Monday, 19 February 2018

Muzium Sultan Abu Bakar, Pekan

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua... Apa khabar yea.. Harap-harap semua sihat yea hari nii. Sibuk macamana pun kesihatan kena jaga jugak yea... Hari nii aku nak bawa korang semua berkunjung ke Bandar DiRaja Pekan Pahang untuk menerokai Muzium Sultan Abu Bakar.



Muzium Sultan Abu Bakar ialah sebuah muzium di Pekan, Pahang, Malaysia yang memiliki himpunan barang-barang sejarah yang kaya. Terletak di Jalan Sultan Ahmad, muzium ini mempamerkan barang-barang antik yang termasuk banyak barang-barang China kuno yang diperbuat daripada kaca dan tembikar, serta barang-barang yang berkaitan dengan sejarah semula jadi, arkeologi, etologi, dan raja.




Sejarah Pahang, khususnya yang berkenaan dengan raja-raja kunonya, didokumenkan dengan baik dalam muzium ini. Bangunan muzium ini adalah tempat kediaman Residen British yang pertama di Pahang, dan bertarikh 1880-an. Sejak masa itu, bangunan ini telah digunakan sebagai ibu pejabat Angkatan Tentera Jepun semasa pendudukan Jepun dan kemudiannya, sebagai Istana rasmi al-Marhum Sultan Abu Bakar.



Pada masa dahulu tapak asal bangunan ini adalah hutan. Kawasan ini juga adalah sebahagian tapak sebuah istana yang pernah didirikan di sini iaitu Istana Kota Beram. Nama inilah yang diguna semula oleh baginda Sultan Abu Bakar kepada istana rasmi baginda semasa zaman pemerintahan tuanku. Istana Kota Beram ini telah lama ditinggalkan atau runtuh dan tapak ini kemudiannya ditumbuhi hutan.













Pada 24 Ogos 1888, British dengan rasminya campur tangan secara langsung dalam pentadbiran Negeri Pahang. British merasakan mereka memerlukan sebidang tanah untuk mendirikan tempat kediaman bagi para pegawainya yang bertugas di Negeri Pahang. Oleh itu, pihak British telah mendapat kebenaran daripada Almarhum Sultan Ahmad (Sultan Pahang yang pertama dari keturunan bendahara) iaitu sultan yang memerintah pada masa itu bagi mendirikan sebuah bangunan khas untuk tujuan tersebut. 


Ada pendapat yang mengatakan bahawa pihak British telah mengambil alih tanah untuk mendirikan bangunan tersebut daripada Hj. Mohd Noor, Cek Dolah Bera dan Tuan Hitam Menteri. Walau bagaimanapun, tidak ada maklumat sahih yang menyatakan bagaimana British Berjaya mendapatkan tanah untuk tapak bangunan tersebut. Sebaik sahaja Pahang menerima Residen Britishnya yang pertama iaitu J.P. Rodger, beliau telah mendiami bangunan kayu yang telah dibina tersebut sehingga 1898.



Pada 1929, bangunan kayu ini telah digantikan dengan bangunan batu. Ini kerana, Pekan sering mengalami banjir dan hal ini mengakibatkan kerosakan pada struktur bangunan kayu tersebut. Tiada sebarang maklumat bertulis yang menyatakan bilakah bangunan batu ini memulakan pembinaannya. Menurut Yang Berbahagia Dato’ Mokhtar (bekas Pengarah Lembaga Muzium Negeri Pahang), kapal yang sarat dengan bahan binaan dari Singapura untuk membina bangunan ini telah karam di perairan Pahang disebabkan oleh banjir besar yang melanda Pekan pada 1926. Ini bermakna, perancangan pembinaan bangunan batu ini mungkin telah dirancang lebih awal lagi iaitu lebih kurang pada 1925.


Bangunan kediaman Residen ini terletak di Pekan Baru, iaitu di sebelah kiri jika mudik ke hulu Sungai Parit. Kedudukan tapak ini dikatakan amat strategik kerana berhadapan dengan Sungai Pahang yang menjadi laluan perdagangan utama di Negeri Pahang pada masa dahulu. Atas faktor yang sama juga ia memudahkan bahan binaan diturunkan di tebing Sungai Parit serta hasil-hasil pertanian dan laut diangkut ke pasar. Mungkin terdapat beberapa sebab lain yang menguatkan lagi kenyataan ini, seperti kemudahan hubungannya dengan istana. Pada masa itu, bangunan ini berhampiran dengan Istana Kuning (kini tapak Makam Diraja) yang terletak di sebelah kanan Sungai Parit jika mudik ke hulu, selain memudahkan orang ramai untuk berurusan dengan Residen British.



