Wednesday, 26 December 2018

Syahirah Produk Penjagaan Kecantikan Rahsia Korea

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Hai korang semua. semoga ceria-ceria jer yea hari nii. Hari ni entri aku nak citer tentang satu produk nii... ini merupakan kali pertama aku menulis tentang sesuatu produk berkaitan dengan kecantikkanActually kulit muka aku tak la bermasalah sangat cuma mudah menjadi kusam dan terbakar sekiranya terdedah di bawah cahaya matahari. Dengan keadaan kerja aku yang selalu gi melawat tapak projek...mudah sangat laa kulit aku jadi terbakar (sun burn).




Lagi satu...aku nii memang tak pandai sangat nak mencari produk yang sesuai dengan kulit aku....selalu jer tak sesuai setiap kali pergi membeli. Nak dijadikan cerita...masa tu aku nak gi outstation dan aku pun pergi la membeli satu produk pembersih muka nii sebab harganya yang murah dan aku nak cari saiz kecil untuk mudah dibawa gi travel.

Masa mula guna lebih kurang 3 hari…produk pembersih nii memang aku dah perasan akan perubahan kulit muka aku tapi aku tak laa ambik kisah sangat. 
Apabila aku berpindah tempat kerja di Melaka dari Kuala Lumpur…keadaan kulit aku semakin kering dengan keadaan cuaca yang sangat panas di sini…aku jadi sangat risau dengan kulit aku yang kusam dan teruk terbakar. Kebetulan pulak masa tuu ada lagi balance-balance produk pembersih muka ini…aku pun berazam untuk menghabiskannya dan membeli yang baru.


Mula-mula aku survey secara online…harganya agak berpatutan tapi kalau nak beli satu set boleh terbarai la gak poket. So aku bercadang nak gi survey kat Mydin…terkejut dan hepi giler aku dibuatnya sebab kat Mydin…aku boleh dapat harga lagi murah sebab kebetulan masa tu ada sales..aku dapat jimat lebih kurang RM 3.00 – 4.00 untuk setiap satu produk. Aku pun apa lagi....beli laa 5 iaitu pembersih muka, skrub muka, krim malam, krim siang dan penyegarProduk Syahirah nii ada dua jenis…1 untuk mencerah (packaging warna putih) dan 1 lagi untuk melembab (packaging warna biru aqua). 

Jenama SYAHIRAH bukanlah baru di dalam bidang penjagaan kecantikan di mana ianya sudah bertapak lebih dari 10 tahun. Apabila membeli rangkaian produk penjagaan kecantikan pastinya perkara pertama yang aku lihat adakah ianya HALAL? Dengan SYAHIRAH korang tidak perlu risau kerana ia telah mendapat sijil halal sejak tahun 2007.


Produk yang direka khas dengan agen pencerahan dari Tri-Flower Essence dengan campuran bunga-bungaan merah jambu iaitu bunga Sakura, Lotus dan Camelia yang membantu memberi pencerahan pada kulit wajah agar tampil cerah berseri! Juga diperkaya dengan manfaat penghidratan serta dapat mengurangkan rengsa dan ketidak selesaan pada kulit.


Rangkaian SYAHIRAH KOREAN SECRETS White Glow mengandungi 6 produk hebat iaitu Pembersih Muka, Pembersih Muka Anti-Jerawat, Penyegar Tanpa Alkohol, Krim Siang SPF20, Krim Malam serta Krim Kecantikan SPF15 yang menjadi rejim kecantikan untuk kulit cerah berseri.

SYAHIRAH KOREAN SECRETS White Glow:

1. Gel Pembersih Muka Anti-jerawat : Membantu membersihkan kotoran dan lebihan minyak pada kulit wajah yang menjadi punca munculnya jerawat dan bintik hitam.

2. Gel Pembersih muka: membantu membersihkan sisa kotoran pada kulit wajah disamping meningkatkan kecerahan kulit.

3. Penyegar Tanpa Alkohol: membantu mengecilkan pori-pori serta memberi kesegaran kepada kulit setiap kali selepas pembersihan. Ia juga memudahkan penyerapan produk selanjutnya sekali gus menjadikan kulit lebih licin.

