Tuesday, 29 January 2019

Planetarium Negara Memainkan Peranan Yang Penting Dalam Menghidupkan Kesedaran Akan Kepentingan Bidang Sains Angkasa

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai...apa khabar korang semua hari nii. Di harap semuanya berada dalam keadaan sihat jua yea...Entri aku hari nii berkenaan dengan tempat yang wajib korang lawat apabila datang ke Kuala Lumpur bagi menambah ilmu pengetahuan terutama sekali dalam bidang sains. Pasti korang dah boleh agak kan...Planeterium Negara nama yang diberi...




Ok...aku ceritakan dahulu latar belakang sejarah pembinaan Planeterium Negara nii... Planetarium Negara merupakan planetarium negara Malaysia yang terletak di Kuala Lumpur. Ia merupakan bangunan berkubah biru yang terletak di puncak bukit di Taman Tasik di Jalan Perdana, Kuala Lumpur. Ia merangkumi kawasan seluas 120,000 kaki persegi (11,000 m2). 


Planetarium Negara bermula sebagai Bahagian Planetarium dalam Jabatan Perdana Menteri Malaysia pada 1989. Pembinaan kompleks Planetarium Negara bermula pada 1990 dan disiapkan pada 1993

Pelancaran tidak rasmi bermula pada bulan Mei 1993 dan pembukaan rasmi telah dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, pada 7 Februari 1994. 


Setelah setahun setengah beroperasi dengan lancar, pada bulan Julai 1995, bahagian ini telah dipindah alih ke Kementerian Sains, Teknologi, dan Alam Sekitar Malaysia. Peristiwa tersebut bukan sekadar memberikan tumpuan kepada keseluruh reka bentuk dan seni bina serta keunikan kemudahan Planetarium bahkan juga menggambarkan kesungguhan Kerajaan ke atas pembangunan sains dan teknologi angkasa.


Ia mengambil masa tiga tahun untuk dibina, kompleks Planetarium Negara menempatkan sebuah teater berkubah di tengah-tengahnya. Keunikan reka bentuk teater tersebut telah memberikan cabaran yang hebat kepada jurubina projek, jurutera dan kontraktor bangunan. Ketelitian dan ketepatan yang diperlukan bagi projektor bintang dan filem berformat besar juga memberikan cabaran yang tidak kurang hebatnya. Banyak kesukaran terpaksa diatasi dan tempoh pameran selesai dipasang.


Memandangkan kerumitan menyelaras sebegitu banyak oleh pembekal luar negara, ditambah dengan ketiadaan pakar yang berpengalaman dalam kerja-kerja yang perlu disiapkan, kejayaan penyiapan kompleks dan pemasangan kesemua peralatan dengan kelewatan yang minimum sebenarnya merupakan kejayaan yang membanggakan.


Di sebalik kesukaran yang dihadapi, Planetarium Negara berjaya mengadakan beberapa projek pendidikan untuk sekolah-sekolah dan orang awam. Planetarium Negara kini memainkan peranan yang penting dalam menghidupkan kesedaran kepentingan bidang sains angkasa di kalangan masyarakat dan menggorak langkah pertama dalam membawa Malaysia menceburi bidang sains angkasa.


Salah satu tarikan utama planetarium ini adalah pawagam angkasa yang menayangkan tayangan angkasa dan filem format besarDi galeri utama pula ada pameran berkaitan dengan sains angkasa. Antaranya adalah enjin angkasa Arianne IV, yang juga merupakan salah satu enjin yang digunakan bagi pelancaran MEASAT 1, satelit pertama Malaysia ke angkasa lepas. Juga terdapat sebuah Teleskop 14-inci (360 mm) yang ditempatkan di menara tinjau di sini.


Planetarium Negara menganjur ke taman tema angkasa di mana terletak replika balai cerap silam. Ia bersambung oleh jambatan pejalan kaki atas ke Muzium NegaraTerdapat juga mini Stonehenge yang terletak di luar planetarium ini di mana korang tidak perlu ke England untuk melihat replika ini. 


Planetarium Negara dibuka setiap hari dari 9.00 pagi hingga 4.30 petang (kecuali pada hari IsninHari Raya Puasa dan Hari Raya Haji serta hari-hari kelepasan am lain yang dinyatakan oleh Planetarium Negara).


Tayangan planetarium berlangsung setiap satu jam dari jam 10:00 pagi sehingga jam 4:00 petang. Tayangan berlangsung pada 10 pagi, 11 pagi, 12 tengah hari, 1 petang, 2 petang, 3 petang dan 4 petang. Akan tetapi pada hari Jumaat tayangan pada jam 1 petang dan 2 petang tiada, kerana berehat sebentar memberi laluan kepada solat Jumaat. Pameran dibuka seperti biasa. Masuk adalah PERCUMA tetapi bayaran dikenakan jika pengunjung memilih untuk menonton tayangan.


