Tuesday, 30 May 2017

Chinese Movie Review : The Third Way Of Love

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua...apa khabar khari nii. Semoga ceria-ceria yea. Hari nii aku nak buat filem review. Kalau korang suka layan  movilove story, aku suggest korang tengok movie China nii. Citernya ala-ala cinderella zaman moden gitu. Citer ni bagi aku sangat sweet dan menyedihkan... heronya handsome dan heroinenya pulak cantik... kalau dalam hati korang jenis ada taman....memang mengalir air mata dibuatnya. 
Movie ini dah ditayangkan pada 25 September 2015 yang lalu di China dan mendapat box office. Pengarah  citer ni John H. Lee (Lee Jae-han). Aku sendiri pun tengok dua kali. Tapi aku kurang pasti sama ada citer ni ada ditayangkan kat Malaysia atau tidak.
Ceritanya berkisahkan seorang pemuda dari keluarga hartawan yang mempunyai banyak syarikat besar iaitu Lin Qizheng (Song Seung-heon) yang jatuh hati pandang pertama kat Zou Yu (Liu Yifei) seorang peguam. Mereka mula bersua ketika di dalam kapal terbang apabila Zou Yu menangis teresak-esak disebab bercerai dengan suaminya dan dia terpaksa mengeluarkan duit yang banyak untuk membeli tiket 1st class kerana tiket ekonomi telah habis.
Li Qizheng berasa sangat bersalah melihat Zou Yu menangis... lalu menghulurkan tisu tetapi ketika ini Zou Yu tidak perasan akan wajah Li Qizheng. Tetapi apabila di airport...Li Qizheng melihat Zou Yu ketawa dengan riang ria pula.
Apabila sampai di rumah...Zou Yu terkejut melihat adik perempuannya Zou Yue (Meng Jia) cuba untuk membunuh diri kerana putus cinta. Zou Yu cuba untuk mencari lelaki yang membuat adiknya sangat kecewa. Tanpa diduga...lelaki tersebut adalah Li Qizheng yang merupakan CEO tempat adik perempuannya bekerja.

Rupa-rupanya adik perempuannya bertepuk sebelah tangan (syok sendiri) kerana setiap messenger yang dihantar tidak pernah dijawab oleh Li Qizheng dan Li Qizheng tidak mengenali langsung adik Zou Yu kerana pekerjanya terlampau ramai.

Pada suatu hari berlaku kejadian ingin membunuh diri di tapak projek milik syarikat Li Qizheng. Pekerja tersebut ada membuat kontrak dengan Zou Yu... maka terjumpalah untuk kali ketiga antara Li Qizheng dengan Zou Yu apabila ingin menyelamatkan pekerja tersebut.
Zou Yu berkerja di sebuah syarikat guaman yang kecil...pejabatnya hanya menggunakan kipas kerana tidak dapat menampung keperluan air-cond. Apabila bosnya mendapat tahu Zou Yu mengenali Li Qizheng... bosnya memaksa Zou Yu untuk cuba mendapatkan kontrak dengan syarikat Li Qizheng.
Li Qizheng memberi kontrak kepada syarikat tempat Zou Yu bekerja kerana dia sangat menyintai Zou Yu. Tetapi Zou Yu tidak mahu menyintai Li Qizheng disebabkan adiknya dan juga dia tidak mahu dicintai dan dimewahkan dengan duit...dan taraf mereka berbeza.
Akhirnya Zou Yu tidak dapat menipu dirinya sendiri dan mengaku dirinya juga menyintai Li Qizheng. Mereka cuba untuk menempuhi segala cabaran dan dugaan... 
Li Qizheng tidak mempunyai kawan...hidup dalam kesunyian dan ibunya membunuh diri kerana perkahwinan mereka diatur demi kepentingan syarikat. Sejak berumur 10 tahun... Li Qizheng telah dihantar oleh ayahnya untuk belajar di luar Negara. Li Qizheng mempunyai kawan semasa kecilnya iaitu anak perempuan kepada kawan rapat ayahnya. Ayahnya bercadang untuk kahwinkan Li Qizheng dengan anak kenalannya itu bagi memperkembangkan syarikatnya. Li Qizheng tidak bersetuju kerana cintakan Zou Yu dan tidak mahu hidupnya seperti ibunya. 
Apabila adik Zou Yu mendapat tahu akan percintaan kakaknya...dia cuba untuk bunuh diri lagi. Sementara itu juga Zou Yu dan Li Qizheng diberi tekanan oleh bapa Li Qizheng. Akhirnya mereka terpaksa juga berpisah...walaupun masing-masing sangat mencintai antara satu sama lain.
Citernya sangat simple...tetapi sangatlah romantic dan sweet. Touching giler dibuatnya...menyentuh sanubari hati. Kalau korang suka citer macam ala-ala Hindustan sikit...korang kena tengok citer nii. Aku bagi 5/5 bintang untuk citer nii. Selamat menonton....

Sekian.

No comments:

Post a comment