Wednesday, 6 January 2021

Siapa Nak Comey....Minumlah Jamu Mek Comey

 Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Hai korang semua…hari apa khabar? Semoga semuanya sihat-sihat laa hendaknya yea… Selamat tahun Baru 2021... Hari nii aku nak citer tentang satu produk jamu yang aku baru saja try. Aku nii...bukanlah peminat tegar jamu tetapi aku suka jamu atau minuman yang berasaskan asam jawa, halia dan juga kunyit. 


Nak dijadikan cerita....Dah tiga bulan aku rasa badan aku sakit-sakit lenguh dan berat. Rasa nak pergi mengurut tetapi takut jumpa tukang urut yang tak pandai mengurut dan hanya nak kan duit sahaja. Sebabnya dahulu....aku ada sedikit sejarah hitam dengan tukang urut nii....lepas 3 hari gi mengurut...ada timbul benjol di belakang badan aku sehinggalah sekarang. 



Kalau korang baca entri aku yang lalu...aku ada citer pasal bekam...yea aku gi buat bekam sebab dah tak tahan dengan keadaan badan aku nii... Lepas seminggu buat bekam, aku still mengalami masalah yang sama cuma berkurangan sedikit. Badan aku rasa letih, lenguh dan berat jer...



Ketika aku sedang melayan satu youtube niii....youtuber nii ada bagitau tentang kulit wajahnya yang dahulunya kusam dan penuh jerawat tetapi sekarang dah cantik berseri. Dia kata dia ambik Jamu Mek Comey. Terus aku google cari maklumat tentang jamu nii. Yang buat aku terkejut adalah harga jamu nii...bagi aku sangat la murah dan sangat mampu milik...iaitu RM 25.00 untuk botol 500ml. Aku terus beli 4 botol dengan harga RM 90.00 berbaloi kan...



Aku baca feedback dari pengguna...ramai yang kata akan rasa kesannya selepas 1 botol habis. Aku dah pun menghabiskan 1 botol jamu ini. Satu botol boleh tahan untuk seminggu...sebab tu kena beli 4 botol untuk penggunaan sebulan. Sehari korang hanya perlu minum 2 kali sahaja iaitu sebelum breakfast sekali dan sekali lagi sebelum tido. Ada disediakan cawan ukuran...25ml...jadi korang kena ambik 2 kali sebab sekali minum kena ambik 50 ml. Rasanya tak pahit pun...rasa macam asam jawa dan juga kunyit....aku memang suka sangat!!



Keunikan Tentang Jus Herba Mek Comey

·                     3 Fungsi Dalam Satu Botol : Kewanitaan, Kecantikan & Milk Booster

·                     Kesan Seawal 3 Hari!! 

·                     16 Jenis Herba Terpilih 

·                     Kombinasi Herba Masyarakat Cina Dan Melayu Untuk Seimbangkan Suhu Badan 

·                     Resepi Turun Temurun , Homemade & Proses Pembuatan Tradisional 

·                     Rasa Sedap & Tak Rasa Pahit. Macam Minum Jus Buah Je. 

·                     Selamat Untuk Ibu Berpantang & Menyusu

Jamu Mek Comey mendapat pengiktirafan daripada Persatuan Pengguna Islam Malaysia dengan No Ahli : N-19021717367 dan sekaligus menepati piawaian halal sebagai produk Bumiputera Muslim.

Setelah seminggu aku merasa kelainan sedikit badan aku...aku rasa badan aku lebih ringan dan bertenaga....dah kurang rasa lesu. Sesiapa yang meminati jamu boleh la cuba Jamu Mek Comey ini...

Sekian.


Tuesday, 22 December 2020

Bunga Yang Rupanya Seakan Akan Kerak Nasi Tetapi Cantik Dan Harum Baunya

 Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Hai korang semua apa khabar hari nii...? Di harap semuanya dalam keadaan sihat selalu hendaknya. Hari nii aku nak citer tentang bunga yang menjadi identiti Negeri Melaka. sekarang nii...banyak negeri yang jadikan bunga sebagai identiti negeri masing-masing. Sebenarnya Ipoh sudah mula dengan identiti ini lebih 20 tahun yang lalu iaitu menggunakan bunga bougainvilla. Sebab itu korang nampak kat Ipoh penuh dengan bunga bougainvilla dan bunga ini sangat mudah ditanam, murah dan penyelenggaraannya juga senang. 

Berbalik kepada citer aku nii...Melaka telah menjadikan bunga kesidang sebagai bunga rasmi negerinya. Kalau korang nak tahu...baju batik untuk majlis formal pun kena pakai corak bunga kesidang. Songket juga perlu bertemakan corak bunga kesidang. Okey....Jom kita lihat...macamana rupanya bunga kesidang nii dan apa istimewanya bunga nii....

 


Pokok Kesidang atau juga dikenali sebagai  Pokok Tikar Seladang  atau dikenali juga dengan nama pokok bunga kerak nasi di bahagian utara semenanjung Malaysia atau bunga tikam seladang di pantai Timur merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga Apocynaceae. Ia juga dikenali dengan nama bread flower di Negara-negara barat. 


