Wednesday, 31 August 2016

Book Review: DIAgnosis

 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,




Hai korang semua. Jumpa lagi kita di entri kali ini..masih lagi berkait rapat dengan buku atau pun novel. Aku teruja kala melihat tajuk buku ini di MPH.... DIAgnosis..... betul ke apa yang aku lihat nii... Dah lama aku tertunggu-tunggu buku macam ni. Sebabnya... 20 tahun yang lalu aku pernah baca satu buku mengenai kerja-kerja Doktor forensik. Sejak dari situ, aku mula meminati buku-buku seperti ini tapi sayangnya kat Malaysia memang tak ada...apatah lagi dalam Bahasa Melayu.


Buku ini berbeza daripada apa yang aku gambarkan... mulanya aku ingat mesti banyak bahasa perubatan yang akan digunakan sehingga sukar untuk aku faham pengisian buku ini. Rupa-rupanya tidak. Buku ini lebih mirip tentang tugas seorang doktor yang merawat pesakit setiap hari. Pelbagai ragam yang perlu dihadapi dengan penuh kesabaran dan toleransi. Memang best giler buku nii... korang pasti tak menyesal membelinya. Terselit juga unsur humor yang membuat korang ketawa dan tersenyum sorang-sorang.
 



DIAgnosis yang diterbitkan pertama kali pada Mei 2014 telah mencetuskan fenomena kerana berjaya terjual sebanyak 15,000 unit dalam masa enam bulan di pasaran. Pada awalnya DIAgnosis hanya menggabungkan tiga penulis iaitu Dr Anwar, Dr Aizzat dan isteri, Dr Azah.


Setelah kejayaan buku yang pertama, tujuh orang doktor meneruskan perkongsian cerita pengalaman masing-masing dalam sekuelnya DIAgnosis2 pula iaitu Dr Anwar, Dr Aizzat, Dr Azah, Dr Beni, Dr Mafeitz, Dr Mahyuddin dan Dr Fatin bagi menulis kisah di sebalik hospital-hospital di Malaysia. Buku setebal 365 muka surat ini dijual dengan harga RM30 senaskhah, mempunyai himpunan 29 cerita pendek bahasa Melayu dan enam cerita pendek bahasa Inggeris yang diterbitkan WhiteCoat Enterprise.
 





Sinopsis


Kalau mahu jadi DOKTOR sebab mahu:

1) Kaya

2) Bergaya

3) 'Glamour'

4) Rasa 'Superior'

Lupakan serta merta. Kuburkan cita-cita mahu jadi doktor segera. Masih banyak kerjaya lain yang dapat berikan kamu semua di atas, bukan kerjaya kedoktoran. Ini kerjaya yang akan buat kamu rasa betapa dengkelnya ilmu manusia dan betapa hebatnya kuasa Dia. Ini kerjaya yang boleh buat kamu lebih hargai setiap degup jantung manusia kerana ia mampu berhenti tiba-tiba, pada bila-bila masa. Ini kerjaya yang boleh buat kamu terpaksa korbankan banyak perkara yang kamu mahu di dunia (antaranya cinta) kerana mahu menyelamatkan nyawa.

Maka kerana itu DIAgnosis tercipta untuk memberi inspirasi dan pengajaran bukan hanya pada doktor, bakal doktor atau semua yang berkerja dalam bidang perubatan tetapi juga disasarkan pada semua lapisan masyarakat. 

·         Dr Anwar Fazal (Doktor Perubatan), 

·         Dr Aizzat Othman (Doktor Pembedahan Saraf), 

·         Dr Azah Isa (Doktor Paediatrik),

·         Dr Mafeitz Zeral Mamat (Doktor Pakar Bius), 

·         Dr Mahyuddin Mohamed (Pakar Bedah Ortopedik),

·          Dr Beni Rusanu (Doktor Kardiologi) dan  

·         Dr Fatin Liyana Asri (doktor pelatih) 

Bagi yang sedang belajar dalam bidang perubatan atau bekerja...aku cadangkan korang beli la buku ni sebagai panduan korang menghadapi pesakit-pesakit yang banyak sangat sogehnya tuu.... yea laa kadang-kadang tercabar jugak kesabaran korang.



Sekian.

No comments:

Post a comment