4. Krim Siang Spf 20 : membantu mencerahkan kulit di samping melembapkan kulit wajah. Dengan SPF 20 ia membantu melindungi kulit wajah dari sinaran merbahaya UVA & UVB.

5. Krim Malam : membantu untuk mencerahkan kulit disamping melembapkan kulit wajah. Teksturnya yang lembut dan kurang berminyak memberikan keselesaaan dan kesegaran pada kulit semasa tidur.

6. Krim Kecantikan SPF 15 : sesuai digunakan sebagai asas solekan untuk membantu menutup cela jeragat serta meratakan tona kulit. Dengan SPF 15 ia membantu melindungi kulit wajah dari sinar merbahaya UVA & UVB.


Penggunaan rona merah jambu yang sepadan dengan ramuan yang digunakan serta bersulamkan warna putih yang mencerminkan manfaat kecerahan pada rekaan pembungkusan SYAHIRAH KOREAN SECRETS White Glow. Kini, berlari dan menari bagai artis K-pop di bawah sinaran mentari bukan lagi masalah buatmu!



SYAHIRAH KOREAN SECRETS Hydra Soft ini pula mengandungi 5 produk hebat iaitu Gel Pembersih Muka, Skrub Muka, Penyegar Tanpa Alkohol, Krim Pelembap Muka serta Krim Kecantikan yang menjadi rejim kecantikan lengkap untuk kulit cantik dan mulus sekata.

SYAHIRAH KOREAN SECRETS Hydra Soft: 

1. Skrub Muka: diformulasi dengan manik pengelupasan lembut yang membantu menghilangkan kotoran dan sel-sel kulit mati untuk kulit lebih licin.

2. Gel Pembersih Muka: membantu membersihkan kotoran di samping memelihara kelembapan kulit.

3. Penyegar Tanpa Alkohol: membantu mengecilkan pori-pori serta memberi kesegaran kepada kulit selepas setiap pembersihan. Ia juga memudahkan penyerapan produk selanjutnya sekali gus menjadikan kulit lebih licin.

4. Krim Pelembap: membantu membekalkan kelembapan untuk kulit wajah yang segar berseri.

5. Krim Kecantikan: sesuai digunakan sebagai asas solekan untuk membantu menutup cela, jeragat serta meratakan tona kulit.


Penggunaan rona biru aqua cerah sebagai simbolik kelembapan & penghidratan dicalit pallete putih bersih bunga pada rekaan pembungkusan SYAHIRAH KOREAN SECRETS Hydra Softpasti menyerlahkan rasa segar sesuai dengan manfaatnya yang pasti menyerlahkan sisi “personaliti Korea” yang ada dalam dirimu! 


Aku memilih produk Syahirah jenis Korean Secret White Glow sebab masalah kulit muka aku yang mudah kusam dan terbakar. Alhamdulillah dah 2 bulan aku menggunakan produk ini dan kesannya memang aku rasai...kulit muka aku semakin cerah dan sekata. Kulit muka nampak glowing... Sebenarnya aku seorang yang tidak gemar memakai sebarang krim tetapi disebabkan kulit muka aku menjadi kering aku terpaksa membeli krim siang dan jugak krim malam. Best guna krim Syahirah sebab ianya tidak melekik tetapi mudah meresap ke dalam kulit. Krim siang berwarna putih dan krim malam pula berwarna jernih.

Penyegarnya pula sangat harum bau bunga sakura dan segar digunakan. Untuk yang white glow nii ia tidak ada pembersih muka skrub...jadi aku beli yang hydra soft.

Bagi yang inginkan kulit ala-ala kulit Korea tuu bolehlah mencuba produk nii. Harganya memang berpatutan dengan hasil yang aku dapat nii...Nak beli yang mahal-mahal memang tak mampu...hik3x

Sekian.

Friday, 21 December 2018

Taman Negara Kelantan Menjadi Tumpuan Kaki Pancing Dan Masih Kekal Dengan Keindahan semulajadinya

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai... hari ni aku nak bercerita tentang Taman Negara.....opppsss tapi bukan Taman Negara Pahang tau...aku nak cerita tentang Taman Negara Kuala Koh Kelantan. Mesti ramai yang tidak biasa dengar tentang taman negara nii kan...aku pun sama. Semasa mendapat tugasan tentang taman negara nii...aku ingatkan Taman Negara Pahang sebab Taman Negara Pahang nii sangat laa femesnyer di mata dunia. Jangkaan aku sangat la meleset...rupanya aku kena pergi ke Taman Negara Kuala Koh Kelantan.



