Saturday, 19 August 2017

Jalan-jalan Cari Makan Ke Mee Udang Port Weld Salleh Stall Since 1956

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,



Hai korang...hari ni entri aku berkaitan tentang makanan yang sangat femes kat Perak terutama di Kuala Sepetang iaitu mee udang....Kalau korang ke Kuala Sepetang jangan lupa laa untuk mencuba mee udang kat sini yang gerainya bertaburan sepanjang jalan dan salah satu yang femes di kunjungi adalah Gerai Salleh.


Mee Udang saiz kecil RM 8.00


Aku dah pergi kat gerai ini 3 kali dan dibawa oleh kawan-kawan aku. Ramai yang kata sedap tapi kurang kena dengan selera aku...bagi aku ok jer. Aku ikut pun sebab kengkawan ajak. Sebenarnya aku lebih meminati mee udang Penang.

Papantanda yang terletak dihadapan gerai mee udang ini

Gerai Salleh ini sudah lama beroperasi sejak tahun 1956 lagi. 

Yang paling aku tabik spring kedai nii ialah servicenya memang cepat. Gerai ni terletak betul-betul kat pekan kecil Kuala Sepetang berhampiran dengan pelabuhan nelayan atau jeti.

Keadaan gerai Mee Udang Salleh...simple jer macam gerai kampung

Gerainya mudah jer korang nak cari sebab terletak di tepi jalan. Tak susah nak cari sebab ada papan tanda besar kat depan gerai nii. Rekabentuk gerainya pun simple jer menggunakan atap zing....agak panas sikit laa kalau korang pergi waktu tengahari rembang tuu. Yang bagusnya gerai nii berkonsep terbuka dan ala-ala kampung gitu....santai.

Aku dan kengkawan tak melepaskan peluang untuk merasa keenakkan mee udang Salleh ini
Harga bagi sepinggan mee udang yang paling murah ialah RM 8 untuk udang saiz kecil tapi bagi aku......saiznya agak besar la jugak (memuaskan hati). Untuk saiz sederhana RM 15 dan saiz besar RM 18. Ikut laa pada selera dan kemampuan poket korang.

Tinggal kepala udang jerrr...hikkk hikk hikk

Pada mulanya kami hanya nak tapau untuk dibawa pulang ke KL tapi akhirnya tergoda dan terus duduk makan kat situ...tapi tapau still ada jugak...haahaahaa...macam tamak la pulak!! Bukan apa.... sebab dah lama tak makan mee udang nii. Nak dapat datang pun bukannya senang.

Dah habisssss masuk dalam perut

Rata-rata kengkawan aku cakap Mee Udang Salleh nii lagi sedap rasanya daripada Mee Udang Mak Jah. Bagi aku ikut selera masing-masing...kat mana pun kita pergi mesti cuba. Ramai yang datang pun sebab nak cuba rasa keenakkannya sebab dah jadi Food Trail Taiping. Gerai ini dibuka setiap hari kecuali hari Jumaat dari jam 7 pagi hingga 7 petang. Bisnes ini diperturunkan dari generasi ke generasi sehingga ke hari ini.


Sekian.

No comments:

Post a comment