Monday, 19 June 2017

Sangat Teruja Dan Enjoy Dengan Aktiviti DIY Terrarium

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai kengkawan... Harapnya semua sihat yea hari nii. Hari ni aku nak story satu aktiviti yang sangat menarik untuk korang cuba sendiri. Bukan sahaja menarik tetapi sangat laa comey...dan boleh dijadikan hadiah buat yang tersayang. Aku nak cerita pasal Terrarium yang baru jer aku belajar nii.






Secara asasnya Terarium ialah satu binaan kaca tertutup yang menempatkan tumbuh-tumbuhan di dalamnya. Ia bertujuan untuk mengkaji kehidupan tumbuhan atau tumbuhan kecil/mini. 

Terrarium ini mula diperkenalkan pada tahun 1842 oleh seorang pakar botani iaitu Nathaniel Bagshaw Ward yang memiliki kelulusan dari Kolej Diraja London pada tahun 1814.


Pokok kaktus yang disediakan



Terrarium nii ada dua jenis...iaitu yang bertutup dan tiada bertutup (terbuka). Yang bertutup lebih kepada tumbuhan redup seperti lumut, orkid dan paku-pakis (persekitaran tropika) tetapi perlu dibuka tutupnya seminggu sekali untuk pengudaraan. Bagi Terrarium terbuka pula lebih sesuai untuk tumbuhan kering seperti pokok kaktus.


Nii pokok kaktus yang menjadi pilihan aku


Nak buatnya tak susah pun.... 3 barang jer yang korang perlukan. Yang pertama... paling penting korang kena ada bekas kaca...aku guna gelas jer. Kalau bekas korang besar...korang boleh letak pelbagai jenis tumbuhan hiasan di dalamnya. Untuk permulaan kami diajar guna bekas gelas jer.  Kalau korang ada bekas-bekas kaca yang tak guna kat rumah tuu pun...lebih baik digunakan untuk dijadikan Terrarium...kan lebih bagus dan menjimatkan.


Kengkawan aku sibuk meletakkan tanah di dalam bekas kaca

Dah ada bekas yang sesuai.... yang kedua korang kena pulak sediakan tanah. Tanah ada dua jenis yang perlu korang sediakan iaitu tanah hitam...lebih kurang RM 3 sepaket. Tapi lebih bagus kalau korang beli tanah gambut organik...kalau tak salah aku dalam RM 8...aku selalu beli paket yang warna hijau.


Tanah ni dijual dalam pack besar...korang boleh buat lebih dari 20 unit Terrarium...untuk jimat korang bolehlah share dan buat bersama-sama BFF korang atau dengan famili korang.

Semua teruja membuat DIY Terrarium nii

Kemudian korang kena beli tanah yang khusus untuk tanam kaktus...harga lebih kurang dalam RM 20 sepaket....tanahnya ada campuran baja yang berwarna keemasan. Akhir sekali dan ke tiga....korang kena ada batu-batu kecil...yang berwarna pun tak apa ...asalkan korang suka.


Mula-mula sekali korang kena letak batu-batu kecil dilapisan bawah untuk dijadikan tapak...lebih kurang 1 cm tebalnya. Lapisan yang kedua adalah tanah khusus untuk kaktus...lebih kurang 1.5 hingga 2 cm.


Kemudian lapisan yang ke tiga adalah tanah gambut organik atau tanah hitam...lebih kurang 3 cm. Ukuran nii untuk gelas kecil yang aku gunakan. Kalau korang punya bekas kaca yang besar...korang agak-agak jer laa lebih kurang.


Selepas itu korang buatkan lubang ditengah-tengah tanah ini untuk ditanam pokok kaktus tersebut. Setelah korang tanam pokok kaktus...korang padat-padatkan tanah dan tambahkan tanah secukupnya.



Akhir sekali korang letakkan batu-batu kecil dilapisan atas sekali. Kalau korang nak cantikkan lagi Terrarium korang...korang bolehlah hias dengan cendawan atau pun serangga macam aku...supaya nampak berseri dan lagi comey.


Setelah siap jangan lupa untuk spray pokok kaktus korang dengan air...jangan banyak sangat..nanti mati pulak pokok kaktus korang. Korang spray air seminggu 3 kali jer. Kaktus tak perlukan air yang banyak untuk hidup. Kalau korang punya pokok kaktus jenis yang berbunga...dapatlah korang lihat hasilnya nanti.

Nii aku punya yang dah siap. Cantik tak??

Jangan lupa untuk mencuba aktiviti DIY nii...memang menyeronokkan dan comey laa sangat! Letak kat meja makan pun cantik kan!! Aku letak kat meja workstation aku jer... boleh pandang hari-hari untuk pengubat stress kerja...hikkk...hikkk...hikk....


Sekian.
**jangan lupa tau follow blog aku nii

No comments:

Post a comment