Wednesday, 31 August 2016

Book Review: Dia Bukan Lelaki Biasa Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera, 


Hai..hai...korang semua apa khabar? Harapan ku semiga semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat. Entri aku hari nii masih lagi berkaitan tentang book review. Dah lama aku ingin mengenai insan luar biasa ini....kebanyakkan cerita yang aku dengar hanya dari mulut ke mulut. Betul ke beliau ni seorang yang sangat bagus. Aku tertanya-tanya laa jugak. Aku pernah menjejaki rumah beliau pada tahun 2003.... Saja aku jalan-jalan nak gi tengok sebab kebanyakan rumah VVIP nii mestilah besar dan mewah tapi ternyata telahan aku salah. Rumah beliau simple jer...rumah papan separuh batu yang dicat hijau.



Aku risau jugak dengan isi buku nii... Kalau tak best, buat rugi duit aku jer membelinya. Sebab masa nak beli, buku ni berbalut dengan plastik so tak dapat nak belek kandungan isi dalamnya. Buku-buku macam ni selalunya menggunakan bahasa yang formal menyebabkan bosan untuk dibaca. Ternyata buku ini sangat bagus dan tidak menghampakan... Aku cukup seronok membaca buku ini..umpama membaca sebuah novel. Banyak manafaat berguna yang akan korang perolehi. Ternyata insan ini seorang yang sangat simple tetapi cukup pengisian ilmu didada. Beliau juga seorang yang berfikiran terbuka dan sangat penyabar.

Sinopsis

Lelaki sehebat itu. Orang segah itu. Bagaimana mahu memenuhi semua harapan yang ada? Bagaimana mahu memastikan kekaguman ini bukanlah pendewa-dewaan, sehingga mengecewakan dia yang sudah pergi?





Kisah ini melibatkan pelbagai orang dalam hidup Allahyarham Tok Guru. Daripada isteri, anak, saudara-mara, kepada orang rapat, anak murid, pegawai kerajaan dan mereka yang jauh, tulisan yang memuatkan antara kisah yang menceritakan bagaimana Tok Guru mempengaruhi hidup mereka. Juga bagaimana kita dapat belajar daripada cara Tok Guru berinteraksi dengan setiap seorang daripada mereka.


Gabungan harapan dan kepercayaan bagi memanjangkan usaha dakwah seorang lelaki bernama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Buku ini juga umpama buku motivasi dan agama yang boleh korang jadikan panduan dalam menjalani kehidupan seharian.

Patut laa buku ini diberi tajuk 'bukan insan biasa'...... memang tak dinafikan beliau seorang yang sangat istimewa. Cintanya pada agama Islam sangat mendalam... diserahkan segala jiwa dan raga. Beliau sendiri menjadi imam setiap hari di masjid bersebelahan rumah beliau. Sentiasa bersabar dalam melayan tetamu yang datang walaupun keadaan diri yang tidak sihat. Hatinya cukup baik. Sentiasa berfikiran positif dan tidak menghampakan harapan orang lain. Mungkin sebab itu jugak beliau lama memegang jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan.

Beliau menjadi sangat dihormati dan disegani disebabkan hasil didikan yang tegas oleh ayah beliau. Didikan ini juga diterapkan kepada anak-anak beliau juga. Tapi kini kita semua telah kehilangan sebutir permata. KepadaNya kita datang dan kepadaNya juga kita akan kembali.



Sekian.

No comments:

Post a comment