Semasa Perang Dunia Kedua bangunan ini telah dijadikan sebagai markas pentadbiran Kampetai. Namun begitu, tiada sebarang maklumat lanjut mengenai keadaan bangunan ini semasa penjajahan Jepun. Apa yang pasti tiada perubahan yang dilakukan pada bahagian dalam bangunan ini tetapi pernah kakitangan muzium menjumpai peluru ‘machine-gun’ yang masih berangkai ditanam dalam tanah di sekeliling beberapa batang tiang di bawah bangunan ini ketika kerja-kerja menggali kabel elektrik dilakukan. Peluru yang dipercayai kepunyaan tentera British yang masih boleh digunakan itu dijumpai dalam jumlah yang agak banyak. Ia kemudiannya telah diserahkan kepada pihak polis Daerah Pekan.


Sebaik sahaja perang tamat, bangunan ini terus ditinggalkan begitu sahaja sehinggalah pada 1948, bangunan ini dengan rasminya diambil oleh Almarhum Sultan Abu Bakar untuk dijadikan istana rasminya, dengan nama Istana Kota Beram. Di Istana Kota Beram inilah Almarhum Sultan Abu Bakar mengadakan mesyuarat dan juga menyambut ulang tahun hari keputeraan baginda. Disebabkan ruang di dalam Istana Kota Beram ini terlalu sempit maka pada 1954, Kerajaan Negeri telah membina sebuah bangunan tambahan untuk dijadikan balai dan dikenali dengan nama Balai Rongseri. Almarhum Sultan Abu Bakar berangkat meninggalkan Istana Kota Beram setelah siapnya Istana Abu Bakar pada 1965.
 

KDYMM Sultan Pahang telah berkenan menjadikan Istana Kota Beram sebagai muzium negeri dan pada 17 Mac 1976 yang mana pejabat Lembaga Muzium Negeri Pahang telah dipindahkan dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri ke Istana Kota Beram. Setelah dijadikan muzium banyak pengubahsuaian dilakukan terutama di bahagian dalam untuk dijadikan galeri-galeri pameran.

Di Muzium Sultan Abu Bakar ini terdapat 6 galeri yang terdiri dari :-
1) Galeri Biografi Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang  
2) Galeri Tun Razak, 'Bapak Kemerdekaan'
3) Galeri Kebudayaan & Kesenian Pantai Timur, 
4) Galeri Islamic, 
5) Geleri Arkeologi & Masyarakat Orang Asli 
6) Galeri Sejarah & Kesultan Melayu

Geleri Arkeologi & Masyarakat Orang Asli. Galeri ini berada di dalam bangunan yang bernama 'Inderapura', nama lama bagi negeri Pahang. Di galeri ini banyak di pamerkan barang-barang sejarah purba seperti barang jumpaan seramik Toman, seramik kapal karam Royal Nan Hai, arca patung dan juga sejarah Pekan. Pameran masyarakat Orang Asli berkaitan dengan cara hidup, kepercayaan, kesenian dan seni bina kediaman mereka. Masyarakat Orang Asli mempunyai hubungan yang erat dengan alam sekitar. Kehidupan mereka banyak bergantung kepada hidupan flora dan fauna. Di Galeri Kebudayaan & Kesenian Pantai Timur pulak menceritakan tentang masyarakat Melayu Pantai Timur yang kaya dengan budi bahasa, sopan-santun, berjiwa seni dan pegangan yang kuat kepada adat serta tradisi yang di warisi turun temurun. 

Semasa aku berkunjung ke Muzium ini....muzium ini sedang melakukan kerja-kerja menaiktaraf...so aku hanya dapat ambil gambar di kawasan luar sahaja. tapi yang menarik minat aku adalah landskap di kawasan luar Muzium Sultan Abu Bakar nii. Terdapat sebuah kolam cetek yang menempatkan beberapa ekor burung bangau. Selain itu terdapat juga arca beberapa ekor kuda yang seolah-olah diperbuat daripada kayu. Aku difahamkan arca tersebut diperbuat daripada kayu-kayu yang hanyut dari sungai dan kemudian digamkan menggunakan gam perahu. Arca ini dibuat dari Semarang, Indonesia yang mencecah harga sehingga RM 81,000.00. Mahal giler siut! tapi memang puashati dan cantik berseni.



Sekian. 