Tumbuhan yang dipercayai berasal dari Kepulauan Jawa ini merupakan sejenis tumbuhan memanjang dengan batangnya yang kecil tapi berkayu dan keras serta mudah lentur. Sifat batangnya yang mengembang pada bahagian hujungnya menyebabkan ia menjadi pilihan sebagai tanaman untuk menghias junjung atau pergola di taman. Walaupun ia juga boleh sentiasa dipangkas untuk membentuk pohon renek yang merimbun. Kulit batang dan daun kesidang mempunyai getah yang berwarna putih. Ia mempunyai perdu setinggi lebih kurang 3 meter. Tumbuh tegak dengan daun majmuk, berbentuk payung berpasangan.

 

Pokok kesidang atau nama botaninya vallaris glabra ini ditanam kerana bunganya. Bunganya yang berwarna putih mempunyai saiznya kecil dan menerbitkan bau wangi yang seakan-akan bau daun pandan. Ia juga dipanggil bunga kerak nasi bukan hanya kerana warnanya yang putih dan bentuk jambak bunganya yang seakan-akan kerak nasi, tetapi kerana baunya juga. Baunya jika diamati seolah-olah menyerupai bau nasi. 




Satu kajian dilakukan oleh sebuah Universiti di Chieng Mai Thailand untuk menngenalpasti bau nasi yang terdapat pada bunga kesidang. Bunga yang kecil ini tersusun membentuk jambak bunga. Baunya yang harum semerbak ini menyebabkan ia juga digunakan seagai ramuan untuk membuat bunga rampai setelah dicampur dengan bahan-bahan lain seperti daun pandan dan bunga-bunga wangi yang lain. 


Masyarakat Melayu tradisional juga menjadikan bunga kesidang sebagai hiasan rambut anak-anak gadis dan wanita. Ia juga dijadikan hiasan alat-alat istiadat seperti tepak sirih. Bunga kesidang melambangkan tanda hormat bagi masyarakat Melayu. Ia juga melambangkan kesopanan dan sikap lemah-lembut orang Melayu. Kerana itu juga Ia telah dijadikan bunga rasmi bagi Negeri Melaka yang terkenal dengan ketinggian adat istiadat dan budaya.


Tambahan pula dengan kehadiran bunga kesidang yang wangi ini taman korang akan sentiasa meriah dengan kunjungan rama-rama dan burung kelicap yang menggemari bunga ini. Lazimnya, ia digunakan sebagai bahan untuk membuat bunga rampai dan hiasan rambut.


Kebanyakan tumbuhan jenis memanjat selalunya dibiakkan dengan kaedah tut walaupun sesetengahnya juga mudah tumbuh melalui keratan batang dan percambahan biji benih. Pokok kesidang juga boleh dibiakkan dengan kaedah tut dan keratan batang. Satu kaedah lagi yang digunakan ialah dengan melenturkan batang pokok ini hingga menyentuh tanah. Batang ini kemudiannya ditindih dengan menggunakan benda berat, contohnya batu-bata dan dibiarkan hingga akarnya tumbuh. Setelah akar tumbuh, bahagian yang telah bercambah ini boleh dipotong dan ditanam ditempat lain. Kaedah ini di namakan ‘layering’ dan merupakan kaedah paling mudah untuk membiakkan tumbuhan memanjat.




Penjagaan Pokok kesidang tergolong dalam kategori tumbuhan yang mudah dijaga dan tidak memerlukan penyelenggaraan yang tinggi. Ia memerlukan cahaya matahari yang secukupnya untuk menghasilkan pengeluaran bunga yang optimum. Walaupun begitu, ia tidak boleh terlalu terdedah kepada cahaya matahari yang terlalu terik sehingga daunnya menjadi kemerah-merahan. Ia Paling sesuai ditanam ditempat yang mendapat lebih kurang 50% cahaya matahari. Tumbuhan ini memerlukan air yang mencukupi dan perlu disiram dua kali sehari pada hari-hari yang panas terik. Ia memerlukan medium yang memberikan saliran yang baik.

 

Berikan baja bunga dua minggu sekali untuk memastikan ia mendapat segala keperluan untuk bunganya. Pangkas bahagian yang berbunga setelah bunganya layu untuk memastikan tunas baru yang mampu menerbitkan bunga baru tumbuh. Berikan sokongan kepadanya dalam bentuk para atau pergola untuk mengangga batangnya jika anda mengambil keputusan menjadikannya pokok memanjat. Jika tidak pastikan pemangkasan sentiasa dilakukan supaya ia dapat menjadi pokok kecil yang rendang dan rimbun.


Macamana...best tak bunga niii...aku pun bercadang nak tanam kat rumah aku. Warnanya pun cantik dan baunya pun harum. Sangat sesuai kalau nak tanam kat rumah kan..


Sekian.

Friday, 18 December 2020

Perasaaan Dan Pengalaman Pertama Berbekam...Takut Atau Risau....??