Soalan pertama yang bermain difikiran aku adalah...apa yang menarik sangat yang ada kat Taman Negara Kuala Koh Kelantan nii?? Tak pernah dengar pun!! macam tak femes pun!! 


Aku tak terasa teruja pun nak pergi apabila diberitahu hotel sangat jauh dan memang terpaksa menginap di dalam taman negara nii. Kebetulan pulak masa tu aku jer yang perempuan...yang lain semua lelaki. Sebenarnya tak de masalah pun bagi aku tetapi rakan sekerja aku yang lelaki nii pulak yang macam susah hati sebab kami kena bermalam di sini selama 4 hari. Dah 16 tahun aku kerja macam nii.. selalunya team aku memang sorang jer perempuan pun. 




Nasib baik last minit dapat jugak cari peneman untuk aku...budak fotografi. Kami tiba kat sini dah lewat petang. Pihak PERHILITAN menyediakan untuk kami chalet (terima kasih banyak-banyak). Kami yang perempuan ditempatkan di chalet VIP tetapi....chalet kami yang paling hadapan tetapi di hujung sekali berhampiran dengan sungai dan di kelilingi dengan pokok-pokok besar. Apabila malam tiba...kami susah nak lelapkan mata dan ditambahkan pula chalet kami tuu tak de langsir...so boleh lihat sekeliling. Korang rasa.....





Ok laaa aku teruskan dulu dengan latar belakang sejarah Taman Negara nii... Taman Negara terletak di tiga buah sempadan yang melibatkan negeri Kelantan, Pahang dan Terengganu. Taman Negara Kuala Koh terletak di sempadan negeri Kelantan dan berada dalam Jajahan Gua Musang. Ia terletak dalam kawasan Hutan Simpan Bukit Hantu dan Hutan Simpan Lebir.  


"Kejauhan lokasinya adalah kira-kira 290 km dari Kuala Kumpur, 185 km Kota Bharu dan 90 km dari Gua Musang."


Ia mudah diakses oleh pengunjung dan pelancong melalui jalan raya khususnya Jalan Gua Musang - Kuala Krai. Aset semulajadi yang dimiliki terutamanya kepelbagaian kehidupan flora dan fauna serta ekosistem hutan hujan tropika amat sesuai bagi aktiviti ekopelancongan selain bagi tujuan penyelidikan dan pembangunan (R & D).


  
Taman Negara Kuala Koh atau juga dikenali sebagai Taman Negara Kelantan merupakan pintu masuk rasmi di negeri Kelantan untuk ke Taman Negara Malaysia. Taman Negara Kuala Koh terletak di hujung ladang kelapa sawit, Kuala Koh agak unik jika hendak dibandingkan dengan Taman Negara Kuala Tahan, dan terletak bertentangan dengan Sungai Lebir dan Sungai Koh.


Dari aspek perhubungan, Taman Negara Kuala Koh terletak 96 kilometer dari bandar Gua Musang dan ia mudah dihubungi oleh pengunjung dan pelancong melalui jalan raya khususnya Jalan Gua Musang-Kuala Krai. Aset semula jadi yang dimiliki oleh Taman Negara Kuala Koh khususnya kepelbagaian kehidupan flora dan fauna serta ekosistem hutan hujan tropika amat sesuai bagi aktiviti ekopelancongan selain bagi tujuan penyelidikan dan pembangunan (R & D). 


Antara aktiviti yang dianjurkan oleh pihak Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara ialah pemerhatian burung (melebihi 300 spesies),memancing di rangkaian sungai, sesi fotografi, meredah hutan melalui rentis interpretif, berkayak/berakit, menaiki titian kanopi dan perkhemahan. 


Bagi keselesaan pengunjung dan pelancong, antara kemudahan yang disediakan di Taman Negara Kuala Koh termasuklah chalet dan asrama, restoran, bilik mesyuarat, bilik interpretif, tapak perkhemahan, perkhidmatan bot, wakaf/pondok untuk istirehat, surau dan tempat letak kenderaan. 