Aku sarankan korang pergi awal pagi..kerana di sini terdapat pelbagai aktiviti yang akan memenuhi hari korang. Kalau korang datang waktu tengahari...korang tak akan sempat untuk melawat ke seluruhan kawasan...terutama sekali kalau korang membawa anak-anak. Dekat sini banyak bidang ilmu yang dapat dikongsi terutama sekali untuk anak-anak di sekolah rendah. Kat sini jugak ada ruang kids discovery yang sesuai untuk kanak-kanak berusia 1 hingga 6 tahun.


Pada sebelah petang, setelah penat seharian melawat Planetarium Negara ini...korang boleh membawa anak-anak korang mandi manda di kawasan sekitar Planetarium ini yang dikhaskan untuk kanak-kanak dengan bayaran yang percuma. 

Aku sarankan juga korang membawa bekalan makanan sendiri...kerana pada waktu musim cuti sekolah...cafe terlalu penuh dan korang terpaksa berbaris lama untuk mendapatkan makanan. Makanan luar juga ada dijual di sini tetapi tidak dapat menampung keperluan pengunjung di waktu musim cuti sekolah.


Dan jangan lupa untuk perhatikan anak-anak korang dan mengawalnya dengan baik...kerana kawasan ini terlalu luas dan anak-anak korang boleh hilang sekelip mata sahaja. Jom bawa anak-anak untuk mengenali dunia sains....

Sekian.

Tuesday, 22 January 2019

Zinnia Magenta Membantu Mengurangkan Kesan Jeragat Akibat Pigmentasi

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua.. Apa khabar hari nii. Hari nii aku nak story pasal satu produk pencuci muka yang aku dah pakai 5 bulan, jenama Jamu Ratu Malaya yang diasaskan oleh Bonda Rozita. Botolnya kecil jer dan mudah dibawa kemana jua tetapi cecairnya pekat...pakai 2 titis jer dah boleh mencuci muka korang...jimat kan! kan! kan!


Sabun Zinnia Magenta adalah sabun yang dikombinasikan sekali dengan Marjane Oil untuk penjagaan kulit yang lebih sempurna. Ianya selamat digunakan dan kesan kebaikkannya dapat dilihat secara beransur-ansur. 


Sabun Zinnia Magenta sangat efektif membantu mengurangkan kesan jeragat akibat pigmentasi kesan daripada panahan matahari serta penuaan. Ianya juga membantu menghilangkan parut serta cela atau kesan gelap pada muka secara perlahan-lahan. Dalam masa yang sama, ianya bertindak mengecilkan liang pori muka dan sekali gus mengurangkan rembesan minyak berlebihan. Selepas menggunakannya, kulit muka akan berasa lebih lembap, tegang dan lebih cerah dengan tanpa pengelupasan.


Pencuci wajah Zinnia Magenta adalah pembersih muka herba yang sesuai untuk kulit berjerawat, berminyak dan berparut hitam. Ianya berfungsi untuk:
  • Mengecilkan liang-liang pori
  • Melembapkan kulit
  • Mengimbangi rembesan minyak dalam kulit (mengurangkan penghasilan minyak)
  • Menegangkan wajah yang kendur & berkedut
  • Memudarkan kesan-kesan parut serta kegelapan kulit wajah.
  • Pemutihan tanpa pengelupasan secara beransur-ansur.
Aku memang suka pakai sabun nii sebab ia buat kulit wajah aku jadi lembab-lembab macam artis Korea gituu. Wajah pun nampak lebih bersih dan cerah. Aku suka sebab botolnya yang kecil dan sabun nii tahan lama dan mudah dibawa travel.

Sekian.

Sunday, 13 January 2019

Kopi Ratu....Untuk Kesihatan Dan Kecantikan Wanita

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai kengkawan. Jumpa lagi kita minggu nii. Hari ni aku nak cerita tentang kopi. Aku nii bukanlah peminat kopi sangat. Dulu memang aku peminat nescafe tetapi dah 2 tahun aku tak minum sejak kerap diserang sakit kepala. Ada sesetengah kopi yang boleh menyebabkan aku muntah kerana tak tahan dengan baunya.



Aku mula start minum kopi nii....bila bos lama aku belanja minum oldtown white coffe yang ada hazelnut tuu... Hari-hari aku rasa nak minum kopi. Tetapi kekadang kena stop jugak bila sakit kepala menyerang dan bacaan kolestrol dalam darah aku tinggi. nak dijadikan cerita....Suatu hari tuu kawan aku suruh aku try kopi Ratu nii jenama Jamu Ratu Malaya yang diusahakan oleh Bonda Rozita, pengasas Sendayu Tinggi. Katanya kopi nii takde kaffein.