 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua hari nii apa khabar? Semoga sihat-sihat ajer laa hendaknya yea…Minggu yang lalu aku telah berjanji dengan korang untuk citer tentang pengalaman aku berbekam. Bila sebut bekam...mesti terbayangkan kulit kena hiris dan berdarah...macam menakutkan ajer kan...



Dah lama sebenarnya aku teringin nak buat bekam nii tapi ada sedikit rasa risau menyebabkannya tertangguh banyak kali. Kebetulan pulak masa tuu spa yang aku selalu pergi untuk buat facial ada buat promosi yang menarik......dan pada waktu itu jugak badan aku rasa sangat lenguh dan aku diserang migraine...terus aku nekad jer nak buat

Aku buat bekam di Sutra Maya Spa Melaka kerana berhampiran dengan pejabat aku serta suasananya yang mendamaikan dan hiasan ala-ala Bali yang sememangnya aku suka. Harga untuk Bekam adalah RM 119.00 (promosi) selama 1 jam dengan 11 point/ cup.



Mula-mula sekali staf spa nii akan melakukan urutan secara ringkas bagi merelaxkan otot serta urat badan aku. Masa tu aku rasa agak nervous jugak pada permulaannya...tetapi adik tu suruh aku relax supaya darah aku nanti boleh keluar dengan lancar. Setelah selesai urutan....minyak akan disapukan pada tempat yang nak dibekam....aku buat di bahagian belakang sahaja tidak termasuk kaki. Kalau korang nak buat untuk keseluruhan badan...ada pakej lain yang disediakan. 

Setelah minyak disapu pada bahagian belakang...bekam angin akan dilakukan terlebih dahulu....9 cup diletakkan di bahagian belakang badan aku pada point tertentu dan kemudian disedut menggunakan mesin bekam. 1 cup pula di bahagian leher dan 1 cup lagi di bahagian kepala (rambut tidak akan dicukur). Yang bestnya setiap point tuu memang kawasan yang selalu membuatkan badan aku terasa lenguh-lenguh dan kepenatan....seolah-olah terasa berat. Tujuan bekam angin ini adalah sebagai bius semulajadi.



Setelah selesai bekam angin barulah dibuat bekam darah. Jarum akan dicucukkan berkali-kali di bawah kawasan cup tersebut. Kemudian cup diletakkan dan disedut menggunakan mesin bekam. Tempat yang dicucuk tadi akan mengeluarkan darah. Tak rasa sakit pun...umpama gigitan semut jer sb aku dah dapat bius semulajadi tadi kan... Proses ini akan diulang dua kali bagi setiap cup.



Aku mengalami migraine sejak 2 minggu kebelakangan ini...kepala aku berdenyut-denyut...selepas bekam dibuat di kepala aku...aku terasa sangat  ringan dan hilang rasa sakit migraine. Belakang badan pun terasa ringan sedikit. Aku bercadang untuk melakukan bekam ini setiap bulan...proses kitaran untuk melakukan bekam adalah 40 hari. Kesan bekam yang ada kat belakang aku mengambil masa 5 hari baru hilang. Untuk pengetahuan korang...kalau ada penyakit darah tinggi tidak digalakkan untuk melakukan bekam yea.... 

Aku bercadang untuk cuba bekam naik seri wajah pada masa akan datang dan beberapa pakej yang lain.

Sekian. 

Sunday, 13 December 2020

Ros Jepun Yang Menjadi Tanaman Hiasan Kegilaan Ramai

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Hai korang semua apa khabar? Di harap semuanya dalam keadaan sihat-sihat selalu hendaknya. Hari nii entri aku tentang bunga yang menjadi kegilaan ramai disebabkan kecomelannya dan kecantikkannya tuu...perrgh. Bukan sahaja perempuan yang meminati bunga nii tetapi lelaki pun minat tau... Hubby aku ler tuu... Aku nak citer pasal Japanese Rose atau Ros Jepun.

Kat rumah aku ada tanam macam-macam color bunga nii. Aku rasa ada dekat 20 buah pasu aku tanam. Yang tinggal hanya 5 pasu jer kini sebab yang selebihnya aku bagi kat mak mertua...laman rumahnya tu luas...bolehlah menanam. Yang menjadi feberet aku adalah yang dwicolor


 

Ros Jepun ini tergolong dalam keluarga Portulacaceae dan nama saintifiknya: portulaca grandiflora. Ianya banyak ditanam negara-negara di Amerika Selatan seperti Argentina, Brazil dan Uruguay. 


Kalau korang nak tahu...Bunga ini juga dikenali sebagai bunga kembang petang, bunga pukul sepuluh, bunga gelang, moss rose dan time flower . Ros Jepun ini ada dalam pelbagai warna iaitu merah jambu, merah terang, putih kuning, ungu dan oren. Ada juga yang mempunyai dwicolor atau dua warna. (aku ada koleksi yang nii)




Pokok bunga ros Jepun ini sesuai ditanam di atas tanah sebagai pelitup bumi Selain itu, boleh juga digantung dalam pasu. Pokok nii tak memerlukan air yang banyak…kalau banyak air pokok ini mudah mati. Selain itu pokok ini pun mudah diserang serangga putih. Kalau korang nak pokok nii merimbun…korang kena selalu mencantasnya…mungkin dalam dua bulan sekali. Korang juga boleh baja pokok ini menggunakan baja jenis air.