Bagi tempoh 2000-2006, sejumlah 25,477 pengunjung dan pelancong telah mengunjungi Taman Negara Kuala Koh dimana sebahagian besar adalah pengunjung tempatan (97.8%) berbanding pelancong asing (2.2%). Isu utama bagi Taman Negara Kuala Koh ialah tiada perkhidmatan pengangkutan awam disediakan bagi pengunjung/pelancong dan kekurangan promosi bagi menarik lebih ramai pelancong khususnya pelancong asing.


Pada tahun 2014 Negeri Kelantan mengalami banjir yang besar menyebabkan banyak kerosakan yang berlaku di Taman Negara Kelantan Kuala Koh ini. Kesan-kesan banjir ini masih lagi kelihatan di sini. 


Banyak kemudahan untuk pengunjung masih tidak dapat dibaiki sepenuhnya. Jambatan gantung di tempat yang asal telah musnah dan diganti dengan yang baru di tempat sekarang iaitu bersebelahan dengan bangunan utama. 


Titian kanopi tidak dapat digunakan kerana kekurangan peruntukan bagi membaikinya akibat daripada pokok yang tumbang. 


Taman Negara Kelantan ini menjadi tumpuan kaki pancing kerana di sini terdapat banyak lubuk-lubuk ikan dan kosnya juga lebih murah berbanding dengan tempat lain. Selain itu, alam semula jadinya masih kekal terpelihara. 


Kemudahan perhubungan melalui telefon adalah sangat baik di sini kerana terdapatnya menara cellular.


Perjalanan Ke Sana
Pelancong boleh memandu sendiri atau menggunakan pengangkutan awam (teksi) ke Kuala Koh daripada Gua Musang, Kelantan. Terdapat juga jalan ke pintu masuk ini melalui jalan utama Gua Musang - Kuala Krai - Kota Bharu.


Permit Dan Lesen
Setiap pelancong mesti mendapatkan permit masuk dengan harga RM1.00 seorang. Harga lesen memancing ialah RM10.00 setiap satu joran dan lesen kamera ialah RM5.00 setiap satu unit kamera.


Penginapan
Terdapat 6 buah syele dan sebuah asrama yang mempunyai 74 katil. Sewa untuk setiap syele ialah RM40.00 satu malam dan asrama RM12.00 seorang. Sewa untuk berkhemah ialah RM1.00 seorang. Urusan penginapan kini di bawah pengurusan pihak swasta. 

Untuk maklumat lanjut mengenai penginapan dan aktiviti serta tempahan, sila hubungi Nik Nora, Pengurus Resort Taman Negara Kuala Koh di talian 012-9654788.


Taman Negara Kelantan, Kuala Koh
18300 Gua Musang, Kelantan
Tel : 09-928 2952
Emel/Emailtnkelantan@wildlife.gov.my

Pejabat PERHILITAN
Jajahan Gua Musang
Wisma Persekutuan

18300 Gua Musang
Kelantan
Tel/Faks : 09-912 2940
Emel/Emailpkhlguamusang@wildlife.gov.my



Apa yang aku suka tentang Taman Negara Kuala Koh Kelantan nii adalah keaslian alam semulajadinya. Taman Negara Kelantan ini adalah taman negara yang tertua sekali dan yang pertama dijumpai. Apa yang menarik dan bagusnya adalah taman negara ini tidak terusik dengan pembangunan. Bangunan pentadbiran yang didirikan pun berada di luar sempadan taman negara ini. 


Seolah-olah aku berada di satu alam yang lain bila berada di sini....kembali dan dekat dengan alam semulajadi dengan udaranya yang segar dan nyaman...airnya yang jernih dan sejuk...pokok-pokoknya yang menghijau serta tinggi... 


Aku rasa sangat berbaloi bila tiba di sini walaupun perjalannya agak mencabar dari Kuala Lumpur yang memakan masa hampir 7 jam. Pada permulaanya memang aku merasa serik tetapi bila tiba di sini keseronokkannya memang terasa. Di tambah pula dengan talian telefon yang memang bagus...korang boleh layar internet, fb, ig dan lain-lain dengan baik.  

