Friday, 30 September 2016

Bubur Anak Lebah....Makanan Warisan Daerah Perak Tengah...

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,


Hai korang semua. Apa khabar pagi nii? Semoga semuanya sihat sahaja hendaknya. Pagi nii aku nak citer kat korang tentang makanan warisan negeri Perak. Dengar jer nama bubur nii pun pasti ada yang terkejuz....aku Orang Perak sendiri pun terkejut masa mula-mula dengor... Bubur Anak Lebah! Bubur apa nii...ada anak lebah lagi...mana nak dapat anak-anak lebah nii....ngeri jugak aku nak makan!!


Rupenyer namanyer jer yang gempak.....edok la teman tahu selama nii...Dah laa namanya pun gempak...cara membuatnya pun sangatlah unik. Aku teruja betul kerana dapat menyaksikan cara pembuatan Bubur Anak Lebah nii. Yang membuatnya pula otai-otai....opah aku (umur dah 70 lebih), makcik aku dan jiran-jiran kat kampung. Air tangan orang-orang lama nii memang tak boleh nak dipertikaikan lagi...memang gerenti sedap 100% laa....


Makcik aku cakap...Bubuor Anak Lobah (bahasa Perak) nii...selalunya dimasak atau dihidangkan untuk majlis lepas berpantang...majlis naik buai dan cukur jambul laa kiranya. Selama nii aku tak pernah plak jumpa....tetapi sekarang ramai yang telah popularkannya semula di majlis-majlis perkahwinan. Setahu aku Bubur Anak Lebah ini popular di Perak Tengah iaitu di area Bota.

Bubur Anak Lebah nii....bukan laa dimasak guna anak lebah tetapi rupa tepung tuu setelah dimasak macam anak lebah....aku tengok macam cendol jer tapi sebenarnya lebih gemuk sikit dan pendek daripada cendol sebab tuu dipanggil anak lebah.





Niii resepi yang aku ambik dari blog Masam Manis Cook With Love... sebab aku terlupa nak minta resepinya kat makcik aku sebab terlalu teruja sangat lihat cara-cara Bubur Anak Lebah ini dibuat.......

BUBUR ANAK LEBAH
Resepi Oleh : Norlie

ADUNAN PULUT
1 cawan beras pulut
1 cawan santan cair
1/2 sudu teh garam

Cara Membuatnya

  1. Rendam dahulu pulut dalam 2 jam. Kemudian cuci bersih.
  2. Satukan pulut bersama santan dan garam dan tanak hingga masak.
  3. Boleh juga pulut ini di kukus. Tapi ita tanak aje dalam periuk nasi, mudah dan cepat.
  4. Bila dah masak ketepiakan.


Alat untuk membuat Bubur Anak Lebah


Sekarang kita sediakan adunan tepung pula


ADUNAN TEPUNG
1 cawan tepung beras
1/2 cawan air pandan
secubit garam
1 sudu teh air kapur - ambil air yang jernih

Cara Membuatnya

  1. Mula-mula sediakan air pandan dahulu. Ambil dalam 4 helai daun pandan dan kisar bersama dengan 1/2 cawan air. Kemudian tapis 
  2. Dalam bekas, satukan tepung beras bersama garam
  3. Tuangkan air kapur dan air pandan dalam adunan. Jangan tuang semua ya air pandan tu. 
  4. Tuang sikit-sikit dan uli hingga jadi doh yang boleh kita bulat-bulatkan
  5. Kalau air terlebih dan adunan lembik tambah aje sikit lagi tepung. Kalau air terkurang tambah air biasa pun tak pe
  6. Kemudian bulat-bulatkan sebesar pingpong dan ketepikan


Sekarang kita sediakan kuahnya pula...

KUAH SANTAN
1 cawan gula pasir
1/2 buku gula Melaka ~ gula Melaka ni kalau nak letak boleh tak letak pun boleh. Tapi kalau
letak lagi sedap sebab rasa lemak gula Melakanya.
1 helai daun pandan di simpul
Air secukupnya
300 ml santan pekat ~ ita guna santan KARA
secubit garam

Cara Membuatnya

  1. Dalam periuk masukkan gula pasir, gula Melaka, air dan daun pandan. Masak hingga gula larut.
  2. Kemudian tapis untuk buang kekotoran pada gula Melaka.
  3. Masukkan semula dalam periuk dan masak semula atas api sederhana.
  4. Tambahkan santan dan garam secukup rasa.
  5. Bila dah masuk santan kena senantiasa kacau supaya tidak pecah santan.
  6. Perlahankan api dan parutkan doh tepung tadi menggunakan sagat yang berlubang atau boleh guna acuan maruku.
  7. Sambil parut sambil kacau ya takut santan pecah.
  8. Bila nampak tepung tu dah mula terapung bermakna bubur kita dah masak.


* kuah tadi biar cair ya atau kuahnya tu lebihkan sedikit air sebab bila parut tepung tuu kuahnya akan pekat sikit, sebab tepung tu sendiri akan memekatkan kuah


Yang paling aku suka tengok ialah alat (acuan) untuk membuat Bubur Anak Lebah nii....besornyerr...macamana rupe nak guna. Rupa acuan macam penyagat nii...kena ada tukang pegang di kiri dan kanannya...sorang kiri dan seorang kanan. Sorang lagi tukang sagat tepung ke dalam periuk yang dipanaskan bersama kuah santan dibawahnya...(korang boleh rujuk gambar). Sorang lagi pulak tukang kacau kuah kat dalam periuk tuu supaya tak bergumpal dan hangit. Untuk menyiapkan Bubur Anak Lebah nii...kena ada 4 orang 'kuat'.

Perrrgh...memang kreatif laa orang zaman dulu-dulu. Yang seronoknya masak Bubur Anak Lebah ini dibuat secara gotong-royong atau beramai-ramai...Bestkan!!

First time aku try makan...memang laa aku tak gemor (tak suka). Bukannya sebab tak sedap... tapi aku ni tak minat nak makan makanan yang manis-manis... Bubur yang aku makan ada 2 jenis jer...iaitu bubur kacang hijau dan bubur nasi. Yang lain memang aku tak suka sangat sebab manis...Aku lebih suka makanan yang pedas.


Tapi bila dah try 3, 4 kali sikit-sikit....lama-lama aku tersuka jugak. Satu mangkuk kecil boleh laa aku habiskan... Mangkuk besar memang edok (tak) laa teman dapat menghabiskannyer... Rupanya kat Negeri Sembilan pun ada Bubur Anak Lebah ini tapi warnanya sedikit berbeza sebab menggunakan gula Melaka...so buburnya berwarna coklat. Kalau kat Perak menggunakan gula pasir dan tepung diwarnakan hijau menggunakan air daun pandan...sebab tu nampak macam cendol. Bahan-bahannya pula sangat mudah diperolehi tetapi proses pembuatannya memerlukan kesabaran yang tinggi kerana terpaksa menahan diri daripada kepanasan api. Selalunya kat kampung ia dimasak menggunakan periuk besar di luar rumah.

Aku harap makanan warisan seperti ini dapat diketengahkan semula supaya ia tidak pupus ditelan zaman. Rugi sekiranya makanan turun temurun yang sedap macam ini tidak diwarisi kepada generasi muda.

Sekian.

No comments:

Post a comment