Friday, 16 February 2018

Di Kampung Panggen, Mukim Ulu Telom, Cameron Highlands, Pahang - Rumpun Bangsa Semai (Suku Kaum Senoi)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua…. Semoga sihat-sihat hendaknya yea... Hari nii aku nak bawa korang meneroka ke Cameron Highlands, Pahang....pada tahun 2002, di sebuah perkampungan orang asli yang masih kekal dengan rumah tradisionalnya iaitu di Kampung Panggen.
  
**maklumat yang aku tulis ini adalah berdasarkan kajian aku pada tahun 2002 - Kerja-Kerja Penyelidikan Awal, Rumah-Rumah Tradisional Suku Kaum Orang Asli Dari Rumpun Bangsa Semai (Suku Kaum Senoi), Di Kampung Panggen, Mukim Ulu Telom, Cameron Highlands, Pahang. Supaya boleh dijadikan rujukan untuk sesiapa sahaja.




Oleh kerana pada peringkat awal kami tidak merancang untuk menjalan kajiaan Kampung Panggen ini, maka kami hanya menjalankan kajian awal secara ringkas sahaja. Kami sebenarnya telah dicadangkan oleh pihak JHEOA Daerah Cameron Highlands untuk membuat kajian disini kerana menurut mereka hampir keseluruhan rumah kediaman disini adalah masih tradisional dan belum diubah suai kecuali rumah Tok Batin, iatu rumah PPRT, tetapi, bahagian dapurnya masih lagi yang asal.


Kami telah bertolak ke Kampung ini yang lebih kurang 20 km dari Tanah Rata dengan menaiki kenderaan sendiri dan separuh perjalanan adalah melalui Ladang Teh Boh. Kami juga terpaksa berjalan kaki sejauh hampir 2 km untuk sampai ke Kampung ini kerana kenderaan biasa tidak berupaya untuk melalui jalan masuk ke Kampung ini. Sepanjang 2 kilometer untuk sampai ke Kampung ini jalannya adalah tanah merah dan berlubang serta berlopak  di sana sini dan hanya kenderaan pacuan empat roda sahaja yang sesuai untuk menggunakan lalulan ini.


Kami telah dipandu oleh En. Mohd Jafri Bin Abdullah  - Pembantu Pembangunan Masyarakat JHEOA dan beliau telah memperkenalkan kami kepada Tok Batin Kampung Panggen ini iatu  En Bah Ait A/L Bah Lade. Tok Batin ini agak kurang fasih dan memahami bahasa melayu dan terpaksalah En Mohd Jafri membantu kami dalam menanyakan soalan dan menjawab soalan bagi pihak Tok Batin dalam bahasa Melayu.


Profil Tapak Kajian, Kg. Panggen, Ulu Telom , Cameron Highlands
Nama Kampung                 :           Kampung Panggen
Mukim                                :           Ulu Telom
                                              
Keluasan Tanah                  :           150 ekar

Nama Batin                         :           Bah Ait A/L Bah Lade

Suku Bangsa                       :           Semai

Projek JHEOA                      :           Jalan Tanah Merah

                                                      Bekalan Air bersih
                                                           
                                                      Rumah PPRT untuk Tok Batin.

Bilangan  Keluarga             :          48

Bilangan Penduduk             :           308 orang.

Projek Persendirian penduduk    : Dusun buah buahan (durian, cempedak,  rambutan) -  2 ekar
                                                           
                                                Jagung, keledek, ubi kayu dan pisang – 6 ekar
                                                           
                                                Ternakan ayam Kampung

Jarak perjalanan      : 10 Km jaraknya dari jalan raya utama Tapah - Ringlet          

Pekerjaan penduduk         : 60 peratus bekeraja diladang ladang Teh Boh Estate dan Farlie

15 peratus bekerja sendiri – menanam sayur dan tanaman kontan

Kedudukan Kampung        : berhampiran dengan Ladang Farlie dan Boh Estet



Bah Ait A/L Bah Lade, Tok Batin Kampung Panggen

Menurut kata Tok Batin, terdapat 13 buah rumah kediaman disini dan semuanya masih belum diubahsuai samaada dari segi bentuk atau bahan binaannya. Bahan- bahan yang digunakan pada rumah kediaman ini masih lagi menggunakan kayu bertam dan atap nipah. Kecuali pada rumah tok batin, kerajaan telah membina rumah PPRT untuk beliau tetapi Tok Batin masih mengekalkan bahagian dapurnya.


Menurut kata Tok Batin dan En Mohd Jafri, pihak kerajaan ada berura-ura untuk memindahkan mereka seKampung ke tempat lain kerana kawasan perkampungan ini dianggap kawasan yang berisiko tinggi untuk mengalami tanah runtuh, memandangkan kawasan perkampungan ini terletak dilereng bukit yang agak tinggi. Tetapi menurut Tok batin yang telah berusia 70 tahun lebih dan dilahirkan diKampung ini, tidak pernah terjadi kejadian tanah runtuh samaada di kampung ini ataupun kawasan berhampiran dengannya.