Ros Jepun ini senang sangat membiak…sama ada melalui akarnya yang menjalar dan juga dibiakkan melalui keratan batang. Ros Jepun memerlukan cahaya matahari yang banyak. Pokoknya akan mengeluarkan bunga yang banyak sekiranya mendapat cahaya matahari yang mencukupi.



Kalau korang nak tahu…pokok nii jugak berkhasiat tau… Daunnya boleh digunakan bagi merawat luka-luka kecil. Caranya: hancurkan daunnya dan tampalkan pada luka tu. InshaAllah akan sembuh.

Air rebusan daun dan ranting diminum untuk merawat pelbagai kecederaan, sakit kerongkong, meningkirkan darah yang bertakung, mengatasi sakit, menurunkan bengkak, dan melegakan radang. Daun dan rantingnya yang segar dihancurkan dan ditampal pada tempat bisul, penyakit kulit, lecur dan ruam.

 

Sekian.

Monday, 7 December 2020

Kenapa Aku Memilih Untuk Melakukan Spa Di Sutra Maya Spa?

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Hai korang semua…Apa khabar hari nii? Di harap semuanya berada dalam keadaan yang sihat walafiat hendaknya. Jaga diri dan patut pada SOP yea... Hari nii aku nak citer tentang pengalaman aku melakukan spa dan kenapa aku memilih spa nii. 

Aku rasa ramai yang suka melakukan spa cuma...faktor kesibukan dan kewangan yang menyebabkan kekadang tak sempat untuk memanjakan diri. Betul tak? Begitu jugak dengan aku. Di umur aku yang ke 45 tahun inilah baru aku berpeluang merasainya... itu pun atas ajakkan kengkawan. Dahulu aku pernah jer ikut kengkawan aku melakukan spa semasa aku bekerja kat Kuala Lumpur tetapi tak pernah pulak nak mencubanya...hanya sebagai peneman sahaja. Sebabnya aku agak cerewet sikit berkenaan dengan penjagaan diri nii. 




Aku sukakan spa yang bercirikan tradisional berbanding dengan yang moden sebab itulah aku boleh join kawan aku untuk melakukan spa kat Sutra Maya Spa nii di Melaka dan sebab itulah juga aku memilih spa ini.

Sutra Maya Spa menampilkan konsep gabungan Nusantara antara tradisional Melayu dan Bali. Yang menawarkan adunan rawatan berdasarkan amalan tradisi Melayu zaman nenek moyang dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti rempah ratus, tumbuh-tumbuhan, herba dan bunga-bungaan terpilih serta berkualiti tinggi sebagai ramuan utama rawatan.



Kenapa aku memilih dan boleh suka dengan spa niii...Pertama kali aku jejak kaki kat sini aku dah jatuh cinta... kerana suasananya yang mendamaikan, hiasan dalamannya bercirikan ala-ala Bali dengan bauan serai dari Young Living aromatherapy.




Perkhidmatan yang diberikan oleh Sutra Maya Spa ini banyak jugak tau antaranya ialah....

- Rawatan Muka
- Rawatan Resdung
- Terapi Bekam Sunnah
- Rawatan/Terapi Badan
- Urutan Tradisional
- Urutan Stress
- Pakej Bersalin
- Pakej Pengantin
- Rawatan Kuku Tangan/Kaki
- Rawatan Rambut
- Produk Kesihatan
- Makeup



Untuk permulaan dan pertama-tama kali mencuba aku try dulu facial muka asas sebab aku nak tengok kesesuaiannya dengan diri aku....harganya pada masa tu RM 50.00 untuk sejam. Habis jer buat facial aku terus booking untuk next month punya...iaitu aku nak buat colagen facial treatment + vitamin CWoww macam best jer kan.....Memang best pun...




Untuk pengetahuan korang....kat Sutra Maya Spa nii ada menyediakan beberapa pakej yang menarik antaranya

- Gold Facial Treatment
- Manicure
- Pedicure
- Post Natal Care
- Sinus / Acne Treatment
- Slimming
- Colagen Facial Treatment
- Waxing

Setiap bulan spa ini akan menawarkan pakej yang menarik dengan harga promosi. Peluang terbaik untuk direbutkan...betul tak?




Aku pergi ke spa ini setiap bulan bersama beberapa kengkawan ofis aku....itu pun sekiranya budget kami okey pada bulan tersebut. Sebenarnya aku dan kengkawan aku tiada mempunyai masalah yang serius pada kulit muka...kami melakukannya hanya sebagai hadiah kepada diri sendiri dan untuk memanjakan diri sendiri. Semua wanita pun suka dimanjakan kan...apatah lagi kalau berkaitan dengan bab kecantikkan diri. Betul tak?



