Wednesday, 26 July 2017

Cara Membuat Kek Oren Dengan Bahan Yang Ringkas

Assalammualaikum dan  Salam Sejahtera,



Hai korang semua apa khabrar...? Hari nii masih dalam mood untuk membuat kek. Hari ni aku nak ajar korang cara membuat kek oren menggunakan jus sunquick... yea laa nak beli buah oren kan mahal.. nak pakai plak 5 hingga 6 biji... Menjadi masalah pulak jika buah oren yang dibeli pulak tuu tawar atau terlampau masam. So cara yang paling selamat ialah menggunakan jus sunquick!


Okey...seperti biasa aku mulakan dulu dengan resepi...
Bahan-bahannya
1 cawan jus oren sunquick
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula
1 cawan minyak masak
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh ovellete
1 sudu teh esen vanilla
2 biji telur

Bahan-bahan untuk membuat kek oren
  
Cara-cara membuatnya
1. Pukul telur dengan gula sehingga kembang dan masukkan jus oren sunquick
2. Kemudian ayakkan tepung gandum bersama baking powder dan masukkan ke dalam adunan telur tadi
3. Setelah itu masukkan minyak masak, ovellete, esen vanilla dan gaul sehingga sebati
4. Adunan tersebut di masukkan ke dalam Loyang atau pun bekas cup cakes
5. Akhir sekali boleh lah dibakar kat dalam oven selama 10 hingga 15 minit

Tepung gandum diayak halus
Untuk adunan yang menggunakan bekas cup cakes... adunan hendaklah dimasukkan separuh sahaja ke dalam cup tersebut kerana ianya akan mengembang apabila dibakar nanti.

Telur dan gula dipukul sehingga kembang dan dimasukkan jus oren sunquick

Kalau korang nak kek oren ini Nampak lebih menarik...bolehlah korang hiaskan dengan hirisan oren atau pun halwa oren. Aku tak sempat untuk membeli oren... so kek aku nii tak de laa hiasan apa-apa pun. Kurang laa serinya....

Adunan kek oren yang telah dimasukkan ke dalam bekas cup cakes

Adunan ini korang boleh dapat lebih kurang 39 biji kek oren dengan saiz cup cakes yang medium. Kalau korang tak de bekas cup cakes nii..korang bolehlah menggunakan Loyang jer.

Kek oren yang telah siap dibakar

Walau pun hanya menggunakan 2 biji telur tetapi rasanya sangat sedap dan keknya juga lembut. Terkejut jugak aku...kerana ini merupakan pertama kali aku mencuba untuk membuat kek oren sunquisk dan hasilnya sangat memuaskan. Selamat mencuba yea...

Sekian.

No comments:

Post a comment