Semasa kami melakukan kajian di Kampung ini, keadaan kampung ini sunyi sepi kerana hampir keseluruhan penduduk Kampung pergi bekerja di ladang – ladang teh berhampiran dan kanak-kanak pula pergi bersekolah di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berhampiran ladang teh di situ dan oleh ini kami tidak dapat mengumpul maklumat dengan lebih lanjut mengenai kampung ini melalui penduduk kampung ini sendiri melalui temuramah dan sebagainya.


Menurut kata Tok Batin lagi penduduk kampung ini hanya boleh ditemui pada waktu petang, malam ataupun hari cuti. Oleh yang demikian kami bercadang untuk bertemu dengan penduduk Kampung ini pada waktu waktu yang disebutkan pada masa- masa yang akan datang.

Rumah kaum Semai ini mempunyai berbagai-bagai bentuk terpulang kepada kreativiti seseorang individu tetapi kebiasaanya rumah dibina dalam bentuk segi empat dan ditambah sedikit anjung untuk dapur. Bentuk ini hampir sama dengan rumah tradisi orang Melayu di Malaysia. 


Tiang rumah diperbuat daripada kayu bulat. Atap dan dindingnya daripada daun bertam dan serdang. Rotan digunakan untuk mengikatManakala lantainya pula daripada pokok bertam buluh kayu yang telah dibelah (papan). Kehidupan masa silam dipengaruhi oleh keadaan persekitaran di mana rumah atau tempat kediaman hanya digunakan sebagai tempat untuk berehat atau tidur sahaja dan tidak timbul persaingan untuk membina rumah yang cantik dan selesa. Ini disebabkan hanya bahan-bahan tersebut sahaja yang ada dan cara hidup mereka yang sering berpindah randah. 


Walau bagaimanapun rumah kaum Semai telah banyak berubah mengikut peredaran masa dan telah menukar corak budaya mereka. Kaum Semai sekarang telah menetap di satu tempat, mempunyai perkampungan, tanah bergazet, bercucuk tanam dan mempunyai rumah yang agak cantik dan selesa bergantung kepada kewangan masing.


Pemilihan Tapak Rumah
Ada beberapa ciri penting dalam pemilihan tapak rumah dikalangan orang Asli, iatu,

  • Ianya mestilah sesuai denagn berpandukan mimpi atau telekan Tok Pawang atau Tok Halaq, atau pun dikalangan ahli keluarga yang tertua sekali.
  • Tiada terdapat sebarang ganguan atau bahaya, misalnya terdapat binatang buas atau pun tanah yang tinggi dan mempunyai risiko untuk runtuh dan sebagainya.
  • Kawasan baru yang dipilih harus dibaca mentera oleh Tok Pawang atau pun Tok Halaq



Ciri di atas hanyalah diamalkan di sekitar tahun 60an dan 70an sahaja dan sekarang pula hanya dipakai guna di kawasan yang jauh dipendalaman sahaja. Pemilihan tapak rumah baru pada waktu ini adalah tertakluk pada Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEO), iaitu,

  • Kawasan yang dipilih hendaklah selamat dan bukan dilereng bukit yang merbahayakan.
  • Tidak terkeluar dari Tanah Rizab Orang Asli seprti yang telah diperuntukan.
  • Perlu merujuk kepada JHEO untuk membina sesebuah rumah kekal, keran pihak JHEO telah terikat pada program Penyusunan Semula Kampong (PSK)
  • Selain dari tu mereka boleh mengamalkan amalan tradisi mereka seperti membaca mentera dan sebagainya.




Aku rasa sangat bertuah kerana diberi peluang untuk membuat kajian ini...bos lama aku, Encik Nasarudin bin Sulaiman banyak memberi bimbingan bagi menjayakan kajian ini. Kajian ini kami lakukan sebagai satu team....yang terdiri daripada Encik Nasarudin yang akan menemuramah pegawai dan juga penduduk setempat, aku sendiri ditugaskan sebagai pelukis pelan, Encik Muhammad Fazlin ditugaskan sebagai juru fotografi dan Puan Nurhanis membantu dalam kerja pengukuran. Team kami memang kecil jer tetapi saling lengkap melengkapi...


** Hasil kajian yang lengkap ada disimpan di Perpustakaan Jabatan Muzium Malaysia.


Sekian.