Wednesday, 23 November 2016

Kenali Malaysia Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua. Apa khabar hari ni? Emmmm.....entri hari nii aku nak citer berkenaan Muzium Negara Kuala Lumpur. Kat sini memang banyak kenangan buat diri aku. Kenangan memang yang tak terduga bahawa aku akan berkhidmat di sini pada suatu hari nanti setelah tamat belajar. Semenjak dari kecil.... aku memang tak pernah pergi melawat muzium dan aku pernah menyimpan impian untuk menjejaki ke Muzium Negara ini untuk lawatan....tup..tup...aku ditakdirkan untuk berkhidmat kat sini. Memang aku terkejut!! sebabnya muzium bukan pilihan aku dan bukan juga bidang pengajian aku..... tapi takdir aku telah tertulis kat sini....di Jabatan Muzium Dan Antikuiti hampir 4 tahun.

Oklah....aku nak cerita tentang Muzium Negara kerana bagi aku kalau nak mengenal sesebuah negara itu...kena kunjung Muzium Negaranya dulu...untuk mendapat infomasi perkembangan dan sejarah negara tersebut.


Lama jugak aku tak berkesempatan untuk ke sini...memang seronok bila kembali semula ke tempat pertama aku bekerja...iaitu Muzium Negara Kuala Lumpur.


Muzium Negara merupakan salah sebuah bangunan yang unik di Malaysia yang terletak di Jalan Damansara, Kuala Lumpur. Muzium ini berhampiran dengan Taman Tasik Perdana. Muzium Negara direka bentuk seakan-akan Rumah Gadang, iaitu salah satu reka bentuk rumah Minangkabau. Namun, ia juga mempunyai ciri-ciri seperti bangunan Istana Melayu tradisional di Negeri Terengganu  yang digabungkan dengan citarasa yang moden. Muzium Negara telah dibuka secara rasmi pada 31 Ogos 1963. 


Rekabentuk yang tersergam indah ini dipilih sendiri oleh Y. T. M. Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Bapa Kemerdekaan dan Perdana Menteri pertama Malaysia. Di bahagian hadapan muzium ini terdapat hiasan mural yang diperbuat daripada mozek dalam skala yang besar.


Muzium ini telah memuatkan banyak barangan bersejarah mengenai Malaysia. Di dalamnya terdapat galeri yang mempamerkan cara kehidupan orang-orang di Malaysia. Antaranya termasuklah orang Melayu bangsawan, kebudayaan Cina dan India, barang-barang seni, tembikar, kegiatan ekonomi, flora dan fauna di Malaysia dan sebagainya.

Muzium Negara telah ditubuhkan di atas tapak bekas Muzium Selangor. Ia dibina oleh kerajaan British dan Selangor pada tahun 1898 berikutan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1896. Pada 10 Mac 1945, semasa Perang Dunia II, sayap kanan muzium telah dibom dan dimusnahkan oleh pengebom Amerika B-29, dari Tentera Bersekutu.  Koleksi muzium kemudian berpindah ke Muzium Negeri Perak di Taiping.


Selepas Perang Dunia II, sayap kiri Muzium Selangor itu masih digunakan sebagai tapak sejarah. Di ambang kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman mendapat idea untuk membina sebuah muzium untuk menempatkan khazanah sejarah dan budaya negara serta spesimen flora dan fauna. Struktur muzium lama telah siap dirobohkan untuk memberi laluan kepada sebuah muzium baru.



Pembinaan bermula pada tahun 1959 dan telah siap pada tahun 1963. Muzium Negara telah dibuka secara rasmi pada 31 Ogos 1963 oleh Tuanku Syed Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail, Yang di-Pertuan Agong ke-3.

Pada 4 April 1996 bangunan ini telah diwartakan di bawah Akta Antikuiti 169/1976 sebagai monumen purba dan tapak bersejarah tetapi setelah akta ini dimansuhkan dan digantikan dengan Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645)...muzium ini tertakluk dibawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 pula.



Reka bentuk muzium oleh arkitek Ho Kok Hoe telah diilhamkan oleh seni bina istana diraja Melayu dan seni bina vernakular Melayu. reka bentuk yang diperbadankan keperluan untuk ruang pameran dan aktiviti. Mural mozek besar yang mengandungi pintu masuk menggambarkan sejarah dan budaya negara ini. Lantai bahagian tengah bangunan utama dihiasi dengan jubin khas yang adalah hadiah daripada kerajaan Pakistan. Di samping itu, UNESCO memudahkan perundingan oleh pakar-pakar muzium dari muzium lain di seluruh dunia.

Paparan dan pameran dalam focus muzium sejarah tempatan, budaya dan tradisi, seni dan kraf, aktiviti ekonomi, flora dan fauna tempatan, senjata dan mata wang.