Kali ke tiga aku pergi ke spa ini aku masih memilih untuk melakukan colagen facial treatment + vitamin C. Kawan-kawan aku ada yang melakukan sauna. Colagen Facial Treatment + vitamin C nii mengambil masa 2 jam dengan harga RM 135.00. Ia merangkumi...cucian muka, scrub muka, menyedut kotoran atau blackhead/whitehead yang ada kat muka, face mask, vitamin C serta urutan muka. Bila rawatan ini dilakukan memang aku terasa seronok dan relax jer...hingga aku rasa macam nak terlena dengan haruman aromatheraphy serta bunyi relaxing muzik yang mendamaikan.




Selepas melakukan rawatan muka ini memang aku rasa ada kelainan sikit pada muka...lebih segar dan bersih. Kalau korang berminat korang boleh jer call dan booking tarikh untuk melakukan spa nii...staf kat spa nii baik-baik belaka dan terlatih. Spa nii terletak di Kota Fesyen berhampiran dengan Mydin MITC. Dekat jer dengan ofis aku lebih kurang 5 minit jer kalau menaiki kereta. Spa ini bersebelahan dengan Restoran De Maria dan berhampiran juga dengan kedai Romantika. Spa ini terletak di....N0. 25-1, Jalan KF4, Kota Fesyen, Lingkaran MITC, 75450 Hang Tuah Jaya, Melaka. Emel: sutramayaspa@gmail.com Tel: 06-2311080 (SPA) / 012-6317389 (H/P)




Setelah habis sesi rawatan kat spa nii...korang akan diberi minum halia panas bagi membuang angin dan menyegarkan serta memanaskan badan. Aku memang suka minum halia panas nii...selalunya aku jadi tukang habiskan untuk kawan aku sebab dia tak suka minuman nii. 




Kali ke empat aku datang ke spa ini aku memilih utnuk mencuba pula rawatan Bekam + urutan stress pada muka dengan harga RM 119.00 selama 1 jam (harga promosi). Dah lama aku teringin nak buat bekam nii tetapi rasa macam takut-takut...Next entry nanti aku akan citer kat korang pengalaman aku berbekam kat spa nii yea...

Sekian.

Tuesday, 1 December 2020

16 Khasiat Bunga Telang Yang Cantik Dijadikan Hiasan Belakang Rumah

Assalammualaikum dan salam sejahtera,


Hai korang semua apa khabar? Di harap semuanya dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Jaga kesihatan di waktu cuaca yang tidak menentu dan pendemik convid nii…sayangi diri sendiri sebelum korang menyayangi orang lain. Hari nii aku nak citer tentang sekuntum bunga yang cantik warnanya…bukan sahaja cantik warnanya tetapi berkhasiat dan boleh dimakan atau pun dibuat minuman. Kalau di Melaka...penggunaan bunga telang nii dah jadi perkara biasa sebabnya masyarakat kat sini menggunakan bunga telang sebagai pewarna dalam masakan terutama untuk buat pulut Tetal/pulut tai tai. Ada juga yang menggunakannya untuk buat kuit seri muka dan juga kuih lapis. 



Jom kita kenal dulu Bunga Telang nii....

Di Malaysia, bunga telang atau butterfly-pea (Clitoria ternatea) sangat sinonim sebagai pewarna makanan khususnya bagi nasi kerabu. Menurut petikan kajian Chemical composition and anti-proliferative properties of flowers of Clitoria Ternatea, semua bahagian bunga telang sangat berguna bagi rawatan perubatan, dan telah digunakan dalam perubatan kebanyakan orang, untuk menyembuhkan penyakit yang berlainan. 

Bunga ini pada dasarnya adalah tumbuhan lembah rendah tropika lembap dan sublembap di ketinggian dari paras laut hingga sekitar 1,600 meter. Ia juga tumbuh di kawasan yang beriklim panas sederhana. Selain itu, ia tumbuh paling baik di kawasan-kawasan dengan hujan tahunan 1,500mm, tetapi ia mempunyai reputasi untuk toleransi kemarau di tropika yang bermusim kering (dengan hujan tahunan 500-900mm) dan mungkin boleh bertahan dengan hujan tahunan sebanyak 400mm. Julat suhu purata tahunannya adalah 19-28°C. 

Bunga ini juga dikenali dengan nama lain iaitu blue-pea, Aprajita, Cordofan pea atau Asian pigeonwings. Ia adalah tumbuhan dari keluarga Fabaceae dan biasanya terdapat di seluruh Asia Tenggara. Kelopak biru cerah dari bunga ini telah digunakan sebagai bahan dalam minuman teh herba di seluruh rantau ini selama berabad-abad serta digunakan juga dalam masakan. Bunga biru ini memberikan warna biru apabila dipenuhi dengan air suam atau panas, menyebabkan ia digunakan sebagai pewarna, serta menambahkan warna kepada pelbagai jenis makanan seperti hidangan nasi kerabu. 



