Saturday, 18 February 2017

Book Review: Cakar Ayam Doktor

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua... Aku nak buat book review lagi hari nii. Buku nii merupakan bacaan santai yang sememangnya aku suka...aku dah baca 3 buku yang hampir sama dengan gaya buku nii. Banyak manafaat yang boleh korang perolehi di dalam buku ini samada dari segi ilmu perubatan mahupun ragam manusia ketika menerima rawatan.


Aku beli buku nii sebab aku tengok buku nii dapat ranking tertinggi....tengah tip top masa tuuu. Covernya juga menarik minat aku sebab sempoi dan cute...ala-ala kartun gitu... Buku nii juga memberi aku untuk mengenali akan tugasan seorang doktor yang kadang-kadang dipandang sebelah mata oleh masyarakat kita.




Bukan semua orang boleh jadi doktor...hanya yang kuat semangat jer yang berjaya untuk berkhidmat dengan seikhlas hati untuk kerjaya ini. Aku sendiri pun tak berani nak cucuk jarum kat tangan orang lain...apatah lagi untuk membedah tubuh seseorang....ngeri dan boleh pengsan dibuatnya....



Buku ini mengajar korang supaya sentiasa ikhlas dan bersabar dalam menjalankan tugas yang telah diamanahkan. Nak layan pelbagai jenis karenah manusia bukan senang terutama karenah orang yang sakit...kena ada cara dan perlukan kesabaran yang tinggi.



Buku ini juga membantu korang tentang dunia perubatan...bagaimana mengambil dos ubat dengan cara yang sepatutnya. Penjagaan kesihatan dan sebagainya. Buku ini ditulis oleh Dr. Sharif Ahmad, Dr. Fahd Razy, Dr Onn Azli, Dr. Kamarul Ariffin, Jazlina Syahrul. Mempunyai 214 halaman dengan harga RM 27. Aku membelinya di MPH Bookstore.



Bacaan santai ini memang sesuai dibaca oleh semua golongan. Didalam buku ini juga terdapat beberapa lakaran kartun untuk menceriakan lagi korang. Membaca buku ini juga memberi aku sedikit keinsafan dalam diri daripada pelbagai sudut.

Bersyukur kerana diberikan kerjaya yang dapat menyara hidup aku serta keluarga... menjalankan tugas dengan penuh amanah dan seikhlas hati... serta penuh dedikasi... Bersabar dengan karenah orang serta selalu ceria...

Buku ini aku bagi 3.5/5 bintang. Semoga buku seperti ini dapat diterbitkan dengan lebih banyak lagi untuk manafaat semua. Tak sangka seorang doktor boleh jadi seorang penulis walaupun tulisannya cakar ayam dan sukar dibaca...haaahaaa....

Sekian.

No comments:

Post a comment