Muzium ini menempatkan pelbagai galeri, masing-masing dengan tema tersendiri. Tingkat bawah mempamerkan sejarah geografi dan semulajadi Semenanjung Tanah Melayu bermula dengan Zaman Batu, Zaman Gangsa dan Zaman Besi, kerajaan-kerajaan Hindu-Buddha dengan kesultanan Islam Melaka. Purba negeri-negeri Melayu Hindu-Buddha Gangga Negara, Srivijaya dan Majapahit dirujuk. Antara koleksi adalah patung batu makara, Avalokiteshvara gangsa Bidor, model kuil Lembah Bujang di Kedah, dan juga memaparkan warisan purba rantau ini seperti Yawan Borobudur dan kapal Majapahit. 

Pameran ini meneruskan Kesultanan Islam Melaka kemudian dan beberapa negeri di Malaysia. Paparan menunjukkan pentingnya kesultanan Melaka untuk identiti kebangsaan Malaysia. Lantai kedua didedikasikan kepada sejarah penjajahan yang membawa sepanjang jalan ke Kemerdekaan. Terdapat salinan penutup kepala diraja raja-raja Melayu.



Menghiasi lantai Dewan Pusat ialah biru geometri bentuk jubin mozek dari Pakistan, dengan ukiran panel rumit pada siling dewan. Dewan Pusat menempatkan pameran sementara. Pameran matik dan khas yang diadakan di dewan ini pada jangka masa untuk menggalakkan kesedaran tentang budaya negara yang pelbagai dan warisan. pameran asing diadakan sekali-sekala.



Antara pameran yang diadakan di dewan ini pada satu ketika masa termasuk 'Tamadun Islam', 'Raja Kita', 'Dunia Bunga-Bungaan', 'Durian Raja Buah', 'Topeng dari Sarawak', 'Dunia Mata Wang', 'Sempadan Islam China', 'Sempadan Amerika', dan 'Senibina Agama dari Belanda'.

Muzium memberi penekanan yang kuat terhadap Dunia Melayu, dan bahagian yang besar dikhaskan untuk penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu(UMNO), salah satu daripada pihak-pihak Barisan Nasional. Menariknya, beberapa jika pada semua adalah apa-apa sebutan diperbuat daripada penglibatan Persatuan Cina Malaya (MCA) dan Kongres India Malaya (MIC), yang 3 pihak bekerja bersama-sama untuk mencapai kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.


Di sekitar bangunan muzium ini, terdapat beberapa pertunjukan luar pengangkutan di Malaysia, dahulu dan sekarang. Pameran menarik adalah Troli Melaka Bullock yang hampir menyerupai kereta kuda Amerika yang awal. Yang menarik, keselesaan adalah Lokomotif Wap yang dibuat oleh Kitson & Co, England, yang telah dimasukkan ke dalam perkhidmatan pada tahun 1921 sehingga ia berhenti beroperasi pada tahun 1969. Ia meliputi 1.5 juta batu kereta api; Kapal korek bijih timah yang menyerupai kilang terapung, di tasik semula jadi atau buatan. Turut dipamerkan ialah kenderaan bermotor, termasuk kenderaan sivik antik dan kenderaan persendirian, termasuk awal 1.3 liter Proton Saga, kereta nasional pertama dilancarkan pada 18 April 1985.



Muzium Negara juga memegang pameran bertema tetap menampilkan aspek-aspek tertentu budaya kehidupan dan dunia. Satu lagi tarikan Muzium adalah istana lama kayu Terengganu asal bersaiz dikenali sebagai Istana Satu. Ia telah didirikan oleh Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu pada tahun 1884 di perkarangan Kota Istana Maziah, Kuala Terengganu. Bangunan ini adalah seni bina tradisional Melayu Terengganu, dalam bentuk yang dipanggil "Rumah Tiang Dua Belas". Kayu yang digunakan ialah cengal. Istana Satu telah didirikan di perkarangan Muzium Negara pada April 1974.



Ketukangan Melayu kaya terbukti di seluruh istana, dari ukiran kayu rumit yang menghiasi pintu dan tingkap. Istana dipulihkan adalah sebuah rumah kayu yang menawan direka untuk kawasan tropika. Berdiri di atas tiang yang membolehkan udara mengalir dengan baik di bawah bangunan itu, daun kelapa bumbung curam istana menyumbang lagi untuk menjaga bahagian dalam rumah yang elok dan sejuk.

Berdiri megah bersebelahan dengan Istana Satu adalah dua keliriengs atau tiang tertanam. Kelirieng diperbuat daripada batang pokok kayu keras yang besar, diukir dari atas ke bawah. Dilitupi sehingga tepinya adalah ruang untuk mayat hamba dan pengikut dan berongga di bahagian atas untuk meletakkan balang yang mengandungi tulang ketua.