AKTIVITI REKREASI
Pemerhatian Burung
         Terdapat lebih daripada 300 spesies burung di Taman Negara.
    Pemerhati burung yang berpengalaman berkemungkinan untuk memerhati 150 spesies burung untuk jangka masa beberapa hari sahaja.Terdapat pelbagai spesies burung yang menjadi tarikan kepada permerhati burung antaranya Murai Batu, Enggang Badak, Kuang Raya, Enggang Terbang Mentua dan Cecawi Anting-Anting.
Memancing
          Terdapat beberapa kawasan memancing yang baik di sini.
       Walau bagaimanapun, memancing ditegah di beberapa buah sungai kerana sungai ini telah dikhaskan sebagai kawasan pembiakan untuk sesetengah spesies ikan.
               Lubuk Sinar
                    Lubuk Kedah
                    Lubok Kaloi Bawah       
                   Lubok Kaloi Atas
                   Lubuk Jenga         
          Lubuk Pintu Raja (dibuka 2 kali / bulan dan maksimum 3 orang     sahaja)
                   Lubuk Kem Besu (dibuka sebulan sekali)
Fotografi
           Taman Negara merupakan syurga kepada juru foto kerana di sini terdapat kecantikan yang semula jadi dan kepelbagaian flora dan fauna.
Rintis Hutan
           Terdapat beberapa rintis interpretasi di Kuala Koh. Salah satunya merentasi sungai dan pelancong terpaksa berjalan melalui sebuah jambatan gantung.
       Rentis yang paling digemari pelawat adalah Rentis Ara dan  Rentis Sinar.
    Rentis yang paling panjang adalah Rentis Kuala Pertang yang mengambil masa 3 jam perjalanan.
Berkayak
           Sungai yang jernih di Kuala Koh menjadikan kawasannya sesuai untuk berkayak.
Titian Kanopi
           Lihatlah Taman Negara daripada atas titian kanopi.
           Bayaran RM5.00 bagi orang dewasa dan RM3.00 bagi kanak-kanak dikenakan.

Oh ya lupa pulak aku nak bagi tahu... kat sini kedai makan memang tiada so korang kena memandu ke kampung berhampiran lebih kurang 20 minit perjalanan. Kalau korang datang secara berkumpulan yang ramai...korang boleh membuat tempahan di cafe taman negara ini. 


Di dalam taman negara ini ada pejabat Jabatan PERHILITAN dan juga cafe. Masakan cafe nii....aku rasa memang terbaik dan sedap. Yang paling kita orang suka ialah bancuhan airnya memang sedap weii...kami selalu order 2 hingga 3 gelas untuk seorang. Bagi yang kaki pancing pulak..... aku rasa tempat nii memang sangat sesuai dengan korang. Ikannya sangat banyak dan melompat-lompat. Aku harap taman negara ini akan terus kekal terpelihara dengan keindahan alam semulajadinya yang asli.

Sekian.

Sunday, 16 December 2018

Putik Telaga Dara Memberi Kesegaran Dan Kebersihan Sepanjang Hari

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai kengkawan semua... Apa khabar korang semua hari nii? Jom aku nak citer tentang produk yang aku suka guna nii sehingga ke hari ini. Ini merupakan botol yang ke tiga bagi aku. Botolnya memang kecil supaya senang dibawa kemana jua. Sebotol harganya cuma RM 23. Produk yang aku nak citer nii dari jenama Jamu ratu Malaya (JRM) iaitu pencuci wanita Putik Telaga Dara.


Putik Telaga Dara adalah merupakan pencuci wanita yang dihasilkan daripada adunan herba terpilih seperti Kacip Fatimah, sirih dan daun pudina bersama kebaikan gamat yang ternyata mampu mengatasi masalah keputihan, kegatalan dan bau yang kurang menyenangkan pada bahagian intim sekaligus memberikan kesegaran yang berpanjangan buat tubuh badan korang. Korang cuma pakai dua titik sahaja dah mencukupi dan boleh bertahan sehingga 3 bulan tau. Cecairnya memang pekat sebab tu korang guna dua titik sahaja dah rasa segar dan juga bersih.


KANDUNGAN PUTIK TELAGA DARA


Daun Pudina: Selain membantu memelihara kelembapan dan kehalusan kulit, daun pudina juga dapat menyingkirkan toksin serta mengatasi masalah kegatalan kulit. Ia juga dapat menyejukkan dan menyamankan bahagian intim seterusnya menjadikan anda lebih selesa sepanjang hari
.