Manfaat Bunga Telang Kepada Kesihatan 


1.   1. Meningkatkan kesihatan otak

Kesihatan otak yang baik adalah bergantung kepada tahap komunikasinya. Bunga telang mengandungi Acetylcholine yang baik untuk otak. Pengurangan Acetylcholine dengan peningkatan usia boleh menyebabkan hilang ingatan dan juga masalah lain. Oleh itu, pengambilan bunga ini boleh mengembalikan proses dan meningkatkan keupayaan berfikir.

 

2.  2.  Melawan kanser

Bunga telang membantu melawan kanser dengan menembusi membran sel kanser dan menghalang pertumbuhannya. Bunga telang adalah salah satu tumbuhan yang mengandungi cyctotides, yang mana mempunyai peptida dengan manfaat antikanser.

 

3.   3. Merawat keradangan dalaman

Pengambilan teh bunga telang membantu dalam merawat keradangan dalaman dan pembengkakan tubuh. Ia juga memberikan kelegaan daripada kesakitan umum seperti sakit kepala.

 

4.   4. Membantu konjunktivitis

Umumnya, hanya menggunakan bunga telang sahaja dengan tujuan manfaatnya sebagai pewarna semula jadi. Namun, di Asia Tenggara, akar bunga ini sebenarnya digunakan untuk merawat pelbagai penyakit mata seperti ‘pink eye’ atau konjunktivitis. 

Jurnal Influences of Environmental Conditions to Phytoconstituents in Clitoria ternatea (Butterfly Pea Flower) – A Review menyatakan bahawa antosianin yang terdapat pada tumbuhan ini sangat berguna dalam meningkatkan aliran darah lingkaran neuro-retinal saraf optik dan peripapillary retina. Ia juga bertindak dalam meningkatkan peredaran darah ke mata dan mendorong kepada kesihatan mata dan fungsinya dalam jangka panjang.

 

5.  5. Baik untuk kulit

Ekstrak jus bunga telang telah dilaporkan untuk menyembuhkan penyakit kulit dan sengatan serangga. Akarnya pula digunakan untuk merawat keradangan, rasa terbakar, amentia, asma, asites (tompokan cecair serum dalam rongga peritoneum), hemicranias dan juga dalam bidang oftalmologi.

Selain itu, bunga telang kaya dengan antioksidan dan mempunyai ciri-ciri untuk penyembuhan kerosakan pada kulit akibat molekul gula. Molekul gula ini menyebabkan penuaan kulit disebabkan oleh proses glycation yang menyebabkan kerosakan pada protein kulit. Oleh itu, anti-glycation yang terdapat pada tumbuhan ini boleh menjadi sebagai pencegah penuaan.

 

6.   6. Baik untuk rambut

Bunga ini juga sering dijadikan ramuan dalam produk syampu dan pelembap rambut. Ia mempunyai sifat-sifat yang menyuburkan folikel rambut, menggalakkan pertumbuhan rambut, mencegah rambut kusam dan mengurangkan keguguran rambut. Di Filipina, pucuk muda, pods, bunga dan daun bunga telang dimakan sebagai sayuran. 

Selain itu, bunga ini juga membantu dalam merendahkan tekanan darah, diabetes, sistem pencernaan, bertindak sebagai antidepresan dan membantu dalam kehamilan (sebagai alternatif sihat bagi kafein).

 

7. Mengurangkan sakit kepala

Daun dan bunga kacang telang dikatakan mampu mengurangkan sakit kepala. Caranya adalah dengan mengambil daun atau bunga telang, masukkan dalam kain hingga membentuk bantal dan digunakan sebagai pelapik kepada sewaktu tidur.

 

8. Melancarkan haid dan mencuci darah kotor

Ramuan herbal tanaman bunga telang juga telah digunakan dalam perubatan tradisional untuk melancarkan haid. Minuman teh bunga biru ini juga bermanfaat untuk membersihkan darah kotor.

 

9. Melebat dan menghitamkan rambut

Kacang daripada bunga telang dipercayai amat berkhasiat untuk melebat dan menghitamkan rambut. Tumbuhan ini juga dipercayai mampu mengilatkan rambut dan juga dapat menyuburkan kulit kepala. Caranya, ramas bunga telang didalam segayung air, cuci rambut seperti syampu dengan air ramasan tadi.

 

10. Merawat ulser mulut

Jika anda mengalami ulser mulut, rendam bunga dan kacang telang ke dalam air panas. Minum seperti teh untuk mengurangkan sakit akibat ulser mulut.

 


11. Mengubati sakit mata

Bunga dan daun kacang telang yang direndam di dalam air bersih boleh digunakan untuk mencuci mata yang dijangkiti sakit mata atau keradangan. Caranya dengan merendam bunga telang dalam 1 gelas air kemudian gunakan air rendaman tersebut untuk mencuci mata.

 

12. Mengatasi sembelit

Biji kacang bunga telang yang dihancurkan dan dijadikan serbuk digunakan boleh digunakan untuk mengatasi masalah sembelit. Minum air serbuk biji kacang telang apabila anda sembelit.