Masa nak try tuu masih ada jugak rasa risau tapi aku kuatkan hati. Baunya memang sangat kuat macam nescafe tetapi bila aku minum kopi nii memang takde rasa sakit kepala. Ramai orang tidak suka makan herba kerana pahit dan tidak sedap. Kopi Ratu berjaya menyorokkan rasa pahit herba ginkgo biloba, ginseng, bacopa dan black cohosh


Untuk yang risau akan kesan sampingan sakit kepala...aku sarankan korang jangan buat pekat sangat...buat bancuhan cair sikit tetapi rasanya tetap ummmph!! Sehari aku bancuh 1 sachet jer...dan boleh minum hingga ke petang. Aku rasa ketagih nak minum kopi nii setiap hari.



PERHATIAN
·         Wanita hamil tak dibenarkan sama sekali minum Kopi Ratu
·         Orang menghidap hipertirod tak di benarkan minum Kopi Ratu
·         Jika diminum pada waktu malam akan menyebab kan sukar tidur
·         Minum pada waktu pagi sahaja jika untuk diet
·      Sangat bagus diamalkan selepas bersalin (maksima sehari 2 kali atau 2 sachet sahaja)
·         Tidak mengganggu penyusuan dan bayi
·         Kopi Ratu hanya untuk wanita
·         Jika anda mengambil Royal V sila kurangkan dos Royal V
·         Caranya ambil Kopi Ratu Pagi dan Royal V waktu petang


KANDUNGAN
15 sachet x 20g
Revolusi keenakan kopi dengan campuran herba Ginko Biloba, Ginseng, Bacopa Monnieri dan Black Cohosh mencipta satu kelainan rasa kopi yang cukup lazat. Kehebatan Kopi Ratu mengandungi suplemen kerana gizi yang terkandung didalamnya membantu wanita tampil lebih hebat kecantikkannya, melambatkan penuaan serta menguatkan daya ingatan untuk menjadikan wanita tampil cantik dan cerdik.

Wanita jadi pelupa lepas bersalin?

Wanita menjadi cepat pelupa selepas bersalin. Prestasi otak semakin menurun mengikut peningkatan usia dan menopaus. Penyakit pelupa adalah ketara bagi wanita yang bersalin secara pembedahan atau mengambil epidural.


Otak manusia terdiri dari jutaan sel saraf (neuron), yang bertugas menyelaraskan semua aktiviti tubuh termasuk perasaan, penglihatan, berfikir dan pergerakan otot. Jika ia tidak berfungsi seperti sepatutnya boleh mengakibatkan epilepsi iaitu kekejangan badan.

Wanita menyedari perubahan pada otak mereka yang sering pelupa dan daya ingatan menjadi lemah. Namun terus mengabaikannya kerana lebih mengutamakan kecantikan fizikal seperti wajah dan bentuk badan. Sikap pelupa sering menyebabkan terlupa letak barang, bertanya soalan beberapa kali, nyanyuk atau ‘lain orang cakap lain yang difaham’. Komunikasi menjadi sukar dan menimbulkan rasa marah kepada pasangan. Dengan gabungan herba-herba terpilih, banyak masalah seperti diatas boleh diatasi atau dibendung dengan mengamalkan Kopi Ratu.

Ginko Biloba
Pokok Ginko Biloba telah wujud sejak 150 hingga 200 juta tahun yang lalu dan digunakan oleh orang-orang Cina untuk merawat pelbagai penyakit. Herba ini digunakan diseluruh dunia untuk meningkatkan jangka hayat seseorang. Antara kebaikan lainnya ialah:

  • Meningatkan aliran darah ke otak & seluruh badan. Secara tidak langsung, kita akan berasa tidak mengantuk, cergas dan lebih fokus.
  • Membekalkan oksigen dan nutrien. Pengaliran darah yang lancar membawa oksigen ke seluruh badan serta otak menyebabkan kesemuanya berfungsi secara optimum.
  • Tinggi antioksidan & melambatkan penuaan.
  • Berkesan meningkatkan fungsi memori.
  • Menguatkan kepekaan mental.
  • Mengurangkan keletihan mental.
  • Membantu mengurangkan nyanyuk atau penyakit Alzheimer.
  • Membantu dalam rawatan penyakit mata dan telinga.

Black Cohosh
Herba Black Cohosh telah digunakan oleh orang asli Amerika selama lebih daripada 200 tahun. Banyak manfaat Black Cohosh boleh dinikmati oleh wanita terutamanya wanita menopaus. Ia mengandungi Vitamin A, patogen asid, anti-radang, analgesik dan sedatif. Ian juga membantu dalam penghasilan estrogen badanyang digunakan dalam terapi penggantian hormon dikalangan wanita untuk membantu memperbaiki kitaran haid yang tidak menentu dan senggugut. Antara kebaikan lainnya ialah:

  • Melegakan keresahan dan kemurungan.
  • Mengatasi masalah sukar tidur.
  • Melegakan kekejangan uterus.
  • Mengurangkan migrain dan perubahan hormon.
  • Mengatasi masalah kekeringan faraj.

