Sunday, 29 January 2017

Pilih Untuk Hidup Single Atau Berkahwin...??

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua... Apa khabar hari nii? Entri aku kali nii agak lain dari yang lain. Aku terfikir nak tulis pasal tajuk nii kerana ramai kengkawan aku yang belum berkahwin dan risau sekiranya lambat bertemu jodoh. Ada juga yang dah dua kali putus tunang tetapi tak kahwin-kahwin gak lagi. So mana satu pilihan yang korang nak... single atau berkahwin?? Bagi yang single memang korang akan pilih untuk berkahwin tetapi bagi yang dah berkahwin...ada yang rasa macam nak hidup single semula... Tak perlu susah-susah dan peningkan kepala korang sendiri....sebab semuanya telah ditentukan oleh Allah SWT. DIA lebih tahu. Sebagai umatnya kita perlu berdoa agar diberikan yang terbaik untuk diri kita. Teruskan hidup korang dengan ceria.


Untuk yang single....korang diberi peluang untuk berbakti kepada ibubapa korang dan juga korang boleh enjoy diri korang dengan kengkawan yang bujang....pergi melancong, mendaki gunung, belajar hingga PHD, mengambil kelas menjahit baju, mengambil kelas kecantikkan atau makeup dan sebagainya. Bila korang dah kahwin aktiviti sebegini agak terhad dapat korang lakukan. Dapat pulak hubby dan isteri yang jenis mengongkong serta kuat cemburu...parah laa jawabnya.

Selalunya bagi yang belum pernah berkahwin akan beranggapan bahawa perkahwinan itu sangat indah macam dalam novel cinta dan drama korea.....Alhamdulillah bagi yang dapat pasangan yang sangat baik dan bertolak ansur...itu dikira satu bonus!!


Perkahwinan itu bukan hanya berdasarkan pada rasa cinta sahaja tetapi merupakan sebuah tanggungjawab dan amanah daripada Allah. Berdosa jika kita tidak melakukannya dengan sebaik-baiknya. Komitmen daripada setiap pasangan perlu...serta saling bertolak ansur. Selain itu, komunikasi juga penting....ada rumahtangga yang berusia dah 20 tahun tapi tiada komunikasi yang baik dan ada pasangan yang tiada berkomunikasi langsung.


Bagi aku...bertikam lidah dalam rumahtangga itu biasa untuk mendapatkan keserasian dan jawapan yang dapat memberikan kepuasan kepada kedua belah pihak. Cara menanganinya sangat penting......seorang bercakap dan seorang lagi perlu mendengar. Selesaikan dengan cara yang baik.

Setiap pasangan perlu juga menyatakan apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka supaya masing-masing lebih memahami. Jika tidak menyatakannya...bagaimana pasangan kita nak tahu. Apabila terjadi sesuatu pertengkaran....luahkan segala perasaan supaya dapat diselesaikan dengan segera. Jangan berdiam dan merajuk.....perkara akan terus-terusan berulang dikemudian hari.

Paling menakutkan kalau dapat pasangan yang penangih....minum arak...kaki perempuan/lelaki....kaki judi....kaki pukul dan sebagainya. Ada juga pasangan yang tidak bertanggungjawab...malas....dan boros.... So yang masih single tuu...hargailah masa korang...zaman korang single nii.... Laluinya dengan rasa gembira...

Apa pun semua tuu perancangan Allah... kita sebagai umatnya hanya mampu berdoa agar sentiasa diberi rahmat dan kebaikkan. Walaupun pelbagai dugaan yang kita terima...tempuhilah dengan penuh kesabaran kerana DIA tahu umatnya tu mampu hadapi setiap dugaan yang diberikan. Bersyukur dengan apa yang ada.... Don't worry...just be happy.....macam aku....haahaa

Sekian.

No comments:

Post a comment