Pengarah pengasas Muzium Negara Malaysia ialah Allahyarham Tuan Hj Mobin Shephard Abdullah. Beliau dalam perkhidmatan kerajaan British di Tanah Melayu dan telah memegang pelbagai jawatan sebagai penjaga rekod rasmi dan Penyimpan Mohor Besar Raja Raja. Beliau mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang Budaya Melayu dan Islam.



Apabila Mobin Shephard bersara pada tahun 1974, beliau mencadangkan supaya Shahrum bin Yub dilantik sebagai Ketua Pengarah kedua. Shahrum adalah salah satu daripada awal "Kampung Melayu" untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Beliau mengkhusus dalam Budaya Melayu, Sejarah dan Antropologi. Beliau menyertai Jabatan Muzium di awal 1970-an dan telah diajar oleh Mobin.



Pada tahun 2007 peminat budaya dan sejarah yang tinggal di kawasan Kuala Lumpur yang lebih besar ditubuhkan, dengan sokongan Jabatan Muzium Negara, sekumpulan pelancongan muzium sukarelawan petunjuk untuk menampung peningkatan jumlah pelancong antarabangsa ke muzium. Pada bila-bila masa, di suatu tempat di antara 20 dan 100 sukarelawan pelbagai negara menyediakan lawatan dalam bahasa Inggeris, Jepun, dan Perancis. Sekumpulan berkaitan telah ditubuhkan untuk pelawat Malaysia, yang beroperasi terutamanya pada hujung minggu.



Selain aktiviti pelancongan-panduan, SMM aktif dalam mempromosikan warisan budaya dan sejarah Malaysia di sekolah-sekolah dan menganjurkan lawatan untuk ahli-ahli untuk tempat di sekitar Kuala Lumpur dan Malaysia, seperti lawatan ke Kuala Kangsar dan Georgetown, Santuari Gajah Kuala Gandah, Royal Selangor Setapak dan menyambut Hari Moyang di kampung Meri Orang Asli HMA di Pulau Carey. Kumpulan itu juga menganjurkan ceramah dan kelas untuk ahli-ahli dan orang awam untuk selamat pengawal serta memperkenalkan warisan budaya dan sejarah yang kaya di negara ini.

Pada tahun 2009, dengan kerjasama Muzium Negara, SMM menganjurkan Pameran "Jom Main", kembali melawat permainan tradisional kanak-kanak di Malaysia yang digunakan untuk bermain.



Pada 6 Februari 1969, dalam sidang Parlimen, Tuan Haji Abdul Razak bin Haji Hussin telah membangkitkan perkara mengenai patung penjajah yang terletak di belakang Muzium Negara. Patung peringatan penjajah ini sepatutnya dialihkan ke tempat lain yang lebih sesuai. Patung Frank Swettenham itu akhirnya telah dipindahkan dari bangunan Kerajaan Negeri Selangor. Selain itu, beliau juga pernah mencadangkan Muzium Negara ini digabungkan dengan Muzium Angkatan Tentera.



Idea penubuhan Muzium Negara telah dicetuskan oleh Yang Teramat Mulia Tuanku Abdul Rahman Putra Al Haj Perdana Menteri Malaysia Pertama (Tanah Melayu ketika itu). Kerja pembangunannya telah dimulakan pada tahun 1959 dan siap sepenuhnya pada 31hb Ogos 1963. Upacara perasmiannya telah disempurnakan oleh ke Bawah DYMM Tuanku Syed Putra Al-Haj ibni Al-Marhum Syed Hassan Jamalullail Yang di Pertuan Agong Ketiga. Senibina Muzium ini telah menggabungkan rekabentuk Istana Melayu tradisional dan dihiasi dengan motif Melayu. Dinding hadapannya turut dihiasi dengan dua buah mural yang diperbuat daripada kaca mozek Itali yang memaparkan rentetan sejarah dan kebudayaan Melayu. Pengurusan Muzium Negara kini dikendalikan oleh Jabatan Muzium Malaysia di bawah portfolio Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia. Muzium Negara merupakan muzium termasyhur di Malaysia dan salah sebuah yang terulung di Asia Tenggara. Seni bina muzium ini berasaskan seni bina Istana Raja-raja Melayu dan mempunyai empat buah galeri utama.