 

13. Sebagai detox

Teh herba bunga telang juga membantu anda detox untuk menguruskan badan. Minum air bunga telang setiap pagi untuk detox.

 

14. Mengubati batuk

Akar bunga telang dapat ubati batuk. Rebus akar bunga telang dan amalkan sehingga batuk sembuh

 

15. Menyembuhkan luka

Luka yang disebabkan jatuh, terkena benda tajam, atau akibat melecet juga boleh disembuhkan dengan herbal berkhasiat ini. Kandungan fitokimianya juga berkesan untuk mencegah jangkitan

 

16. Mengubati bronkitis

Rebus 30-60 gram akar bunga telang dengan 4 gelas air. Minum 1 gelas 2 kali waktu pagi dan malam mengubati bronkitis. 


**Walau bagaimanapun, korang perlulah mendapat khidmat nasihat pakar jika mempunyai tanda-tanda sakit seperti di atas.




Untuk memudahkan penggunaan bunga telang niii...korang boleh jadikannya sebagai teh atau korang beli jer kat kedai memang ada jual...

Teh Bunga Telang: Air Biru yang Berkhasiat

Teh bunga telang atau Butterfly Pea Flower tea biasanya dibuat daripada gabungan dua tanaman iaitu butterfly-pea (Clitoria ternatea), sama ada menggunakan daun atau bunganya dan serai (Cymbopogon citratus). Walau bagaimanapun, teh juga boleh diminum dari tumbuhan ini sahaja, tanpa campuran serai.

Tumbuhan ini biasanya mempunyai bunga sama ada putih, biru, atau ungu. Teh ini mengekalkan kebanyakan kualiti perubatan bunga telang serta pigmen biru cerah yang terdapat dalam kelopaknya. Warna biru daripada tumbuhan ini juga menjadikannya pewarna yang terkenal selama berabad-abad serta rawatan perubatan. Warna cecair diketahui berubah dengan pH, dan penambahan asid (seperti jus lemon) dapat mengubah warna dari biru ke ungu, dan penambahan bahan-bahan lain, seperti bunga raya, dikatakan bertukar kepada merah cerah.



Manfaat teh bunga telang

Memori

Dari segi sejarah, penggunaan bunga ini yang paling popular adalah untuk menggalakkan memori dan kecerdasan. Bunga ini sering digunakan dalam amalan tradisional dalam campuran yang disebut “Medhya Rasayana” yang dianggap merawat gangguan neurologi dan akal. Sains telah mendedahkan bahawa mungkin ada kebenaran bagi tuntutan ini. Tiga kajian yang dijalankan pada tahun 2001, 2002, dan 2005 menunjukkan bahawa butterfly-pea meningkatkan pembelajaran dan ingatan pada tikus. Dua daripada kajian itu menunjukkan bahawa mekanisma di sebaliknya adalah kemungkinan tumbuhan ini boleh meningkatkan dan menggalakkan pertumbuhan neuron di kawasan hippocampus otak.

Tekanan dan kegelisahan

Dalam kajian lain yang dijalankan pada tikus pada tahun 2003, ternyata bahawa bunga ini mungkin memiliki sifat yang dapat melegakan tekanan. Tikus dengan ulser yang disebabkan oleh tekanan diberi rawatan yang mengandungi 400mg butterfly-pea setiap 1 kg berat haiwan. Pada akhir kajian, ulser pulih dengan ketara, dan penyelidik menyimpulkan bahawa butterfly-pea mungkin mempunyai kesan antitekanan dan dapat menggalakkan homeostasis tubuh.

Diabetes

Pada tahun 1990, satu kajian dilakukan terhadap tikus yang mendapati bahawa bunga telang mungkin mempunyai kesan antidiabetik. Para saintis mencipta ekstrak etanol dari bunga tumbuhan ini dan memberikannya kepada tikus – ekstrak yang diambil selama tiga minggu. Pada akhir tempoh tiga minggu, tikus telah menurunkan paras gula dalam darah. Para saintis menyatakan bahawa kadar gula dalam darah yang diturunkan berlaku kerana ekstrak bunga ini menghalang aktiviti dua jenis gula iaitu β-galactosidase dan α-glucosidase.

Anestetik tempatan

Di Amerika, bunga telang secara tradisional digunakan untuk merawat sengat, gigitan, dan kecederaan kecil. Berdasarkan penggunaan tradisional ini, pada tahun 1988 satu kajian telah dijalankan untuk menentukan mengapa bunga ini boleh membawa keselesaan kepada kecederaan luaran. Dalam kajian ini, kedua-dua arnab dan katak diuji dengan penyelesaian 10% ekstrak butterfly-pea. Walaupun subjek arnab tidak menunjukkan hasil yang ketara, katak memperlihatkan tindak balas yang menyebabkan saintis percaya bahawa penyelesaian itu mempunyai kesan anestetik. Dari hasil ini, saintis menyimpulkan bahawa ekstrak tumbuhan ini hampir sama kuat dengan anestetik tempatan sebagai ubat xylocaine.