Daun Tea Tree: Daun pokok T-tree atau gelam wangi bersifat antiseptik yang berperanan mengatasi mencegah serangan bakteria dan kuman sekaligus membantu mengatasi masalah bau yang kurang menyenangkan pada bahagian intim. Malah, ia juga berupaya memperbaiki struktur kulit serta menyejukkan dan mendinginkan kulit sekaligus memberikan kesegaran buat bahagian intim anda.


Sirih: Daun sirih yang bersifat antiseptik dan antibakteria ini mampu mengatasi masalah keputihan, kegatalan dan bau yang kurang menyenangkan pada bahagian intim kaum wanita. 


Kacip Fatimah: Kacip Fatimah merupakan herba tradisional yang terkenal dengan khasiatnya bagi kesihatan dalaman wanita. Ia mengandungi phytoestrogen yang berupaya mengetatkan otot faraj serta membantu mengatasi masalah keputihan dan kitaran haid yang tidak stabil.


Vitamin E: Vitamin E merupakan agen antioksidan yang berkesan untuk meningkatkan keanjalan, kehalusan dan kelembapan kulit selain dapat membantu melindungi sel kulit daripada kerosakan.


Gamat: Gamat sarat dengan asid lemak seperti EPA dan DHA yang membantu melambatkan proses penuaan sel di samping mengurangkan kerosakan sel. Di samping itu, gamat mengandungi kolagen yang mampu menentang kesan penuaan selain memelihara kehalusan dan keanjalan kulit.

CARA PENGGUNAAN PUTIK TELAGA DARA
Buihkan gel Putik Telaga Dara dan gosokkan pada bahagian intim. Bilas sehingga bersih. Gunakan 2-3 kali sehari terutamanya ketika haid untuk kesegaran yang berpanjangan.

Aku dah try banyak jenis produk pencuci wanita nii...tapi produk JRM Putik Telaga Dara nii yang terbaik dan best untuk aku. Korang akan rasa bahagian V korang lebih anjal dan ketat selain bersih dan juga segar. Memang berbaloi-baloi beli. Aku pun dah promote kat kengkawan aku...dan kebanyakkan memang menyukainya dan akan order lagi.


Sekian.

Monday, 10 December 2018

Kuih Buah Melaka Sangat Mudah Dibuat

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai...hari nii aku nak citer tentang kuih kegemaran aku. Sedap dan sangat senang untuk dibuat. Pertama kali aku cuba membuatnya pun dah menjadi. Dinamakan buah Melaka kerana ianya berbentuk seperti buah Melaka...aku rasa laa..hik3x. Selain itu ia juga dikenali dengan nama kuih Onde-onde.


Kuih buah melaka juga turut dikenali sebagai ondeh-ondeh. Kuih ini amat mudah untuk dibuat, dimana menggunakan tepung pulut yang diuli dengan campuran air daun pandan. Setelah itu ianya dibuat bebola dan dimasukkan gula melaka yang telah dipotong kiub sebagai inti. 

  
Kemudian ianya akan direbus hingga masak didalam air yang mendidih. Untuk mengetahui samada kuih ini telah masak ataupun tidak, adalah ianya akan timbul apabila telah masak.


Cara Membuat:
Campurkan air daun pandan bersama tepung pulut dan uli sehingga sebati. Ambil secubit adunan tepung tadi dan leperkan. Letakkan satu kuib gula melaka dan bulatkan seperti bola. 



Didihkan air dalam periuk. Masukkan bebola tadi ke dalam periuk satu persatu. Biarkan hingga tepung terapung dan angkat. Golekkan bebola tadi ke atas kelapa parut yang dicampurkan sedikit garam. Hidangkan, sesuai untuk minum petang.


Aku suka membuatnya dalam saiz yang kecil dan mudah dimakan. Kalau saiz yang besar agak mencabar jugak nak makannya kerana air gula Melaka boleh memancut keluar apabila korang menggigit kuih buah melaka ini. kalau mood rajin aku datang aku akan buat dalam beberapa jenis warna tetapi dalam kuantiti yang kecil. Selamat mencuba yea...

 Sekian.