Galeri Sejarah Awal
Galeri ini mempersembahkan segala maklumat dan bukti-bukti tinggalan kebudayaan (material Culture) masyarakat awal di Malaysia. Melalui kajian sejarah dan kerja-kerja ekskavasi di lapangan oleh ahli-ahli akademik dan arkeologi mendapati bahawa masyarakat terawal di negara ini muncul kira-kira 500,000 tahun SM. Masyarakat ini menjalani kehidupan dengan berburu dan mendiami kawasan tebing-tebing sungai, tasik dan juga gua. Zaman ini dikenali sebagai zaman batu berdasarkan penemuan artifak-artifak yang diperbuat daripada batu dan lukisan yang terdapat pada dinding gua seperti yang ditemui di Kota Tampan (Perak), Gua Niah (Sarawak), Ulu Tembeling (Pahang) dan Tingkayu (Sabah). Pentarikhan (Geo-Paleontologi dan Geo-Morfologi) yang dilakukan ke atas kawasan dan tinggalan artifak ini menunjukkan terdapatnya perkembangan kebudayaan dan corak hidup masyarakat yang dibahagikan kepada tiga zaman iaitu Paleolitik, Hoabinhian dan Neolitik. Selain itu, galeri ini juga memaparkan maklumat dan artifak-artifak dari Zaman Logam, Kebudayaan Megalitik dan Proto Sejarah.


Galeri Kerajaan Melayu Awal
Galeri ini menyelusuri sejarah perkembangan tamadun Melayu selepas zaman pra sejarah dengan pembentukan kerajaan-kerajaan awal yang mempunyai sistem kenegaraan, ekonomi, keagamaan dan kebudayaan sebagai jatidiri wilayah Alam Melayu (Malay World) termasuk Semenanjung Tanah Melayu dan Borneo. Kemunculan penempatan dan kerajaan awal yang digambarkan dalam galeri ini secara tidak langsung dapat membuktikan perkembangan sosio-politik Melayu, jaringan sistem ekonomi terutama perdagangan antarabangsa dan perluasan ciri-ciri kebudayaan serta keagamaan kelompok rumpun Melayu. Kewujudan kerajaan-kerajaan awal ini diperkuatkan lagi dengan pameran artifak-artifak yang mempunyai pengaruh keagamaan yang menjadi mercu tanda sesebuah kerajaan itu. 


Galeri Era Kolonial
Galeri ini memaparkan sejarah negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak ketika berada di bawah cengkaman kuasa asing yang bermula pada tahun 1511 menerusi penceroboh Portugis ke atas Kota Melaka. Siri Penjajahan ini berlarutan dan silih berganti kepada Belanda dan menular ke seluruh negara menerusi penguasaan British dan Jepun. Tarikan kepada kuasa asing ini adalah hasil-mahsul bumi Melayu. Mereka datang untuk menguasi perdagangan rempah serta mengeksploitasi bahan mentah, khususnya bijih timah yang merupakan bahan mentah yang terpenting semasa tercetusnya revolusi perindustrian di negara-negara Eropah pada kurun ke-18. Penguasaan kuasa-kuasa asing ke atas negara ini berlaku selama lebih 400 tahun. Tempoh ini menyaksikan kekayaan negara dibolot dan dieksploitasi menyebabkan timbulnya bibit-bibit kesedaran dan semangat perjuangan anak bangsa untuk bangkit membebaskan diri dari belenggu penjajahan. Turut dimuatkan adalah perubahan-perubahan sosial, politik dan ekonomi yang berlaku di sepanjang tempoh tersebut. 


Galeri Malaysia Kini
Galeri ini menyingkap sejarah gerakan nasionalisme yang dipelopori oleh tokoh-tokoh kebangsaan sehinggalah kepada penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau UMNO (United Malay National Organisation) pada tahun 1946. Kelantangan suara menuntut hak dan pembebasan sepenuhnya dari tangan British telah diperjuangan pelbagai pihak dari pelbagai kaum sehinggalah negara ini akhirnya kembali merdeka sebagai sebuah negara yang bebas dan berdaulat pada 31 Ogos 1957 menerusi meja rundingan. Pada 16 September 1963 negara maju setapak lagi dengan kemasukan Sabah, Sarawak dan Singapura (1963-1965). Penubuhan Malaysia telah mewujudkan satu entiti politik yang kukuh dan bersepadu sehingga ke hari ini. Perpaduan kaum, kestabilan politik yang bertunjangkan sistem pemerintahan raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen serta pencapaian-pencapaian negara yang membanggakan termasuk pembangunan fizikal yang bersifat moden, mega dan mencakar langit turut menjadi paparan galeri ini.


Aku memang sangat suka berkunjung ke muzium untuk mengenali sesebuah negara atau negeri itu serta kebudayaannya. Kekangan masa yang terhad membuatkan aku selalu dalam keadaan kelam-kabut untuk menghayati pamerannya sebab kengkawan aku selalunya tak minat. Diorang lebih minat kepada aktiviti shopping... Kalau aku nak menghayati setiap bahan pameran yang ada...aku kena laa pergi sorang-sorang. Masih banyak lagi muzium yang ingin aku kunjungi...inshaAllah satu hari nanti akan tercapai jua.

Sekian.

No comments:

Post a comment