Antikulat

Tumbuhan ini tahan kepada banyak patogen dan perosak di hutan. Ini menyebabkan para saintis tertanya-tanya mengenai sebatian yang mungkin hadir yang boleh menghalang serangan mikrob. Pada tahun 1995, satu kajian telah dijalankan yang mendapati bahawa tumbuhan ini mengandungi sifat antikulat. Para saintis menyatakan bahawa hasil itu tidak relevan dengan manusia, tetapi ia membuka peluang untuk lebih banyak penyelidikan dilakukan dalam haiwan, dan kemudian manusia. Sementara itu, ramai yang mendakwa menggunakannya kerana secara peribadi melihat kesan antimikrob pada diri mereka selepas minum teh bunga butterfly-pea.

Antibakteria

Sesetengah orang telah mencadangkan bahawa bunga telang boleh memulihkan masalah gastrousus kerana sifat antibakterianya, dan terdapat beberapa penyelidikan yang menyokong penggunaan ini. Satu kajian yang dijalankan pada tahun 2012 menilai keberkesanan silver nanoparticles yang diekstrak dari bunga ini dengan merawat strain bakteria dengan nanopartikel. Kajian mereka menyimpulkan bahawa silver nanoparticles mampu mengurangkan proliferasi bakteria mematikan seperti E.coli dan Klebsiella yang menyebabkan keracunan makanan. Selain itu, ia juga boleh menangkis bakteria seperti Bacillus dan S. aureus yang menyebabkan cirit-birit. Pada tahun 2010, satu lagi kajian telah dijalankan yang juga menunjukkan bahawa ekstrak dari bunga ini boleh menghilangkan bakteria berbahaya pada ikan. Para saintis menyatakan bahawa ini mungkin sangat berkaitan dengan kesihatan manusia dan disarankan untuk kajian masa depan.

Antioksidan

Oleh sebab warnanya biru cerah, bunga ini sering dimasukkan ke dalam kosmetik. Selepas menggunakan kosmetik tersebut, ramai wanita mendakwa mengalami kesan antioksidan pada kulit mereka. Ini memberi ilham kepada dua penyelidik untuk menjalankan kajian pada tahun 2009 bagi menentukan sama ada bunga telang sebenarnya mengandungi sifat antioksidan atau sebaliknya. Para penyelidik mencipta ekstrak gel dan ekstrak etanol dari bunga ini untuk menentukan jika seseorang mempunyai kesan antioksidan yang lebih baik daripada yang lain apabila digunakan pada kulit. Ekstrak gel didapati mempunyai kesan antioksidan yang jauh lebih kuat daripada ekstrak etanol, walaupun ekstrak gel tidak begitu kuat sebagai krim antikedutam biasa. Walau bagaimanapun, berdasarkan keputusan, penyelidik mencadangkan bahawa bunga ini memberikan penambahan yang baik kepada kosmetik berdasarkan sifat-sifat antioksidannya.

Kanser

Walaupun penyelidikan masih dalam fasa awal, satu kajian yang dijalankan pada tahun 2012 menunjukkan bahawa bunga ini mengandungi sebatian yang diketahui mempunyai kesan antikanser. Dalam kajian ini, akar tumbuhan terpencil dan sebatian antikanser, taraxerol ditemui. Pada masa penerbitan kajian ini, ia adalah tumbuhan pertama yang diketahui mengandungi sebatian antikanser ini. Selain memiliki sifat antikanser, taraxerol juga tergolong dalam sekumpulan sebatian yang dipanggil Triterpenes yang juga penting untuk pengeluaran ubat-ubatan antiradang dan steroid.

Hati

Sesetengah penyelidikan menunjukkan bahawa bunga telang mungkin mempunyai kesan perlindungan pada hati. Pada tahun 2011, satu kajian menunjukkan bahawa tikus dengan kecederaan hati menunjukkan peningkatan selepas rawatan dengan ekstrak metanol yang dihasilkan dari daun tumbuhan ini. Tikus-tikus yang dirawat dengan ekstrak itu menunjukkan peningkatan dalam kesihatan hati mereka, dan saintis berpendapat bahawa ini mungkin berkaitan dengan sifat antioksidan tumbuhan ini.

Meredakan demam

Pada tahun 2004 satu kajian dilakukan terhadap tikus, dan dalam kajian ini diberikan dos sebanyak 200 mg, 300 mg, atau 400 mg per kg berat badan. Hasilnya menunjukkan bahawa saiz dos yang dikaitkan dengan jumlah masa suhu purata badan berkurangan, dan dos yang lebih tinggi menunjukkan bahawa kesannya dapat bertahan hingga lima jam. Para saintis mendedahkan bahawa kesan bunga itu setanding dengan paracetamol, ubat melegakan demam biasa.

Bagi yang berminat...bolehlah mencuba bunga telang nii... kalau korang nak tahu...bunga telang nii pun mudah jer hidup. Korang boleh tanam di halaman hadapan atau pun di belakang rumah.

Sekian.