan menggunakan bakul...kemudian basikal...dan motosikal kini telah ada industri kecil dengan wujud kedai-kedai dan kilang memproses kacang putih di Buntong. Kebayakan perniaga kacang putih ini merupakan perniagaan keluarga yang dilakukan secara turun-temurun dan setiap peniaga mempunyai rahsia resepi keluarga mereka yang tersendiri.



Kalau aku balik ke Ipoh... aku akan cuba singgah ke Perkampungan Kacang Putih ini dan pergi ke kedai D.N.S Kacang Putih Sdn. Bhd...kerana aku suka kacang putih yang dijual di sini. Walau pun banyak kedai kacang putih di kawasan ini tetapi bagi aku kacang putih di kedai ini lebih enak rasanya kerana terasa akan adunan rempahnya. Kedainya turut menjual manisan tradisional masyarakat Indian seperti laddu, athirasam, jalebi dan mysore pagu.




Harga kacang putih yang terdapat di kedai ini pun sangat murah bermula dari RM 2 sebungkus. Susun atur kacang putih di dalam kedai ini pun sangat kemas dan bersih....sangat mudah untuk korang memilih dengan paparan tanda harga. Tokey kedai nii pun sangat peramah orangnya dan pandai berbahasa Mandarin walau pun beliau seorang yang berbangsa India.




Ada diantara kedai-kedai di sini yang korang boleh lihat sendiri hasil memproses dan memasak kacang putih ini. Kacang putih yang disediakan oleh industri kecil ini dijamin tahap kebersihannya dan pegawai kesihatan daripada Majlis Bandaraya ipoh sering kali melakukan pemeriksaan. Selain itu, Pelancongan Negeri Perak juga telah menjadikan industri kecil ini sebagai salah satu produk pelancongan




Kebanyakkan pelanggan-pelanggan yang datang adalah terdiri daripada pelanggan tetap. Walau pun banyak industri kecil kacang putih di Kampung Kacang Putih Buntong ini...mereka bersaing secara positif dan sihat. Ada yang telah memperluaskan skop perniagaan dengan mengeksport produk  ke luar negara seperti ke Australia, New Zealand dan China.



Masalah yang dihadapi oleh semua peniaga kacang putih di Buntong ialah kekurangan kakitangan ataupun pekerja. Golongan muda tempatan dilihat tidak berminat untuk bekerja dalam bidang memproses dan membekal kacang putih. Oleh itu, mereka terpaksa mengambil pekerja warga asing untuk membantu mereka menjalankan perniagaan ini.




Setiausaha Persatuan Perdagangan Masyarakat Indian, B. K. Kumar meminta agar pihak kerajaan memasukkan Kampung Kacang Putih dalam kalender pelancongan negeri agar para pelancong luar negara tahu kewujudan kampung tersebut yang terkenal dengan kacang putihnya.

Kalau korang nak tahu rasa keenakkan kacang putih nii....datanglah ke Ipoh. Tak Jauh pun dari bandar Ipoh...tak sampai 15 minit perjalanan menaiki kereta. Korang bolrh jadikan buah tangan untuk keluarga dan kawan-kawan. Bila nak raya...kat sini la aku memborong untuk dijadikan kudapan tetamu yang datang beraya...haaahaaahaa
 
Sekian.

No comments:

Post a comment