Bacopa Monnieri
Perubatan Ayurveda India, menjadikan Bacopa sebagai pelengkap perubatan bagi menguatkan minda. Ia diakatakan berkesan untuk menguatkan daya ingatan, peningkatan memori serta meningkatkan keupayaan kognitif untuk menggalakkan fungsi otak yang optimum. Antara kebaikan lainnya:
  • Merawat penyakit Alzheimer dan Parkinson.
  • Membantu proses berfikir lebih cepat.
  • Menguatkan memori dan tahap Asetilkolin dalam otak.
  • Memberi ketenangan jiwa.
  • Meningkatkan keupayaan pembelajaran, tumpuan dan perhatian.
  • Mengurangkan stress, kemurungan dan kebimbangan.
  • Merawat Asma, Bronchitis, alahan dan anti-radang.
  • Merawat sawan (kekejangan badan, pengaruh dari otak)

 

Dah seminggu lebih aku try minum kopi Ratu nii...terus terang aku katakan memang bagus sebab aku tak ada rasa sakit kepala langsung. Kopinya sedap. Pada mulanya memang aku tak percaya tapi bila dah try test....baru aku rasa akan perubahannya. Yang paling ketara sekali aku boleh drive 5 hari berturut-turut untuk pergi outstation dari pagi hingga ke malam tanpa rasa letih dan juga mengantuk. Selalunya aku memang mudah rasa mengantuk bila drive pada cuaca panas terik dan badan akan rasa cepat letih.



Produk yang diasaskan oleh Bonda Rozita nii memang dipercayai dari dahulu lagi. Bagi yang percaya akan produk herba, mesti ingin mencubanya. Setiap individu lain pula ketahanan badannya. Dan aku sendiri telah mencubanya...so far memang ada rasa kelainan. Walau pun harganya agak mahal sedikit RM 43 sebungkus (15 sachet sahaja) tetapi berbaloi diminum untuk kesihatan diri sendiri kan!

Sekian.

Thursday, 3 January 2019

Kuih Serabai...Dahulunya Dimakan Bila Ada Kematian

Assalammualaiku dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua. Apa khabar hari nii? Siapa orang Melaka kat sini...sila angkat tangan sebab hari nii aku nak bercerita tentang kuih tradisional orang Melaka. Kuih nii dah jarang-jarang dapat jumpa kecuali di bazar Ramadhan. Kalau korang nak tahu...kuih nii dahulunya dimakan bila ada kematian sahaja.



Suatu masa dahulu Kuih Serabai merupakan kuih tradisional yang dekat dihati masyarakat kampung kerana amalannya kuih ini akan dihidangkan pada majlis tertentu, tetapi kini namanya semakin dilupakan. 


Kuih Serabai diperbuat daripada tepung beras dan nasi sejuk yang dicampurkan, dimasak nipis seakan-akan lempeng dan dimakan bersama kuah gula Melaka. Kuah gula Melaka dimasak berasingan  campuran bersama gula Melaka juga santan memberikan rasanya lemak manis dan dipanggil Serawa. Bertambah enak apabila ditambah dengan durian pada serawanya dan dipanggil Serawa Durian. 


Kuih Serabai ini akan dimakan bersekali dengan serawa durian dengan cara mencicah cebisan kuih serabai ini. Rasanya yang tersendiri menjadikan ia hidangan yang lazat bagi penggemar manisan. 





Pada zaman dahulu masyarakat kampung lazimnya  menjadikan kuih serabai ini sebagai pemanis mulut yang khas dihidangkan pada majlis kenduri arwah. 



Tradisi ini semakin lenyap lantaran tidak lagi diamalkan oleh lapisan masyarakat. Kini kuih Serabai mula didapati dan dijual sebagai hidangan pemanis mulut untuk dimakan pada bila-bila masa tidak pada majlis tertentu sahaja.


Cara membuat:     
Bahan A dan B dicampur sekali kemudian adunan diperap selama 2 jam. Setelah itu adunan diadun nipis diatas kuali seakan lempeng dan dibiarkan masak sehingga sedikit kekuningan. Proses memasaknya mengambil masa 10 minit dan siap untuk dihidangkan. Sangat sedap dimakan panas-panas.

Kuih Serabai nii memang kuih feberet hubby aku. Kalau pergi bazar ramadhan...hari-hari dia boleh beli kuih ni untuk juadah berbuka. Aku pula lebih suka pada kuih yang pedas-pedas. So korang bolehlah cuba membuatnya...resepinya pun tak susah sangat.


Sekian.